Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Nařízení vlády č. 407/2022 Sb. o způsobu určení výše nadměrného příjmu z prodeje vyrobené elektřiny

uveřejněno v: č. 184/2022 Sbírky zákonů na straně 4930
schváleno:07.12.2022
účinnost od:17.12.2022
[Textová verze] [PDF verze (51 kB)]


407/2022 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 7. prosince 2022
o způsobu určení výše nadměrného příjmu z prodeje vyrobené elektřiny
Vláda nařizuje podle § 93 odst. 4 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 365/2022 Sb.:

§ 1

Předmět úpravy
Toto nařízení upravuje způsob určení výše nadměrného příjmu na základě čistých tržeb z prodeje vyrobené elektřiny.

§ 2

Způsob určení nadměrného příjmu
(1) Nadměrný příjem za odvodové období NPi v Kč se určí podle vztahu

NPi = max(0; (TPi – STROPi)),

kde je
i odvodové období,
TP tržní příjem z výroby elektřiny za odvodové období v Kč podle § 3,
STROP strop tržního příjmu za odvodové období v Kč podle § 4.

(2) Nadměrný příjem pro účely hlášení zálohy se stanoví obdobně podle vztahu uvedeného v odstavci 1.

§ 3

Tržní příjem z výroby elektřiny za odvodové období
(1) Tržní příjem z výroby elektřiny za odvodové období se určí prostřednictvím čistých tržeb z prodeje vyrobené elektřiny včetně vlivu zajišťovacích obchodů.
(2) Čisté tržby z prodeje vyrobené elektřiny včetně vlivu zajišťovacích obchodů se určí jako rozdíl tržeb a nákladů souvisejících s vypořádáním obchodů, kterými se v odvodovém období realizuje tržní příjem z prodeje vyrobené elektřiny nebo zajištění tržních příjmů z prodeje výroby elektřiny a které pro každou obchodní hodinu v technických jednotkách zajišťují rovnost množství prodané elektřiny a množství vyrobené elektřiny sníženého o množství elektřiny na technologickou vlastní spotřebu a ostatní vlastní spotřebu, množství elektřiny vyrobené a dodané do odběrného místa poplatníka prostřednictvím přenosové nebo distribuční soustavy a množství vyrobené a dodané regulační energie provozovateli přenosové soustavy.
(3) Pokud poplatník vede obchodní evidenci, ve které pro každou obchodní hodinu eviduje v elektronické podobě údaje o tržbách, nákladech a technických jednotkách podle odstavce 2 a ve které jsou údaje evidovány systematicky a posloupně a jsou chráněny proti změnám, použijí se pro určení čistých tržeb z prodeje vyrobené elektřiny údaje z takové obchodní evidence. Pokud poplatník nevede obchodní evidenci splňující požadavky podle věty první, použijí se účetní údaje evidované v účetnictví poplatníka.
(4) Obchody podle odstavce 2 zahrnují prodeje a nákupy elektřiny s fyzickou dodávkou elektřiny i bez fyzické dodávky elektřiny.
(5) Tržby související s vypořádáním obchodů podle odstavce 2 zahrnují zejména výnosy z
a) prodeje vyrobené elektřiny na velkoobchodním trhu s elektřinou, včetně prodejů elektřiny a zajišťovacích obchodů bez ohledu na to, zda elektřina byla při vypořádání obchodu skutečně vyrobena,
b) prodeje vyrobené elektřiny a dodané zákazníkům prostřednictvím přenosové nebo distribuční soustavy a z prodeje elektřiny dodané odběratelům elektřiny, jejichž místo odběru není přímo připojeno k přenosové nebo distribuční soustavě, včetně dodávek vyrobené elektřiny přímým vedením,
c) zúčtování odchylek z obchodů v souvislosti s výrobou elektřiny,
d) nákupu elektřiny na trhu v případě, že je místo dodávky elektřiny z výrobny elektřiny prodané na obchodní hodinu na vypořádání obchodu s elektřinou z výrobny elektřiny nakoupena elektřina na trhu,
e) úhrady prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku podle § 19f energetického zákona vztahující se k prodeji vyrobené elektřiny a dodané zákazníkům.
(6) Náklady související s vypořádáním obchodů podle odstavce 2 zahrnují náklady
a) související s vypořádáním obchodů na zajištění tržních příjmů z prodeje výroby elektřiny,
b) na nákup elektřiny na trhu v případě, že je místo dodávky elektřiny z výrobny elektřiny prodané na obchodní hodinu na vypořádání obchodu s elektřinou z výrobny elektřiny nakoupena elektřina na trhu,
c) ze zúčtování odchylek z obchodů v souvislosti s výrobou elektřiny.

§ 4

Strop tržního příjmu za odvodové období
Strop tržního příjmu za odvodové období STROPi v Kč se určí podle vztahu

STROPi = ∑ij[(MVEj – TVSj – OVSj – MEPj – MREj) × STPj],

kde je
i odvodové období,
j způsob výroby elektřiny nebo použité palivo,
MVE množství vyrobené elektřiny v MWh,
TVS technologická vlastní spotřeba v MWh,
OVS ostatní vlastní spotřeba v MWh,
MEP množství elektřiny vyrobené a dodané do odběrného místa poplatníka prostřednictvím přenosové nebo distribuční soustavy v MWh,
MRE množství vyrobené a dodané regulační energie provozovateli přenosové soustavy elektřiny v MWh,
STP strop tržního příjmu podle jednotlivých způsobů výroby elektřiny nebo použitého paliva podle § 95b odst. 1 energetického zákona nebo průměru prodejní ceny elektřiny vyrobené ve výrobně elektřiny, pro kterou není stanoven strop tržního příjmu podle § 95b odst. 2 věty poslední energetického zákona v Kč/MWh.

§ 5

Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.
Předseda vlády:
prof. PhDr. Fiala, Ph.D., LL.M., v. r.
Ministr průmyslu a obchodu:
Ing. Síkela v. r.



 
 
Reklama