Zapojení dětí do plánování rozvoje města pro vyšší bezpečnost
Při vhodně zvolených metodách participace lze od žáků mateřských, základních a středních škol získat množství cenných informací o vnímání a užívání veřejného prostoru, volnočasových aktivitách, výskytu sociopatologických jevů nebo o dopravní bezpečnosti a využít je v plánovací praxi.
Děti jsou bystrými pozorovateli prostředí kolem sebe
Děti patří, spolu se seniory a rodiči na rodičovské dovolené, k nejčastějším a nejzranitelnějším návštěvníkům veřejného prostoru. Jsou zvýšenou měrou ohroženy dopravním provozem, verbální i fyzickou agresí nebo distribucí návykových látek.
Při zvolení vhodných forem “dotazování” je nejen počet, ale i relevance podnětů i od dětí z prvního stupně základní školy či dětí předškolního věku vysoká, mnohdy vyšší než od dospělých, kteří na tématu nejsou zainteresováni. Participace dětí zvyšuje zájem jejich rodinných příslušníků o řešené téma. Výtazně tak zvýšíme počet zainteresovaných osob.
Jak sbírat náměty od dětí
Z pedagogické praxe vyplývá, že pro udržení pozornosti a zájmu dětí je nutné zvolit interaktivní kontaktní formát a jejich věku přizpůsobit i délku programu. Za důležité považujeme, aby lektory byli cizí lidé, zkušení v oboru a zároveň i práci s dětmi, nikoli pedagogové z domovské školy, před nimiž mívají děti větší tendenci k autocenzuře.
Interaktivní práce s dětmi ve třídě představuje časově efektivní metodu sběru dat. Již během půldruhé hodiny lze se zapojením tří lektorů získat bohatý kvalitativní materiál k vybranému tématu od 30 dětí. Přibližně stejnou dobu potřebuje každý lektor na zpracování (digitalizaci) dat. Zásadní je, aby lektor pracoval se zvládnutelným počtem dětí. Ani u dospělých by neměla velikost pracovní skupiny přesáhnout dvanáct osob. Dotazníky, které jsou tzv. rozhozeny do třídy učitelem, rozhodně jí nedoporučujeme
Příklady
děti mají dobře “zmapováno”- kde se často vyskytují osoby, které pro ně představují skutečnou či pocitovou hrozbu
- které ulice a křižovatky jsou nepřehledné, kapacitně přetížené a z pohledu pěšího účastníka provozu nebezpečné
Celý článek Jak mohou děti přispět k tvorbě příjemnějších a bezpečnějších měst? na portálu ESTAV.cz