Kosmické materiály chrání skladníky před pracovními úrazy, ukazuje zátěžový crash test
Obor doprava a skladování se drží v Česku na předních příčkách pracovní úrazovosti. Největší rizika představují vysokozdvižné vozíky a pády těžkých břemen v důsledku nesprávné manipulace. Velkou roli sehrávají i psychologické faktory – falešný pocit bezpečí, stres zaměstnanců nebo svévolné a matoucí úpravy pravidel nošení pracovních prostředků. Shodují se na tom odborníci na bezpečnost práce ze společností Bureau Veritas a Ardon Safety.
Rizikové vysokozdvižné vozíky
Mezi časté úrazy patří přejetí nohy vysokozdvižným vozíkem. „Stává se to řidičům kamionů nebo závozníkům, jakmile vystoupí z auta a pohybují se ve skladu v sandálech nebo žabkách a následně se připletou pod kola. Je třeba počítat s tím, že lidé se nikdy nebudou chovat předpisově podle příruček, a proto je lepší zapracovat rizikové faktory uvnitř lidské psychicky do samotného systému bezpečnosti práce. Dílčí krok vypadá tak, že se zaměstnavatelé budou snažit lidem neznechutit používání správných pracovních prostředků, ale naopak v nich podnítí ochotu je bez odporu nosit. Třeba proto, že zaměstnancům nelezou na nervy, nepřekáží při práci a respektují klima ve skladech dle sezony,“ myslí si Alena Komolá, školitelka BOZP z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.
Kosmické materiály v pracovní obuvi pro skladníky
Její slova potvrzuje David Hulínský ze společnosti Ardon Safety, která se zabývá snižováním pracovní úrazovosti v logistice, automotive a dalších průmyslových odvětvích. „V praxi je třeba u skladníků i řidičů vozíků počítat s falešným pocitem bezpečí, který lidem vypíná varovné kontrolky. Nejčastěji se to stává protřelým mazákům a zkušeným rutinérům, kteří přestávají vnímat profesní rizika. S těmito psychologickými faktory je dobré kalkulovat už při pořizování pracovních prostředků. Doba jde hodně dopředu a dneska se v ochraně zaměstnanců ve skladech používají materiály, které pocházejí původně z kosmického výzkumu. Například nová generace pracovní obuvi do velké míry snižuje následky pádu těžkého břemena na nohu. Je to zejména díky extrémní odolnosti špičky boty, kde je místo ocelové špičky sklolaminát a na stélce zase kevlar, který používají vojáci v neprůstřelných vestách a v botách proti nášlapným minám.“
Zátěžový crash test: několikatunový vozík přejel pracovní botu. A výsledek?
Ve společnosti Ardon Safety prováděli zátěžový crash test, během kterého nechali přejet pracovní botu Hobart S3 vysokozdvižným vozíkem o váze 4,5 tuny. „Dovnitř boty jsme dali rozkrojené jablko, které mělo simulovat výsledek enormního tlaku na přední část chodidla. Skeptikové předpokládali, že jablko bude uvnitř boty silně zdeformované, ale opak byl pravdou. Sklolaminátová špička vydržela a jablko jsme po ukončení testu vytáhli z boty v neporušeném stavu. Tímto testem jsme chtěli vyvrátit některé přetrvávající fámy, že pracovní bota s ochrannou špičkou zvyšuje riziko amputace prstů v situaci, kdy na přední část chodidla působí značná váha. Ve skutečnosti nic takového nehrozí, pokud má zaměstnanec správnou obuv,“ popisuje specialista na pracovní boty David Hulínský.
Bezpečnostní rizika při naskladňování zboží
Bezpečnost ve skladech je vedle výše uvedených situací často kompromitována také nedostatečným prostorem. Projeví se to například během naskladňování přivezeného materiálu či zboží do regálových jednotek nebo pomocí stohování a poté jeho vyskladňování do výroby. „Nebezpečné je také zaskladňování břemen do nejvyšších pater regálů. Řidiči vysokozdvižných vozíků musejí zaklánět hlavu a nemají přesný přehled o tom, jak vysoko břemeno je. Je to otázka zkušeností a šikovnosti řidiče, ale může dojít ke kolizi se svítidlem nebo k nárazu do regálu,“ říká školitelka BOZP Alena Komolá z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.
Řízené intervaly vykládky zvyšují úroveň bezpečnosti zaměstnanců
Z hlediska BOZP a prevence úrazů v dopravě a skladování doporučuje Alena Komolá systém takzvaných dodacích oken, který se používá například v automotive. „Kamiony jezdí na vykládku v řízených intervalech, za porušení hrozí penále. Vykládka probíhá ve zvládnutelném objemu a díky sankcím se nestává, že přijede několik kamionů najednou. V opačném případě dochází k přetížení obsluhy vozíků, skladníků a dalšího personálu natolik, že tlak na výkon začne v lidech vypínat přirozené zábrany a podporovat situace vedoucí k úrazům,“ uzavírá školitelka BOZP z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.