Vyhláška č. 108/2001 Sb. kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 16.11.2005
se změnami: | zrušeno 410/2005 Sb. |
uveřejněno v: | č. 42/2001 Sbírky zákonů na straně 2893 |
schváleno: | 09.03.2001 |
účinnost od: | 26.03.2001 |
zrušeno: | 16.11.2005 |
[Textová verze] [PDF verze (346 kB)] |
108/2001 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva zdravotnictví
ze dne 9. března 2001,
kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz
škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení
Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 108 odst. 2 zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, (dále jen "zákon") k provedení § 7 odst. 1
zákona:
§ 1
Základní ustanovení
(1) Tato vyhláška stanoví hygienické požadavky na prostorové
podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické
podmínky, zásobování vodou a úklid škol,1) předškolních zařízení
a školských zařízení2) zařazených do sítě předškolních zařízení,
škol a školských zařízení3) (dále jen "zařízení pro výchovu
a vzdělávání"). Vyhláška se nevztahuje na školní knihovny, školy
v přírodě a pedagogicko-psychologické poradny.
(2) Požadavky na pracoviště, na kterém se provádí příprava
žáků na povolání, zřízené u právnických nebo fyzických osob, které
nejsou školou ani školským zařízením, stanoví zvláštní právní
předpis, který upravuje podmínky ochrany zdraví zaměstnanců.
------------------------------------------------------------------
1) Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních
škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona
č. 188/1988 Sb., zákona č. 171/1990 Sb., zákona
č. 522/1990 Sb., zákona č. 134/1993 Sb., zákona
č. 190/1993 Sb., zákona č. 331/1993 Sb., nálezu Ústavního soudu
č. 49/1994 Sb., zákona č. 256/1994 Sb., zákona č. 138/1995 Sb.
a zákona č. 19/2000 Sb.
2) Zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona
č. 31/1984 Sb., zákona č. 425/1990 Sb., zákona č. 390/1991 Sb.,
zákona č. 190/1993 Sb. a zákona č. 138/1995 Sb.
3) Zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve
školství, ve znění zákona č. 190/1993 Sb., zákona
č. 256/1994 Sb. a zákona č. 139/1995 Sb.
Prostorové podmínky
§ 2
(1) Nezastavěná plocha pozemku u předškolního zařízení určená
pro pobyt dětí musí činit nejméně 30 m2 na 1 dítě. Pozemek musí
být oplocen. Plocha dětského hřiště musí činit nejméně 4 m2 na
1 dítě.
(2) Velikost pozemku škol podle jejich druhu musí činit
nejméně 34 m2 na 1 žáka, zastavěná plocha pozemku objekty nejméně
4,6 m2 na 1 žáka, plocha pro tělovýchovu a sport nejméně 16 m2 na
1 žáka, plochy pro pobyt na volném vzduchu 4 m2 na 1 žáka.
(3) Při volbě rostlin a dřevin vysazovaných na pozemky určené
pro zařízení pro výchovu a vzdělávání musí být zohledněna ochrana
zdraví dětí a žáků a jejich rozumové schopnosti. Vysazené
rostliny, travnaté plochy a dřeviny musí být řádně udržovány.
Hygienické limity mikrobiálního a parazitárního znečištění
venkovních hracích ploch určených pro hry a sport dětí a žáků
v zařízení pro výchovu a vzdělávání stanoví zvláštní právní
předpis.4)
------------------------------------------------------------------
4) Vyhláška č. 464/2000 Sb., kterou se stanoví hygienické
požadavky na koupaliště, sauny a hygienické limity venkovních
hracích ploch.
§ 3
(1) Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání předškolního
zařízení musí umožňovat volné hry dětí, odpočinek, osobní hygienu
s otužováním a tělesná cvičení. Na 1 dítě musí plocha denní
místnosti užívané jako herna a ložnice činit nejméně 4 m2; je-li
ložnice stavebně oddělená, musí plocha denní místnosti činit
nejméně 3 m2. Plocha na 1 lehátko pro spánek musí činit 1,7 m2 na
1 dítě. Prostor pro ukládání lehátek a lůžkovin musí umožňovat
jejich řádné provětrávání.
(2) V prostorách škol a školských výchovných zařízení,5)
s výjimkou speciálních škol, musí na 1 žáka nebo mladistvého (dále
jen "žák") připadnout v učebnách nejméně 1,65 m2, v odborných
pracovnách, laboratořích a počítačových učebnách nejméně 2 m2,
v jazykových učebnách a učebnách psaní na stroji nejméně 3 m2.
V učebnách praktického vyučování základních škol musí připadnout
na 1 žáka nejméně 4 m2. Velikost pracovišť odborného výcviku
středních škol a speciálních škol6) se stanoví u rukodělných oborů
podle druhu a náročnosti vykonávané práce nejméně 2 až 10 m2 na
žáka; u strojních oborů nejméně 10 až 15 m2 na žáka. Ve
speciálních školách se stanoví plocha na 1 žáka v teoretických
učebnách nejméně 2,3 m2.
(3) Pro žáky se zdravotním postižením musí být ve speciálních
školách, speciálních školských zařízeních, školách a školských
zařízeních zajištěny podmínky podle druhu jejich zdravotního
postižení včetně bezbariérového prostředí. Za žáka se zdravotním
postižením se považuje žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
V učebnách musí být vytvořeny relaxační koutky s odpovídajícím
vybavením. Vyčleňuje se prostor pro odkládání a uložení
kompenzačních pomůcek.
(4) Podlahy v zařízeních pro výchovu a vzdělávání musí
odpovídat charakteru činnosti a musí být snadno čistitelné.
(5) Prostory k výuce tělesné výchovy ve školách musí
umožňovat realizaci základního učiva tělesné výchovy. Nejmenší
plocha na 1 žáka pro plošně nenáročné druhy cvičení je 4 až 5 m2,
v ostatních případech 8 m2 na 1 žáka; tyto požadavky platí pro
vnitřní i venkovní prostory. Tělocvična musí být řádně odvětraná,
ventilační otvory musí být ovladatelné z podlahy, podlaha musí být
pružná při statickém i dynamickém zatížení, snadno čistitelná,
neklouzavá. Stěny tělocvičny a tělesa topení musí být řádně
zajištěny proti úrazu, svítidla a okenní tabule proti rozbití.
K tělocvičně náleží nářaďovna a dále šatny a umývárny
s pohotovostním záchodem, oddělené pro chlapce a dívky. Po
skončení tělesné výchovy musí mít žáci možnost očisty. Minimální
plocha šatny pro skupinu cvičících je 18 m2. Šatny musí být
vybaveny věšáky a lavicemi; počítá se 0,4 m délky lavice na
1 žáka. Umývárna musí být přístupná ze šatny; stanoví se
1 sprchová růžice pro 5 až 8 žáků. Pro osušení musí být místo
s věšákem. Požadavky na výstavbu a provoz umělých koupališť a saun
stanoví zvláštní právní předpis.4)
(6) V návaznosti na prostory praktického vyučování středních
škol, speciálních škol a školských zařízení musí být umístěna
šatna žáků, která je vybavena skříňkami pro uložení pracovního
oděvu. Šatna musí být řádně odvětrána. Dále musí být k dispozici
záchod a umyvadla na umytí rukou. Při výuce pracovní výchovy
v základních školách musí mít žáci vytvořenu možnost odkládání
občanského oděvu a mytí rukou; stanoví se 1 umyvadlo nebo
1 výtokový kohout s tekoucí teplou vodu na 5 žáků.
(7) Prostory pro pobyt žáků ve školských zařízeních pro
výchovu mimo vyučování7) musí být upraveny a zařízeny tak, aby se
výrazně odlišovaly od vybavení školních učeben. Nejmenší plocha
volného prostoru se stanoví 2 m2 na 1 žáka.
(8) Prostory v zařízeních pro výchovu a vzdělávání musí být
přístupny též osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.
------------------------------------------------------------------
4) Vyhláška č. 464/2000 Sb., kterou se stanoví hygienické
požadavky na koupaliště, sauny a hygienické limity venkovních
hracích ploch.
5) § 9 až 15 zákona č. 76/1978 Sb.
6) § 28 až 31 školského zákona.
7) § 17 až 20 zákona č. 76/1978 Sb.
§ 4
Počet a vybavení šaten a počet a vybavení umýváren, sprch
a záchodů (dále jen "hygienická zařízení") v domovech mládeže,
internátech a ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy
a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče8) (dále jen
"ubytovací zařízení") a ve speciálních školách upravuje příloha
č. 1. Počet a vybavení hygienických zařízení v ostatních
zařízeních pro výchovu a vzdělávání stanoví zvláštní právní
předpis.9)
------------------------------------------------------------------
8) § 23 zákona č. 76/1978 Sb.
9) § 59 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu.
§ 5
Ubytování v domovech mládeže, internátech a školských
zařízeních pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče
(1) Pro ubytování v ubytovacích zařízeních (§ 4) je nejmenší
ubytovací plocha bez skříní 6 m2 na 1 ubytovaného. Patrová lůžka
se zřizují jen v odůvodněných případech s ohledem na tělesné
a rozumové schopnosti ubytovaných. Vstup na horní lůžko musí být
bezpečný, horní lůžko musí být opatřeno bočnicí; nad oběma lůžky
musí být zachována dostatečná vzduchová kapacita. Každé lůžko musí
mít samostatný prostor na uložení lůžkovin, noční stolek a místní
osvětlení. V jednom pokoji lze ubytovat nejvýše 3 osoby. Ve
školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy se
počítá v obývacím pokoji nejméně 3 m2 na 1 ubytovaného, v domovech
mládeže a internátech nejméně 1,5 m2 na 1 ubytovaného. Ve studovně
ubytovacího zařízení se počítá nejméně 1,8 m2 na 1 žáka. Jako
součást ubytovacích kapacit se zřizuje místnost pro ošetřovnu
a izolaci. V izolaci se stanoví nejmenší plocha 8 m2 na 1 lůžko.
Izolace musí být vybavena samostatným záchodem a umyvadlem.
Požadavek věty první neplatí, pokud zvláštní právní předpis
stanoví jinak.
(2) Žáci s omezenou schopností pohybu se ubytují na
dvoulůžkovém pokoji s plochou bez skříní nejméně 10 m2 na
1 ubytovaného. Ke každému pokoji musí být zřízeno vlastní zařízení
pro osobní hygienu sestávající ze záchodu, sprchy a umyvadla.
(3) V ubytovacím zařízení se zřizuje čajová kuchyňka, sklad
čistého a špinavého prádla, prostory pro žehlení a sušení oděvů
a pro uskladnění a čištění obuvi, přepírání osobního prádla, úklid
a sklady sezonních potřeb. Součástí ubytovacího zařízení je pokoj
pro vychovatele se zařízením pro osobní hygienu sestávajícím ze
záchodu, sprchy a umyvadla. Počty hygienických zařízení pro
ubytované jsou stanoveny v příloze č. 1.
§ 6
Vybavení školním nábytkem a rozsazení žáků
(1) Všechny učebny škol a školských zařízení musí být
vybaveny školním nábytkem, který zohledňuje rozdílnou tělesnou
výšku žáků. Velikostní typy školního nábytku a jejich vhodné
použití jsou upraveny v příloze č. 2. Při používání tabule musí
být dodržen zrakový úhel nejméně 30 stupňů od zadní hrany pracovní
plochy stolu žáka. Pro žáky s těžším či kombinovaným zdravotním
postižením se používají ortopedické vertikalizační školní lavice
podle doporučení odborného rehabilitačního pracovníka s možností
jejich polohování.
(2) Rozsazení žáků v učebně se řídí podle jejich tělesné
výšky; dále se přihlíží ke speciálním vzdělávacím potřebám,
případným zrakovým a sluchovým vadám a jinému zdravotnímu
postižení žáků. Při jiném než obvyklém uspořádání lavic musí být
zajištěno střídání žáků v lavicích k zamezení jednostranného
zatížení svalových skupin.
Osvětlení, vytápění, mikroklimatické
podmínky a zásobování vodou
§ 7
(1) V prostorách zařízení pro výchovu a vzdělávání určených
k trvalé činnosti dětí a žáků, jakož i v prostorách, kde se střídá
krátkodobá činnost tak, že celková doba pobytu má trvalý
charakter, (například v odborných a speciálních učebnách
a dílnách) musí být zajištěno vyhovující denní osvětlení. Za
trvalý charakter pobytu se považuje činnost dítěte nebo žáka
v délce 4 a více hodin. V prostorách, kde děti a žáci střídají
krátkodobou činnost, lze použít sdružené osvětlení. Sdruženým
osvětlením se rozumí záměrné současné osvětlení denním
a doplňujícím umělým světlem během dne při potřebě odlišného
rozložení světla a směru osvětlení, než poskytuje denní světlo,
například při skupinové výuce s různorodým uspořádáním pracovních
míst v učebnách s bočním denním osvětlením. Pro žáky se zrakovým
postižením nutno zajistit osvětlení odpovídající specifickým
potřebám žáků.
(2) Při stavebních úpravách budov lze ve vnitřních prostorách
s trvalým pobytem žáků dlouhodobě použít celkové sdružené
osvětlení za předpokladu, že se nemění účel místností a že se
sdruženým osvětlením zlepší dosud nevyhovující podmínky denního
osvětlení. Při navrhování sdruženého osvětlení se vychází z hodnot
stávajícího denního osvětlení. Srovnávací rovina se ve výukových
prostorech škol předpokládá ve výšce 0,85 m nad podlahou,
v denních místnostech předškolních zařízení ve výšce 0,45 m nad
podlahou, ve vnitřních prostorech pro výuku tělesné výchovy
v úrovni podlahy.
(3) Osvětlení tabule musí mít nejméně stejnou úroveň jako
osvětlení pracovních míst. Osvětlenost doplňujícím umělým světlem
při sdruženém osvětlení musí zajistit vyhovující rozložení jasů
všech ploch a přiměřenou rovnoměrnost osvětlení za všech podmínek
venkovního denního osvětlení. Proto musí být v prostorách s bočním
denním osvětlením umožněna regulace doplňujícího umělého osvětlení
postupným zapínáním svítidel umístěných rovnoběžně s osvětlovacími
otvory.
(4) Hodnoty osvětlení a definice základních pojmů jsou
upraveny v příloze č. 3.
§ 8
(1) Pro většinu zrakových činností ve školách a předškolních
zařízeních se vyžaduje převažující směr osvětlení zleva a shora.
Rovnoměrnost denního bočního osvětlení stanovená jako podíl
nejmenší a největší hodnoty činitele denní osvětlenosti v rozsahu
zrakového úkolu musí být v prostorách s trvalým pobytem dětí
a žáků (§ 7 odst. 1) nejméně 0,2, pro ostatní zrakové činnosti
nejméně 0,15.
(2) Rovnoměrnost umělého osvětlení stanovená jako podíl
nejmenší a průměrné osvětlenosti v rozsahu pracovních míst musí
být v prostorách s trvalým pobytem (§ 7 odst. 1) dětí a žáků
nejméně 0,65, v prostorách s krátkodobým pobytem nejméně 0,4.
§ 9
(1) Pro ochranu před oslněním a jiným narušením zrakové
pohody musí být osvětlovací otvory opatřeny zařízením pro regulaci
denního osvětlení, zejména přímého slunečního světla všude tam,
kde by mohlo vyvolávat nadměrné kontrasty jasů.
(2) Všechny povrchy a povrchové úpravy musí být rozptylné
tak, aby se omezila možnost oslnění odrazem. Lesklé povrchy lze
použít v odůvodněných případech a na takových místech, kde nemohou
narušovat zrakovou pohodu.
(3) V prostorech s obrazovkami musí být zajištěny podmínky
zrakové pohody a vyloučeno oslnění. Vhodnou polohou obrazovek
k osvětlovacím otvorům i svítidlům i jejich účelným cloněním se
musí zamezit jednak přímému oslnění těmito plochami s velkým
jasem, jednak oslněním jejich odrazem na obrazovkách (například
použitím obrazovek s omezenou odrazností světla). Vzdálenost očí
od obrazovky musí být nejméně 50 cm od horního okraje obrazovky ve
výši očí; optimální vzdálenost je 60 cm. Současně se musí
zabezpečit dostatečná úroveň osvětlení pro jiné zrakové úkoly než
pozorování obrazovek, například čtení grafických podkladů, psaní
na klávesnici i ručně. Přitom nesmí být úroveň osvětlení tak
velká, aby snižovala kontrast na obrazovkách; v běžných případech
je vyhovující osvětlenost 300 lx.
§ 10
(1) Zařízení pro výchovu a vzdělávání musí mít zajištěny
vyhovující mikroklimatické podmínky a vytápění. V denních
místnostech, učebnách, odborných pracovnách, družinách a dalších
místnostech určených k trvalému pobytu musí vytápění zajistit
teplotu vzduchu nejméně 20 st. až 22 st. C; teplota povrchu
podlahy nesmí klesnout pod 19 st. C. Teplota v ložnicích
ubytovacích zařízení nesmí při vytápění klesnout pod 18 st. C.
Rozdíly teplot vzduchu mezi úrovní hlavy a kotníků nesmí být větší
než 3 st. C. V tělocvičnách nesmí při vytápění teplota vzduchu
klesnout pod 16 st. C, v jídelnách, halách a v dalších místnostech
pro krátkodobý pobyt pod 18 st. C. V hygienických zařízeních
s výjimkou záchodu nesmí teplota vzduchu při vytápění klesnout pod
20 st. C, na záchodech pod 16 st. C, a jde-li o předškolní
zařízení, pod 18 st. C. Relativní vlhkost vzduchu pobytových
místností školských zařízení musí být 40 až 60 procent.
(2) V letním období nejvyšší přípustná teplota v učebnách je
26 st. C. Musí být zajištěna možnost regulace proti pronikání
slunečního záření okny místnosti. Tato hodnota může být překročena
za mimořádných vnějších mikroklimatických podmínek. Při poklesu
teploty vzduchu v učebnách určených k trvalému pobytu dětí a žáků
ve třech po sobě následujících dnech pod 18 st. C, nejméně však na
16 st. C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách
v jednom dni pod 16 st. C musí být provoz zařízení pro výchovu
a vzdělávání zastaven.
(3) Kontrola teploty vzduchu v prostorách s trvalým pobytem
musí být zajištěna nástěnnými teploměry ve výšce 1,2 až 1,5 m nad
podlahou na vnitřní straně místnosti. Teploměr musí měřit teplotu
s přesností +/-0,5 st. C.
(4) V prádelnách musí být zajištěny mikroklimatické podmínky
odpovídající požadavkům zvláštního právního předpisu, který
stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců.
§ 11
Prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání určené k trvalému
pobytu musí být přímo větratelné. Požadavky na výměnu vzduchu
v zařízeních pro výchovu a vzdělávání jsou upraveny v příloze
č. 4.
§ 12
Zařízení pro výchovu a vzdělávání musí být zásobována pitnou
vodou.10) Zásobování pitnou vodou musí z kapacitních hledisek
splňovat tyto požadavky:
a) na 1 dítě v předškolním zařízení musí být k dispozici nejméně
60 l vody na den,
b) na 1 žáka školy musí být k dispozici nejméně 25 l vody na den,
c) v ubytovacích zařízeních musí být na 1 ubytovaného k dispozici
nejméně 200 l vody na den.
------------------------------------------------------------------
10) Vyhláška č. 376/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na
pitnou vodu a rozsah a četnost její kontroly.
§ 13
Provozní podmínky
(1) Časové rozložení výuky, sestava rozvrhu a režim dne se
stanoví v rámci možností zařízení pro výchovu a vzdělávání
s ohledem na věkové zvláštnosti dětí i žáků, jejich biorytmus
a náročnost jednotlivých předmětů. Při výuce je třeba dbát na
prevenci jednostranné statické zátěže vybraných svalových skupin
výchovou žáků ke správnému sezení a držení těla.
(2) V předškolních zařízeních je denní doba pobytu venku
zpravidla 2 hodiny dopoledne, odpoledne se řídí délkou pobytu dětí
v zařízení. V zimním i letním období lze dobu pobytu venku upravit
s ohledem na venkovní teploty. Pobyt venku může být dále zkrácen
nebo zcela vynechán pouze při mimořádně nepříznivých klimatických
podmínkách a při vzniku nebo možnosti vzniku smogové situace.
V letních měsících se provoz přizpůsobí tak, aby bylo možné
provádět činnost dětí ve venkovním prostředí pozemku i teras v co
největším rozsahu.
(3) Směnné vyučování může být zavedeno výjimečně. Při směnném
vyučování se upravuje režim vyučovacích hodin a přestávek podle
místních podmínek.
Úklid a praní prádla
§ 14
Úklid v zařízení pro výchovu a vzdělávání v prostorách
určených pro trvalý pobyt žáků se provádí
a) denně setřením na vlhko všech podlah, okenních parapetů,
nábytku, krytu topných těles a klik; u koberců vyčištěním
vysavačem; vynášení odpadků musí být prováděno denně,
b) denně za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem
umytím umývadel, pisoárových mušlí a záchodů,
c) nejméně jednou týdně omytím omyvatelných částí stěn na
záchodech a dezinfikováním umýváren a záchodů,
d) nejméně třikrát ročně umytím oken včetně rámů a svítidel,
e) nejméně dvakrát ročně celkovým úklidem všech prostor školy,
f) malováním jedenkrát za dva roky nebo v případě potřeby
častěji.
§ 15
(1) Výměna lůžkovin v předškolním zařízení se provádí nejméně
jednou za 21 dní, výměna ručníků jednou za týden; v případě
potřeby ihned. Výměna lůžkovin a prádla v ubytovací části
školských zařízení se provádí jednou za 14 dní, ručníků jednou
týdně; v případě potřeby ihned.
(2) Při praní prádla musí způsob zacházení s prádlem a praní
zabraňovat přenosu infekčních onemocnění. Provoz prádelny nesmí
negativně ovlivňovat provoz ubytovacího zařízení. Vybavení
prádelny musí být takové, aby bylo zabezpečeno praní prádla
v řádné kvalitě. Podlahy musí být protiskluzové a spádované ke
vpusti; stěny musí mít omyvatelný povrch do výše nejméně 1,80 m.
V prádelně musí být zajištěno osvětlení podle normové hodnoty.11)
(3) Použité ložní a osobní prádlo se nesmí třídit v ubytovací
části. Použité prádlo se ukládá do obalů, které zabraňují
kontaminaci okolí nečistotami z prádla. Při veškeré manipulaci
s prádlem musí být čisté prádlo dopravováno a udržováno zásadně
odděleně od prádla použitého. Obaly musí být vhodné k praní,
omyvatelné a dezinfikovatelné nebo na jedno použití. Použité
prádlo v obalech se skladuje ve vyčleněném prostoru. V místnostech
pro skladování použitého prádla musí být podlaha a stěny do výše
nejméně 150 cm omyvatelné a dezinfikovatelné.
(4) Čisté prádlo se skladuje v uzavřených skladech čistého
prádla v čistých, uzavíratelných a pravidelně dezinfikovaných
skříních nebo policích. Při přepravě se čisté prádlo musí chránit
před druhotným znečištěním.
------------------------------------------------------------------
11) Vyhláška č. 137/1998 Sb.
§ 16
Výživa a stravování
(1) V předškolním zařízení nesmí mezi jednotlivými jídly
časový odstup přesáhnout 3 hodiny.
(2) Ve školní jídelně musí připadat na 1 žáka téže směny
nejméně 1,2 m2 podlahové plochy.
(3) Pro mytí rukou před jídlem musí být k dispozici umyvadla
s tekoucí teplou vodou, mýdlem a možností osušení rukou.
(4) Poskytování stravovacích služeb veřejnosti ve školní
jídelně musí být časově nebo prostorově odděleno od stravování
dětí a žáků. Rozsah stravovacích služeb musí odpovídat prostorové
kapacitě a vybavení školní jídelny a nesmí ohrozit zdravotní
nezávadnost podávaných pokrmů a dodržování zásad provozní i osobní
hygieny. Ostatní podmínky provozu školní jídelny stanoví zvláštní
právní předpis.12)
------------------------------------------------------------------
12) Vyhláška č. 107/2001 Sb., o hygienických požadavcích na
stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při
činnostech epidemiologicky závažných.
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 17
Školy, jejichž užívání bylo povoleno přede dnem účinnosti
této vyhlášky, musí splnit požadavky ustanovení § 6 odst. 1
týkající se vybavení školním nábytkem nejdéle do 1. září 2005.
§ 18
Ustanovení § 2 odst. 1 a 2 a § 3 odst. 5, pokud stanoví
vybavení prostor k výuce tělesné výchovy umývárnou, se nevztahují
na stavby předškolních zařízení a škol, jejichž užívání bylo
povoleno přede dnem účinnosti této vyhlášky nebo jejichž provádění
bylo zahájeno před tímto dnem. Nesmí však být snížena k tomuto
datu dosažená úroveň zabezpečení hygienických požadavků upravených
v těchto ustanoveních, pokud nejde o důsledek uspokojení nároků
vzniklých podle právních předpisů.
§ 19
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Ministr:
prof. MUDr. Fišer, CSc. v. r.
Příl.1
Požadavky na hygienická zařízení
1. Ve speciálních školách se počet hygienických zařízení stanoví
takto:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na prvních 10 žáků
a každých dalších započatých 20 žáků,
b) 1 záchod na prvních 10 dívek a každých dalších započatých
20 dívek,
c) 1 pisoár na prvních 10 chlapců a každých dalších započatých
20 dívek,
d) 1 záchod na prvních 20 chlapců a každých dalších započatých
80 chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 60 dívek starších 12 let,
f) 1 sprcha (pohotovostní).
2. V šatně se počítá nejméně 150 mm délky věšákové stěny na
1 žáka.
3. Součástí hygienického zařízení v zařízeních pro výchovu
a vzdělávání musí být odvětraná úklidová komora s výlevkou
a přívodem teplé vody včetně odtoku vody a s omyvatelnými
stěnami.
4. Stěny a podlahy hygienických zařízení v zařízeních pro výchovu
a vzdělávání musí být omyvatelné a čistitelné do výše nejméně
150 cm.
Předsíně záchodů musí být přímo větratelné, vybavené umyvadly
s tekoucí pitnou vodou, teplou vodou a mýdlem; musí být
zajištěna možnost osušení rukou. K dispozici musí být toaletní
papír a krytý nášlapný odpadkový koš.
5. Umývárna v předškolním zařízení musí být přímo osvětlena
a větratelná. Umyvadla se umísťují zpravidla ve výši 50 cm,
kohoutek ve výši 60 cm nad podlahou. Umyvadla musí být napojena
na společnou mísící baterii, osazenou mimo dosah dětí. Každé
umyvadlo se opatří pouze jedním výtokovým ventilem, který děti
obsluhují samy. Umývárna se zpravidla vybavuje 1 až 2 sprchami
řešenými tak, aby děti mohly vstupovat do sprch bez cizí
pomoci. U sprch se osazuje věšák na osušky a musí být ponecháno
i místo na otáčecí sedačku.
6. V ubytovacích zařízení, kde se poskytuje ubytování podle § 5
se zřizují hygienická zařízení takto: ve školských zařízeních
pro výkon ústavní a ochranné výchovy se zřizuje 1 záchod na
5 ubytovaných, 1 sprcha na 6 ubytovaných, 1 umyvadlo na
4 ubytované, 1 bidet na 40 dívek starších 12 let; v domovech
mládeže se hygienická zařízení zřizují buď jako součást
ubytovací buňky, přičemž se zřizuje pro dva třílůžkové pokoje
1 záchod, 1 sprcha, 2 umyvadla, nebo jako centrální hygienické
zařízení v rozsahu 1 sprcha pro 6 ubytovaných, 1 záchod pro
6 dívek, 1 záchod pro 6 chlapců, 1 umyvadlo pro 4 ubytované
a 1 bidet pro 40 dívek.
Příl.2
Tabulka velikostí typů nábytku
+------------------+------------------+-----------------+
|Výška sedáku židle|Výška desky stolku|Vhodné výšky dětí|
| mm | mm | cm |
+------------------+------------------+-----------------+
| 260 | 460 | 100.0 - 112.5 |
+------------------+------------------+-----------------+
| 300 | 520 | 112.5 - 127.5 |
+------------------+------------------+-----------------+
| 340 | 580 | 127.5 - 142.5 |
+------------------+------------------+-----------------+
| 380 | 640 | 142.5 - 157.5 |
+------------------+------------------+-----------------+
| 420 | 700 | 157.5 - 172.5 |
+------------------+------------------+-----------------+
| 460 | 760 | 172.5 - a více |
+------------------+------------------+-----------------+
Příl.3
Požadavky na osvětlení ve školách a školských zařízeních - část a)
+---------------------------------------------+------------------+-----------+---------------------------------+
|Druh prostoru |Denní |Umělé |Sdružené osvětlení |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
| |Činitel denní |Osvětlenost|Činitel denní |Osvětlenost |
| |osvětlenosti | /lx/ |osvětlenosti |doplňujícím |
| | [%] | | [%] |umělým světlem|
| |minimální průměrný| Epk |minimální průměrný| /lx/ |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Učebny víceúčelové a kmenové, pracovny, | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
|pracovní kouty, posluchárny, víceúčelové | | | | |
|prostory, družiny | | | | |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Studovny, čítárny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Pracovní výtvarné výchovy, rýsovny | 2,0 6 | 500 | 0,7 2,0 | 500 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Ostatní odborné pracovny a učebny, | | | | |
|velké učebny cvičný byt | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Laboratoře a dílny - běžné práce | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
| - jemné práce | 2,0 6 | 500 | 0,7 2,0 | 500 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Tělocvičny - pro výuku | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
| - pro závodní sporty | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Kabinety, pracovny vyučujících, kanceláře | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Sborovny - bez trvalého pobytu | 1,0 3 | 300 | 0,5 1,0 | 300 |
| - s trvalým pobytem (nemají-li | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
| vyučující samostatné pracovny) | | | | |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Shromažďovací prostory, auly | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Kuchyně, přípravny jídel, umývárny nádobí | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Ordinace lékaře, vyšetřovny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Šatny, hygienická zařízení, komunikace | 0,5 2 | 100 | - | |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Klubovny, jídelny, společenské místnosti | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
Požadavky na osvětlení v předškolních zařízení - část b)
+---------------------------------------------+------------------+-----------+---------------------------------+
|Druh prostoru |Denní |Umělé |Sdružené osvětlení |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
| |Činitel denní |Osvětlenost|Činitel denní |Osvětlenost |
| |osvětlenosti | /lx/ |osvětlenosti |doplňujícím |
| | [%] | | [%] |umělým světlem|
| |minimální průměrný| Epk |minimální průměrný| /lx/ |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Denní místnosti (herny a pracovny dětí, | | | | |
|ložnice, pracovní kouty) | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Kouty klidu | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Víceúčelové sály | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Šatny a hygienická zařízení | 0,5 2 | 100 | - | - |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Izolace | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Kanceláře | 1,0 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Prádelny, žehlírny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Komunikace | 0,5 2 | 100 | - | - |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
|Kuchyně, přípravny jídel, umývárny nádobí | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+---------------------------------------------+------------------+-----------+------------------+--------------+
Část c)
1. Základní požadované hodnoty pro denní osvětlení vyjádřené
hodnotami činitele denní osvětlenosti (minimální hodnoty
činitele denní osvětlenosti D min a průměrné hodnoty činitele
denní osvětlenosti Dm v procentech) a pro umělé osvětlení
(místně průměrná a časově minimální osvětlenost Epk v lx) jsou
uvedeny pro nejčastěji se vyskytující vnitřní prostory.
V prostorech nebo jejich funkčně vymezených částech s trvalým
pobytem dětí a žáků a celkovým sdruženým osvětlením musí být
průměrná hodnota činitele denní osvětlenosti nejméně
1 procento. Ve vnitřních prostorech sloužících jako únikové
cesty musí být hodnota činitele denní osvětlenosti nejméně
0,1 procenta, a to i při zatemnění.
2. Rovnoměrnost sdruženého osvětlení, stanovená jako podíl
nejmenší a největší osvětlenosti v rozsahu pracovních míst při
rovnoměrně zatažené obloze a venkovní osvětlenosti 20 000 lx,
je nejméně 0,2.
3. Pro umělé osvětlení se používá výkonných výbojových světelných
zdrojů. Pouze výjimečně ve zvlášť odůvodněných případech se
může použít žárovek (včetně halogenových), například při
krátkodobém využití nebo při požadavku na zvláštní usměrnění
světla.
4. Hodnota činitele odrazu světla, kterým se rozumí podíl
světelného toku odraženého a toku dopadajícího, musí být
u tabulí nejméně 0,1, u pracovních ploch v rozmezí 0,3 až 0,45.
5. Při zrakově obtížných a náročných činnostech je nejvhodnější
orientace osvětlovacích otvorů na neslunečnou stranu (například
kreslírny, výtvarná výchova, laboratoře, dílny pro jemné práce,
prostory s obrazovkami).
6. Rozmístění svítidel, jejich jasy a úhly clonění se volí
s ohledem na ochranu před oslněním jak přímým, tak i odraženým
světlem. Učebny s trvalým pobytem se řadí při umělém osvětlení
do třídy omezení oslnění III, kreslírny a rýsovny do třídy II
a počítačové učebny do třídy I. Podle charakteristiky zrakové
činnosti se rozdělují činnosti do sedmi tříd (I - mimořádně
přesná, II - velmi přesná, III - přesná, IV - středně přesná,
V - hrubší, VI - velmi hrubá, VII - celková orientace).
7. Světelné zdroje musí mít barevné podání s teplotou
chromatičnosti světla odpovídající účelu a charakteru zrakových
činností. Chromatičností světla se rozumí teplota černého
tělesa v K, jehož záření má stejnou chromatičnost jako daný
barevný podnět. Jakost podání barev je charakterizována indexem
podání barev, kterým se rozumí hodnota vyjadřující stupeň
shodnosti barvy (barevného vjemu) předmětů osvětlených
uvažovaným světlem a barvy týchž předmětů osvětlených
referenčním světlem na stupnici 0 - 100. V prostorech s trvalým
pobytem dětí a žáků se požaduje hodnota indexu podání barev
nejméně 80, v prostorech s vysokými nároky na rozlišování barev
hodnota indexu nejméně 90 (například výtvarná výchova).
8. Barevný tón světla s ohledem na spolupůsobení s denním světlem
je nejvhodnější bílý s teplotou chromatičnosti v rozmezí 4 000
až 4 500 K. Při použití různých světelných zdrojů v jednom
prostoru a nedokonalém promísení jejich světla musí být jejich
teplota chromatičnosti a index podání barev co nejbližší.
Příl.4
Výměna vzduchu v učebnách, tělocvičnách, šatnách a
hygienických zařízeních, zařízení pro výchovu a vzdělání
+---------------------+------------------------+
|Zařízení |Výměna vzduchu m3.hod.-1|
+---------------------+------------------------+
|Učebny |20 - 30 na 1 žáka |
+---------------------+------------------------+
|Tělocvičny |20 na 1 žáka |
+---------------------+------------------------+
|Šatny |20 na 1 šatní místo |
+---------------------+------------------------+
|Umývárny |30 na 1 umyvadlo |
+---------------------+------------------------+
|Sprchy |150 - 200 na 1 sprchu |
+---------------------+------------------------+
|Záchody |50 na 1 kabinu |
| |25 na 1 pisoár |
+---------------------+------------------------+