Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Povinnost instalace dobíjecích stanic pro elektromobily dle nového stavebního zákona

Článek se zabývá novými legislativními požadavky na instalaci dobíjecích stanic pro elektromobily v nebytových a bytových budovách dle stavebního zákona č. 283/2021 Sb. a vyhlášky č. 146/2024 Sb. Od roku 2025 budou vlastníci budov s více než 20 parkovacími místy povinni zajistit instalaci dobíjecích stanic a kabelovodů pro elektromobily. Text popisuje podmínky pro instalaci, výjimky, zmírnění povinností a analyzuje i finanční a organizační dopady na vlastníky budov.

Zdroj obrázku: Pixabay
Zdroj obrázku: Pixabay

Od 1. ledna 2025 vstupuje v platnost povinnost instalace dobíjecích stanic pro elektromobily v nebytových budovách. Tato změna je součástí nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb., konkrétně dle § 167 písm. e), který nařizuje vlastníkům nebytových staveb s více než 20 parkovacími místy zajistit instalaci alespoň jedné dobíjecí stanice. Tento požadavek se řídí podmínkami stanovených prováděcím právním předpisem a to vyhláškou č. 146/2024 Sb.

Tato povinnost se týká všech typů nebytových staveb, tedy všech objektů, které nejsou určeny k bydlení. Prováděcí vyhláška č. 146/2024 Sb., která vstoupila v účinnost společně s novým stavebním zákonem dne 1. července 2024, specifikuje podmínky instalace dobíjecích bodů, přičemž některé požadavky se vztahují i na bytové stavby.

Podmínky pro instalaci dobíjecích stanic

Vyhláška č. 146/2024 Sb. podrobně upravuje požadavky na instalaci dobíjecích bodů v nově stavěných nebo rekonstruovaných nebytových budovách s více než 10 parkovacími místy. Tyto budovy, pokud se nejedná o stavby určené pro bydlení, musí být vybaveny následujícím:

  • Minimálně jedním dobíjecím bodem pro elektromobily.
  • Kabelovody pro budoucí instalaci dobíjecích bodů na každé páté parkovací místo.

Tyto požadavky platí v případech, kdy je parkoviště umístěno uvnitř budovy a změna zahrnuje i parkoviště nebo elektrické rozvody budovy, nebo pokud parkoviště sousedí s budovou a změna se týká parkoviště či jeho elektrických rozvodů.

Ačkoliv stavební zákon stavby pro bydlení z povinnosti zprvu vylučuje, tak vyhláška bytové stavby už zahrnuje a také vlastníci bytových staveb budou mít podobné povinnosti.

U nových staveb pro bydlení a změn dokončených staveb pro bydlení s více než 10 parkovacími místy je nutné instalovat kabelovody na každé parkovací místo, které umožní budoucí instalaci dobíjecích bodů.

Tyto povinnosti se opět týkají parkovišť uvnitř budovy nebo sousedících parkovišť, pokud jsou součástí změny rozvody elektřiny.

Podmínky pro provoz dobíjecí stanice jako vyhrazeného technického zařízení

Dobíjecí stanice pro elektromobily mohou být za určitých podmínek považovány za vyhrazené technické zařízení dle zákona č. 250/2021 Sb. a souvisejících prováděcích předpisů.

V případě, že dobíjecí stanice spadá do kategorie vyhrazených technických zařízení, je nutné zajistit její výchozí i pravidelnou revizi a provádět údržbu v souladu s platnými právními předpisy. Provozovatel musí zajistit, aby dobíjecí zařízení bylo provozováno a kontrolováno odborně způsobilými osobami, a pravidelně revidováno. To zahrnuje také vedení dokumentace o provozu a údržbě zařízení a zajištění revizí v předepsaných intervalech.

Tato legislativní opatření mají za cíl zajistit bezpečný provoz dobíjecích stanic, minimalizovat rizika spojená s provozem elektrických zařízení a chránit zdraví osob, které přicházejí do kontaktu s těmito zařízeními.

Výjimky a zmírnění povinností

Vyhláška zároveň zavádí určitá zmírnění pro vlastníky staveb, u kterých by náklady na instalaci dobíjecích bodů byly příliš vysoké. Pokud by náklady na instalaci dobíjecího bodu a potřebných elektrických rozvodů přesáhly 7 % celkových nákladů na změnu dokončené stavby, není vlastník povinen tuto instalaci provést. Tato výjimka má za cíl omezit nadměrné finanční zatížení vlastníků a zajistit, že povinnost instalace nebude nepřiměřeně nákladná.

Význam nových opatření

S rostoucím rozvojem elektromobility nejen v České republice, ale i v celé Evropě, je nezbytné připravit infrastrukturu, která zajistí snadný přístup k dobíjení elektromobilů. Je nutno zmínit, že rozvoj je často poněkud „násilný“ a masivně podporován státními institucemi a dotačními tituly, nicméně v tomto článku se nechci pouštět do polemiky, jestli je to správné, či nikoliv.

Nový stavební zákon a s ním související vyhláška č. 146/2024 Sb. lze považovat za výrazný krok podporující udržitelnost dopravy. Tyto předpisy zajišťují, aby byly budovy a parkovací plochy připraveny na potřeby elektromobility, což zároveň podporuje majitele elektromobilů v každodenním životě.

Doporučení pro vlastníky staveb

Vlastníci nebytových i bytových staveb by se měli na tyto změny připravit s dostatečným předstihem. Naplánování potřebných kroků pro zajištění instalace dobíjecích stanic může zahrnovat technické konzultace, přípravu projektové dokumentace a zajištění financování. Včasné zajištění těchto kroků může vlastníkům pomoci vyhnout se možným postihům za nesplnění nových povinností a zároveň přispět k rozvoji moderní a ekologické infrastruktury.

Tyto změny představují nejen legislativní povinnost, ale i možnou příležitost k posílení hodnoty nemovitostí, které budou vybaveny moderními technologiemi podporujícími elektromobilitu. Na druhou stranu však nové povinnosti přinášejí také významné náklady a možné negativní dopady pro vlastníky.

Možné negativní dopady na vlastníky

Zavedení povinnosti instalace dobíjecích stanic představuje pro vlastníky nebytových i bytových budov významné finanční zatížení. Instalace dobíjecích bodů, kabelovodů a případné úpravy elektrických rozvodů mohou být velmi nákladné, zejména pokud jde o stavby, které na tyto úpravy nejsou technicky připraveny. Vlastníci musí počítat s náklady nejen na samotnou instalaci, ale také na pravidelnou údržbu a revize v případě, že dobíjecí stanice a jejich připojení budou klasifikovány jako vyhrazená technická zařízení.

Navíc může být pro menší vlastníky, kteří nedisponují dostatečnými finančními prostředky, obtížné zajistit financování těchto úprav. Ačkoli existují dotační programy, ne všichni vlastníci na ně dosáhnou nebo budou schopni splnit jejich podmínky. Především pro vlastníky starších budov, které vyžadují větší rozsah úprav, mohou být náklady na splnění nových požadavků nepřiměřeně vysoké.

Dalším problémem je zvýšení administrativní zátěže spojené s nutností zajistit odborné revize, vést potřebnou dokumentaci a zajistit odborně způsobilé osoby pro údržbu a provoz dobíjecích stanic. To může znamenat dodatečné náklady a časovou náročnost, což může být pro mnoho vlastníků obtížné zvládnout.

Ačkoli lze cíle nových opatření v oblasti rozvoje elektromobility a udržitelné dopravy považovat za převážně pozitivní, tak je zapotřebí vzít v úvahu, že pro některé vlastníky mohou tyto povinnosti znamenat výrazné finanční i organizační zatížení.

 
Komentář recenzenta Ing. Ondřej Antoš, easyFM

Článek Vladimíra Baletky poskytuje přehledný a informativní pohled na novou legislativu týkající se instalace dobíjecích stanic pro elektromobily. Autor jasně vysvětluje, jaké konkrétní povinnosti vyplývají z nového stavebního zákona a prováděcí vyhlášky, a jaké praktické dopady to bude mít na vlastníky nemovitostí. Velmi oceňuji, že článek nezůstává pouze u teorie, ale nabízí i reálný pohled na výzvy, kterým mohou vlastníci budov čelit. Článek upozorňuje na organizační a finanční výzvy pro vlastníky nemovitostí, kteří budou muset zajistit revize a údržbu zařízení, přičemž jsou zmíněny výjimky pro vlastníky, jejichž náklady přesáhnou 7 % celkových nákladů. Nové předpisy jsou prezentovány jako nezbytný krok k podpoře elektromobility, avšak vlastníci nemovitostí musí počítat s finanční zátěží a administrativními nároky. Celkově je článek skvělým zdrojem pro všechny, kdo se chtějí připravit na nadcházející změny v oblasti elektromobility a stavební legislativy, a zároveň výstižně poukazuje na význam modernizace a udržitelnosti v tomto kontextu.

 
 
Reklama