Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

ISH 2015 - zaříkávací formulí je heslo související s úsporami energie

Mezi 2 500 vystavovateli se rozhodně neztratili čeští výrobci. V oblasti vytápění, klimatizace a větrání je kladen mimořádný důraz na nízkou spotřebu elektrické energie. Emisní třídy a účinnosti u kotlů na tuhá paliva je věc v Německu již řadu let vyřešená, ale je to stále živé téma. Opět bylo vidět tradiční "německé" téma hygieny vody. A samozřejmě krásné designové kousky v sanitární technice.

ISH 2015 s rekordním počtem vystavovatelů

Veletrh ISH ve Frankfurtu nad Mohanem je bezesporu největší celosvětovou akcí zaměřenou na oblast TZB a podle dat pořadatele – společnosti Messe Frankfurt – si své vedoucí postavení stále upevňuje. V době, kdy tento článek vznikal, nebyla pochopitelně k dispozici data o počtu návštěvníků, ale již před otevřením bran veletrhu bylo oznámeno, že letos se od 10. do 14. března ve Frankfurtu představí rekordních 2465 vystavovatelů, což představuje u této akce pořádané jednou za dva roky nárůst zhruba o 2 % oproti předchozímu ročníku.


"ISH nás opět ohromilo svojí velikostí, masou návštěvníků, investicemi do prezentací a spoustou novinek na stáncích vystavovatelů, i když výraz „stánky“ není přesný. Mnohdy expozice připomínají rodinné domy a na ISH se opravdu na plochách a vlastních expozicích nešetří. Zajímavá jsou témata doprovodných programů, které jsou mnohdy více zaměřeny do budoucnosti než že reflektují pouze současnost - v čemž já osobně především vidím smysl podobných událostí a rádi bychom se touto cestou také na příštím AquaThermu vydali," řekl k letošnímu veletrhu Mgr. Michal Drážďanský, jednatel MDL EXPO, agentury, která pořadá veletrhy Aquatherm Praha a Aquatherm Nitra.

"Asociace odborných velkoobchodů a výrobců TZB se na ISH 2015 zúčastnila jednání Federace evropských velkoobchodů, která je specializovaným partnerem veletrhu. Federace odborných velkoobchodů pořádá na ISH svou valnou hromadu, tentokrát spojenou s workshopem „Cesta vpřed - inovace v třístupňovém distribučním řetězci," říká Ivan Bohata, prezident Asociace odborných velkoobchodů a výrobců TZB. Ukazuje tak na fakt, že doprovodný program ISH reflektuje potřeby všech článků řetězce cesty výrobků k zákazníkům a zároveň potvrzuje fakt, že snahou pořadatelů je dívat se vpřed.

Mít stánek na ISH je pro klíčové firmy v oboru naprostou povinností. Konkurenti pak mezi sebou soutěží ve velikosti, designu, či okázalosti expozice a samozřejmě v počtu představených inovací a vizí do budoucna. K vidění jsou, a to zejména v gigantické hale č. 8, která tradičně patří nejvýznamnějším topenářským výrobcům, „stánky“ velikosti téměř fotbalového hřiště, na kterých se o poskytování informací nekonečným zástupům zájemců starají desítky firemních zaměstnanců, kteří do Frankfurtu na tuto akci často přijeli z poboček celého světa.
Pozadu nezůstávají ani firmy, které mají o něco menší budget. Ty se snaží vyvážit chybějící velikost nějakým neotřelým nápadem, kterým by přilákaly pozornost návštěvníků, což je při rozsahu veletrhu jedním z rozhodujících faktorů úspěšné prezentace.
Potěšujícím zjištěním bylo, že mezi dvěma a půl tisíci vystavovateli se rozhodně neztratili čeští výrobci. Jejich stánky přitahovaly pozornost kolemjdoucích, což svědčí o tom, že i tuzemské firmy mají na evropském a světovém trhu své místo a rozhodně se zde neztrácejí.





















Zvláštní důraz na energeticky úsporné budovy

Na výstavní ploše téměř 260 000 m2 byla i letos k vidění celá řada novinek ze všech profesí TZB. V sekci ISH Energie byl zvláštní důraz kladen především na energeticky úsporné budovy, které patří podle organizátorů mezi významné pilíře právě probíhající energetické revoluce.
Firmy, které chtějí v náročných podmínkách uspět, se proto prioritně zaměřují na energeticky úsporné technologie vytápění, chlazení, klimatizace a větrání v kombinaci s obnovitelnými zdroji šetrnými k životnímu prostředí.

"Většina stánků nesla nějaké heslo související s úsporami energie nebo s energetickým managementem. V oblasti systémů a komponent pro měření, regulaci a řízení budov se prosazují především technologicky vyspělé výrobky, které umožňují pohodlnou a snadnou obsluhu a nabízejí jednoduché, srozumitelné a designově čisté rozhraní pro koncového uživatele", říká Michal Šeda, vedoucí oddělení produktového prodeje Domat Control System s.r.o., českého výrobce systémů a komponent pro měření a regulaci větrání, vytápění, klimatizace a energetických celků.




Vytápění

Dalo by se shrnout sloganem "štítek na každém kroku". Legislativa energetických úspor a zvyšování účinnosti dopadla na všechny technologie a zařízení. Změn je hodně a výrobci musí s informacemi naproti.

„Návštěvníci výstavy, co se oboru tepelných čerpadel týče, byli drtivou většinou zastoupeni odbornou veřejností. Jednání probíhala na vysoké profesionální úrovni. Zájem o tepelná čerpadla měli návštěvníci snad ze všech zemí světa, nevyjímaje Spojené státy a Austrálii,“ řekla Mgr. Miriam Pešková z exportního oddělení HOTJET CZ, s.r.o., českého výrobce tepelných čerpadel.

V České republice se hodně řeší emisní třídy a účinnosti. Samozřejmě nás zajímalo, zda panoval podobný stav na ISH. Nebo má západní trh tyto parametry již dávno vyřešeny? Ing. Petr Cankař z firmy Atmos, rodinné české firmy, která je v současnosti jedním z největších evropských výrobců kotlů na tuhá paliva, nám k tomu řekl: „V Německu je tato věc již řadu let vyřešena, ale je to stále živé téma. Jelikož každý kotel se musí změřit při spuštění a pak pravidelně jednou za dva roky. Topenáře a kominíky to velmi zajímá. Jaké kotle to splní, a to nejen ve zkušebně, ale i v praxi. Jinak jde kotel z kotelny ven!“
Atmos exportuje více než 80 % své produkce do zahraničí, proto jsme se zeptali i na odlišnosti západní nabídky topenářských společností na ISH oproti domácí nabídce na českých veletrzích. „Myslím si, že až na výjimky, jako je firma ATMOS, se Česká republika nemůže se západem vůbec srovnávat. Technické řešení kotlů a kvalita provedení je o generaci výše. Samozřejmě jsou někde jinde i ceny, které jsou 3x až 10x vyšší za stejný typ výrobku u nás. Musím říci, že u nás se řada lidí snaží věci ošidit na úkor kvality, ale potom se diví, že to nefunguje, nikdo jim nepomůže, nebo jim nikdo neudělá ani servis atd. Kvalita není zadarmo, to již naši západní sousedé mají odzkoušené, u nás se budou muset lidé ještě hodněkrát spálit, než si to uvědomí. Na západě se jde jednoznačně cestou ekologie, tedy spalování dřeva a pelet. U nás díky lobbistům hraje velkou úlohu stále uhlí. Nemůžeme se proto divit, že se v některých městech nedá v zimě dýchat. Dokud se nezbavíme spalování uhlí v domácnostech, nic se nezmění, nebo si na to musíme zvyknout.“

Veletržní expozice společnosti Viessmann i v letošním roce prezentovala, že je možné topné systémy budoucnosti efektivně využívat již dnes! Na ploše 2300 m2 bylo k vidění mnoho inovativních a pokrokových technologií zaměřených na kombinaci alternativních a stávajících efektivních zdrojů především v podobě hybridních zařízení. Další výraznou prezentovanou oblastí byla samotná konektivita, a to jak z pohledu sladěné systémové techniky, tak i co se nároků uživatelů a komfortu obsluhy týče. Byl k vidění i neustálý rozvoj v dosavadním produktovém programu a to jak výkonově, tak i typově.
Viessmann opět prokázal, že díky svým novým patentům a technologiím je kompetentním partnerem v oblasti topné, chladicí a systémové techniky
, řekl Marek Bezouška, odborný referent Viessmann.

Na veletrhu ISH ve Frankfurtu nad Mohanem se musí vždy prezentovat doslova všichni. Pro evropské lídry v oboru je to dokonce povinnost, která samozřejmě platí i pro společnost Kermi.
Nejvyšší prioritu propagace produktů a novinek na této nejdůležitější TZB akci jsme podpořili hned třemi expozicemi. V hale č.8 expozice Kermi - otopná technika a Arbonia - otopná technika, v hale č.3 pak Kermi - sanitární technika, specializující se na sprchové kouty. Novinky, které jsme zde uvedly, jsou jasným signálem, že pokračujeme stále v duchu designové originality velmi kvalitních produktů, které jsou schopny přinést jak úsporné efekty tak i jednoduchost ovládání všem budoucím uživatelům
, říká David Procházka, vedoucí obchodu pro Čechy a Moravu ze společnosti Kermi s.r.o.

David Vágner ze společnosti IVAR CS, spol. s r. o. řekl: "Veletrh ISH mě překvapil svou velikostí a velkým množstvím vystavovatelů s obrovskými stánky, kde prezentovali jak svou stálou nabídku tak i řadu novinek. Prezentované novinky nabízely výbornou funkčnost, snadnou a pohodlnou montáž, přívětivé uživatelské rozhraní ve spojení s novými technologiemi v souladu s moderním desingem. Jednou z novinek, které budou do budoucna podle mě velice žádané jsou „chytré regulace“. Jako například regulátor CUBODOMO od IVARu, který pomocí chytrého telefonu, tabletu, nebo počítače můžeme ovládat na dálku a optimalizovat tak vytápění v domácnostech a tím dosáhnout značných úspor a optimální tepelné pohody dle požadavků klienta."

Větrání, vzduchotechnika a klimatizace

Ing. Pavel Halabala, jednatel Ziehl-Abegg s.r.o. potvrdil i zde trend úspor: „V oblasti vytápění, klimatizace a větrání je pro tyto technologie kladen mimořádný důraz na nízkou spotřebu elektrické energie. Od roku 2016 budou muset klimatizační jednotky a některá další vzduchotechnická zařízení splňovat specifické požadavky EU. Kdo chce na trhu uspět, ten se musí přizpůsobit náročným technickým požadavkům a věnovat nemalé finanční prostředky do dalšího vývoje. Ventilátory jsou „srdcem“ vzduchotechnických zařízení s vysokým podílem spotřeby. Při návrhu ventilátoru se výrobci vzduchotechnické jednotky vyplatí konzultovat výběr vhodného ventilátoru s výrobcem.“

Jana Baláková, marketingová specialistka LLOYD COILS EUROPE s.r.o. & JANKA ENGINEERING s.r.o. zmínila účast všech tří divizí společnosti: „JANKA na veletrhu prezentovala výrobky svých tří divizí - vzduchotechnických jednotek-PREMIAIR, HVAC klimatizací a taktéž produkty z oblasti průmyslového chlazení – ICL. Společnost JANKA ENGINEERING se na letošním veletrhu ISH ve Frankfurtu ukázala v novém kabátě. Německému trhu jsme chtěli ukázat, že společnost JANKA nezaostává za nejnovějšími technologiemi a jde v ruku v ruce s trendy dnešních dní.“

Peter Verkempynck, generální ředitel Heating Daikin Europe N.V., řekl: „Veletrh ISH byl ideálním místem pro prezentaci našich posledních inovací a možností prokázat naši širokou odbornost a zkušenosti na trhu s vytápěním. Vedle naší široké nabídky tepelných čerpadel, byly naše solární teplotní systémy nezávisle testovány, aby našly nejúčinnější způsob pro zvýšení efektivity našich plynových a olejových kondenzačních kotlů. To má za následek nejlepší možné energetické štítky pro systémy z obnovitelných zdrojů i tradiční systémy nabízené společnostmi Daikin a ROTEX."

V koupelně dominuje komfort, ale myslí se i na demografii a úsporu vody

Ústředním mottem sekce ISH Voda bylo pro změnu heslo „Koupelna a komfort pro další generace“ poukazující na nové úkoly vyplývající z demografických změn, zvláště rostoucí poptávku po koupelnových výrobcích, které splňují požadavky na bezbariérové stavby a zajišťují požadovanou úroveň pohodlí a bezpečnosti. Od výrobků budoucnosti se očekává, že kromě nejvyšších standardů v oblasti designu naplní i požadavky na efektivní využívání vody a hygienu pitné vody.
Někteří z výrobců sanitárního vybavení například umožňovali na svých stáncích vstoupit do virtuální reality a procházet se počítačem vygenerovanou koupelnou.

„Naše inovace pro koupelnu a kuchyň poskytují našim zákazníkům opravdovou přidanou hodnotu“, říká Richard Grohe, zastupující předseda představenstva Hansgrohe SE. „Protože usnadňují všední den v kuchyni a koupelně, napomáhají při efektivním hospodaření s vodou, zprostředkovávají intenzivnější zážitek z vody a poskytují naprosto nová řešení pro uspořádání sprchy," pokračuje Grohe a přesně tak vystihuje požadovanou synergii komfortu s úsporami vody a energie.

Na jednu zajímavou odlišnost trhu v ČR a v Německu v oblasti hygieny vody ve vnitřním vodovodu upozornil Ing. Aleš Řezáč ze společnosti SCHELL GmbH & Co. KG. „Obecně můžeme potvrdit, že od předminulého ročníku zaznamenáváme stále více návštěvníků z řad tuzemských prodejců, instalatérů nebo projektantů. Hlavní téma výrobců sanitární techniky je nejen úspora vody a energie, ale především "německé" téma hygieny a nezávadnosti armatur a rozvodu ve styku s pitnou vodou. Samozřejmě, že firma Schell nezůstává ani v jednom z témat pozadu."

Oproti roku 2013 byl na letošním ISH zřejmý vyšší důraz na úsporu času ve všech částech stavebního procesu. S tím souvisí progresivnější využití mobilních aplikací, snadnější montáž produktů a jednodušší logistika. Druhým výrazným trendem byl bezpochyby fenomén udržitelnosti zdrojů, tedy oblast, která bude mít čím dál zásadnější význam při rozhodování o potenciálním dodavateli i na tuzemském trhu. Výše uvedené trendy potvrdily správný směr koncentrace marketingových aktivit společnosti Wavin Ekoplastik, řekl David Penc, marketingový ředitel Wavin Ekoplastik.

Zajímavé a inovativní zařizovací předměty i baterie v designových expozicích jsou vždy lákadlem pro návštěvníky. V tomto směru sanita opět nezklamala. Škoda, že z českých veletrhů se voda, koupelny a design v koupelnách vytratily.

Zdroj: Bradley, all-in-one Advocate Lavatory System
Zdroj: Gessi SpA


Zdroj: Hansgrohe
Zdroj: JAQUAR AND COMPANY PVT. LTD.


Veletrh ISH Frankfurt je pro FOR THERM inspirací v mnoha směrech

ISH – MESSE FRANKFURT 2015 byla přehlídka toho nejlepšího ze světa technického zařízení budov, energie, klimatizace, obnovitelných zdrojů energií a měření a regulace, hodnotí prezentaci firem, produktů a nápadů zástupci Cechu topenářů a instalatérů České republikym kteří se zúčastnili jako vystavovatelé i návštěvníci veletrhu. "Velice pozitivně můžeme hodnotit výstavu výrobců plynových kotlů, kteří letos představili novinky ve vytápění spojené s výrobou elektrické energie v podobě palivového článku. K vidění byla i mikrokogenerační jednotka ze stirlingovým motorem a domovní kogenerační jednotky s výkonem od několika kW do stovek kW tepelného i elektrického výkonu. Z obnovitelných zdrojů byly z vytápění hojně zastoupeny dřevosplyňující kotle a klasické krby a kachlová kamna pro spalování dřeva i biomasy", vyjmenovává Bohuslav Hamrozi, prezident Cechu topenářů a instalatérů České republiky, o.p. Další zajímavou oblastí bylo řízení tzv. inteligentních domů. Výrobci představili poslední modely řídících jednotek a snímačů. Na výstavě nás zaujala například multifunkční čidla pro měření vnitřních prostor (teplota, vlhkost, CO2, …). Samozřejmě nešlo přehlédnout novinky u stánků nářadí, výrobců armatur, potrubí a otopných těles. Technologické a energetické fórum se jako v minulosti zabývalo technologickými aspekty nakládání s energiemi, vytápění a řízení budov. V rámci výstavy jsme měli možnost poslechnout si zajímavé prezentace a vyměnit si názory se svými kolegy,"pokračuje Hamrozi. Je vidět, že zástupci řemesla se rozhlíželi skutečně pečlivě.

„Veletrh ISH Frankfurt je špičkou ve svém oboru a pro veletrh FOR THERM inspirací v mnoha směrech, shrnul Matěj Chvojka, manažer FOR THERM. For Therm 2015 zvolil hlavní téma „Efektivitu vytápění“ a jak se ukázalo na ISH, byla to správná volba. I zde hrála efektivita prim u výrobců i v doprovodném programu. Ve spolupráci s REHVOU a Společností pro techniku prostředí podpoříme B2B i na našem veletrhu.“ Chvojka dále připomenul letošní novinku: „matchmaking business meetings“ (MBM), kde se nabízí setkání vystavovatelům, zahraničním návštěvníkům, dodavatelům a obchodním partnerům v nově vybudovaném kongresovém sále přímo v PVA EXPO PRAHA v Letňanech během veletrhu. Již před začátkem veletrhu lze na základě MBM domluvit několik obchodních setkání.

Řada inovací není bohužel určena pro český trh

Cílem návštěvy redakce TZB-info na veletrhu bylo načerpat dostatek informací pro naše čtenáře. Pokusíme se vám v následujících ohlédnutích za ISH 2015 zprostředkovat obrázek o aktuálním dění v TZB a chystaných trendech, které, aniž bychom chtěli nějak snižovat význam v Česku pořádaných veletrhů, na místních výstavách neuvidíte.

"Je na místě si postesknout, že řada inovací představených na ISH není bohužel určena pro český trh, což má své příčiny v ceně výrobků a obavách místních zastoupení nadnárodních firem o jejich prodejnost. Popřípadě souvisí s tím, že náš trh je zkrátka ve srovnání například s trhem německým opravdu malý a pro zmíněné firmy může být v některých oblastech na okraji jejich obchodních zájmů. To je bohužel realita daná nízkou kupní sílou obyvatel Česka, se kterou toho moc nenaděláme. Můžeme jen doufat, že tento nezájem nadnárodních gigantů využijí české firmy a díry na trhu vyplní. " říká Ing. Jan Blažíček, vedoucí redaktor oblasti vytápění TZB-info.

Na závěr se sluší shrnout, že ISH je skutečně svátek pro všechny z oboru a že letošní veletrh hesla svých TOP témat Energetická účinnost, Interiér + technologie - design a funkce v harmonii a Budovy v budoucnosti naplnil vrchovatě.

Bonus o veletrhu očima redakce


Pro návštěvníky představuje ISH celou řadu výzev. Jeho absolvováním si kupříkladu každý udělá reálný obrázek o tom, jak je na tom s fyzičkou. Mezi halami jsou sice jezdící chodníky, ale samotným putováním mezi stánky člověk nachodí bezmála 20 kilometrů. Máme to ověřené, kolegyně byla vybavena krokoměrem, který prý nelže. Z toho vyplývá, že je nereálné projít celý veletrh za jeden den. Dokonce si troufám tvrdit, že pro člověka, který chce poctivě obejít všechny stánky a věnovat patřičnou pozornost všemu, co nese označení „NEU“, případně má na výstavišti domluvené i nějaké schůzky, nemohou stačit ani dny dva. ISH je skutečně jen pro připravené.

Dva a více dnů ve Frankfurtu zase znamená řešit ubytování. Pro místní hoteliéry jsou akce pořádané Messe Frankfurt vítanou příležitostí, jak se finančně zahojit za hubenější období v roce, kdy je poptávka po ubytování nižší. Ceny pokojů vyletí druhý březnový týden strmě vzhůru a účastníci veletrhu se tak musí připravit na to, že i za poměrně skromné ubytování zaplatí cenu jako jindy za pětihvězdičkový hotel, což spolu s poměrně vysokým vstupným může pro řadu tuzemských zájemců o obor TZB představovat finanční bariéru.

Foto: Lucie Česká

 
 
Reklama