Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Změna dodavatele energií – jak se nenechat oklamat

Do rukou čtenářů se dostává kniha, která je určena přímo odběratelům. Provádí zákazníka všemi taji energetického trhu a poskytuje ucelené informace, které pomohou snížit účty za elektřinu nebo plyn.

Velkým plusem je komplexnost publikace. Ukazuje, jak se vyznat v ceníku nebo faktuře, jak reklamovat či odstoupit od smlouvy. Nechybí ani téma obchodních zástupců nebo aukcí.
Publikace jednoznačně definuje nejen to, že změna dodavatele je jedním z rozumných nástrojů, jak dojít ke snížení domácích výdajů, ale mapuje i další možnosti (aukce, změna sazby). Jejím přínosem je zejména fakt, že ukazuje čtenáři krok po kroku, jak postupovat, aby úspora a kvalita služeb šly ruku v ruce. Praktický návod říká, jak získat co nejvýhodnější podmínky.


Obálka publikace Změna dodavatele energií – jak se nenechat oklamat

"Internetem koluje celá řada komerčních článků o výhodách změny dodavatele, stejně tak je možno nalézt stejně tendenční sloupky, která pojmenovávají rizika takovéto volby. Trh je zahlcen stovkami produktových řad", říká autor Michal Eisner co ho vedlo k napsání publikace a pokračuje" "Cílem publikace proto bylo nezaujatě popsat zda a jak moc se dá ušetřit u elektřiny a plynu, včetně modelových příkladů, představit jednotlivé dodavatele a poradit na co si dát pozor. Důležité mi připadaly i informace o fixaci, úskocích v obchodních podmínkách nebo ceníku služeb a názor na kvalitu zákaznického servisu.
Na čtenáře čeká i krátká exkurze do světa přímého prodeje a myšlení prodejců. Na příkladech autor ukazuje, jaké triky a polopravdy jsou obchodníky zneužívány."

Knihu je možno zakoupit

O autorovi
V energiích působí Michal Eisner již od rozdělení trhu. Stál u zrodu několika dodavatelů s elektřinou a plynem. Je spoluautorem studií pro Energetický regulační úřad nebo Pražskou plynárenskou, a.s. V současné době se zabývá publikační činností v oblasti energií a poradenstvím.

O recenzi autor požádal i v redakci TZB-info

Recenze se ujal Ing. Jan Schindler, analytik Kalkulátoru cen energií TZB-info
Z recenze:

Do rukou čtenářů se dostává kniha, která je zaměřena na zákazníky energetických společností. Snaží se poskytnout čtenáři informace s cílem, aby se zákazník dovedl na energetickém trhu orientovat a získal znalosti, které mu pomohou snížit účty. Právě platby za energie jsou jednou z největších částek v rodinných rozpočtech. Z tohoto pohledu oceňuji tuto publikaci jako přínosnou.

Oceňuji komplexnost celé publikace.

Rovněž se mi líbí komplexnost celé publikace. Autor se zabývá většinou aspektů, se kterými se zákazník na energetickém trhu setká. Ať se jedná o kontrolu faktur s vyúčtováním, kterou to většinou začíná, výběrem nového dodavatele až po jeho samotnou změnu.
V knize je možno najít i kapitoly, které pojednávají o problematice podomního prodeje nebo o výhodách a nevýhodách aukcí. Osobně se mi líbí kapitoly „Kam můžeme přejít – shrnutí dodavatelů v ČR “ a „Jak si vybrat vhodného dodavatele“.

Některé věci vidím trochu jinak.

Nicméně mám na některé věci v knize odlišný názor. Jedná se mi o motivaci čtenářů. Podle mého názoru a vždy to zdůrazňuji, motivací není nebo nemá být jenom snížení ceny (i když je důležité), ale i smysl úspor pro budoucnost. Jako je získání návyku myšlení na úspory z hlediska nákupu přístrojů a zařízení v domácnosti. Zdůraznit to, že úspora změnou dodavatelů je prvotní krok, dalšími kroky je snížení energetické náročnosti, neboť nejlevnější energie je ta, která se nespotřebuje.

Myslím si, že se najde málo lidí, kteří by podle vzoru v knize počítali, kolik u jednotlivých dodavatelů uspoří. V dnešní době je aktivních dodavatelů kolem stovky a tak dělat si přehled o trhu není jednoduché. Na druhé straně umět si cenu spočítat, je vždy dobré a v této knize je to dobře vysvětleno. Spočítat si cenu se hodí i při individuálních nabídkách dodavatele, zejména v době, kdy zákazník má úmysl opustit stávajícího dodavatele (retenční nabídky).

Velmi si mi líbí důraz na komunikaci se zákazníkem, podle mne je to jedno z nejdůležitějších kritérií. Bohužel v knize není zmínka o diskuzích na internetu ohledně výběru dodavatele, myslím tím to, že když si někdo dodavatele vybere, měl by se o něm získat informace od jeho zákazníků. Samozřejmě, že dobré zkušenosti moc nikdo nezveřejňuje, ale špatné by měly být pro výstrahu.

Velmi mi schází pohled na trh. Na to, jak výhody nabídky prezentují dodavatelé a jaké následky to má pro zákazníky. Myslím tím třeba nabídky fixních cen, nabídky, u kterých dochází k postupnému snížení ceny, konsolidační nebo akviziční nabídky. Velmi se mi nelíbí, že v knize chybí návaznost na budoucnost. Například v kapitole o tarifních sazbách chybí zmínka, že tarifní soustava by se měla měnit a dokonce u plynu již byla upravena, ale v knize je stará.
V dnešní době není již zvykem docházet na pobočky energetických společností, mnoho dodavatelů je třeba ani nemá a při tom má více než milion zákazníků, jiné mají pobočku jenom v místě, kde sídlí. Myslím si, že mít vybavenou kancelář není relevantním předpokladem kvality dodavatele.
V knize jsem nenašel upozornění, že v současné době lze celkem bezpečně změnit dodavatele tím, že zákazník si dodavatele vybere a sepíše s ním smlouvu. Ostatní již za něj dodavatel vyřídí. To by podle mého názoru mělo být hlavní, návod jak to udělat, by měl být jen pro nadšence nebo pro nedůvěřivé osoby. Jde o to přesvědčit zákazníky, že změna je snadná, ne že bude muset dodržovat lhůty, posílat doporučená psaní atd.
Dobře je popsaná kapitola o podomních prodejcích, ale mi chybí i jiné přístupy k získávání zákazníků, jako je Cross Selling nebo sjednávání schůzek po telefonu. Jaké to má důsledky pro zákazníky?
Informace o aukcích by mohly být aktuálnější a podrobnější. Jedná se mi o informace spojené se smlouvami a podmínkami, jak se prezentují úspory a jak je to s obnovováním aukcí a proč a kdy hrozí pokuty.
Na závěr bych ještě připomněl něco z možností odstoupení od smlouvy: podle NOZ při distanční smlouvě 14 dnů, u podomního prodeje je možno odstoupit až do 5 dnů před začátkem dodávek. Jsou i jiné možnosti odstoupení od smlouvy, které nejsou zmíněny, jako v případě nevrácení přeplatku, insolvence, stěhování.

Ačkoliv jsem vyjmenoval nějaké nedostatky, přeji publikaci, aby se dobře uplatnila na trhu. Stále se setkáváme s důkazy, že spotřebitelé rady potřebují.

 
 
Reklama