Data z technologií v rámci chytrého města
V holandském Eindhovenu a Utrechtu už smart technologie monitorují dopravu, hluk i kriminalitu. Vše je ale v rukou soukromých společností.
Problém je, když techologie „smart cities“ provozují soukromé firmy. Města se stanou příliš závislá na soukromých společnostech, které budou mít masivní zásobu údajů o občanech a začnou je využít po svém, bez možnosti veřejné kontroly, uvádí článek v časopisu Respekt.
Příklad 1:- Eindhoven. Stratumseind je jednou z nejrušnějších ulic v Holandsku. Aby město změnilo divokou image této promenády, učinilo z ní tu asi „nejchytřejší“ ulici v zemi. Sloupy veřejného osvětlení byly osazeny zařízením pro sledování wi-fi, kamerami a 64 mikrofony, které detekují hluk i agresivní chování a jsou schopné na něj přímo upozornit policii. Experimentovalo se s úrovní osvětlení, vůněmi...
- Podle holandského práva by o tom měli být občané informování."Shromažďujeme data o davu, ne o jednotlivcích,“ říká k tomu Peter van de Crommert z Holandského institutu pro technologii a bezpečnost.
- Utrecht. Město, kde jsou technologie napojené na parkovací systém, pouliční osvětlení i odpadkové koše.
- Sleduje se pohyb, věk, aktivita mladých lidí v ulicích a místa, kde zevlují.
Původní článek z deníku The Guardian
Bezobslužná parkoviště u nádraží pro cyklisty v Nizozemsku
Příkladem mohou být například bezobslužná parkoviště u nádraží pro cyklisty v Nizozemsku. Nové parkovací řešení bylo před zahájením implementace na dalších stanicích úspěšně testováno v nizozemských městech Bilthoven a Heerenveen. Zbývajících 45 samoobslužných parkovišť bude dodáno v roce 2018.
Nové řešení nabízí cyklistům otevřený a průhledný vstup na parkoviště prosklenými branami a možnost pohodlně a rychle zaparkovat kolo.