Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Slovenské stavebnictví stagnuje

Slovenské stavebnictví stagnuje. Potvrzují to výsledky Kvalitativní studie slovenského stavebnictví 2009, která je založena na strukturovaných rozhovorech s vybraným vzorkem stavebních firem a dodavatelů. Studii zpracoval CEEC Research ve spolupráci s poradenskou společností KPMG Česká republika.

Po rekordním růstu HDP v roce 2007 (10,2 %) tempo zpomalilo na 6,4 % (růst v 2008) a pro tento rok předpovídají analytici celkový pokles slovenského hospodářství. Vývoj ekonomiky znatelně ovlivňuje také stavebnictví.

Hlavní zjištění Kvalitativní studie slovenského stavebnictví 2009

Jaký vývoj stavebnictví očekávají stavební firmy v roce 2009?

  • 63 % dotázaných firem očekává pokles stavebnictví v roce 2009 (průměr odpovědí všech respondentů ukazuje na pokles o 4 %). Pokud se podíváme detailněji, skutečnost by mohla být mnohem horší (20 % dotazovaných očekává pokles o více než 10 %)
  • Současná krize je o to bolestnější, že firmy ji neočekávaly a neměly možnost se na ni připravit. Jak ukazují výsledky výzkumu z minulého roku, pouze 7 % dotazovaných předpovídalo pokles stavebnictví v roce 2009.

Jaký vývoj stavební firmy očekávají ve střednědobém horizontu?

  • Pro střednědobý výhled (2010 - 2011) jsou očekávání mírně optimističtější. Firmy ve většině případů předpovídají stabilizaci situace a mírný nárůst odvětví o 0,9 %. Nicméně vyjadřují výrazné pochybnosti ohledně svých možností předpovídat vývoj po roce 2009 za podmínek současné celosvětové ekonomické krize.

Projevila se již krize v poklesu vytíženosti kapacit stavebních firem?

  • Společnosti již zaznamenaly pokles ve využití svých kapacit a to z 92 % v roce 2008 na nynějších 78 %.

Co firmy aktuálně nejvíce omezuje v jejich růstu a co způsobuje největší problémy?

  • 89 % dotazovaných firem pociťuje omezení ve svém podnikání. Nejčastěji uváděnou překážkou byla nedostatečná poptávka (43 % a 26 % v roce 2008), za kterou následovala silná konkurence (40 % v roce 2009 a 49 % v roce 2008). Omezené finanční zdroje omezují 20 % dotazovaných firem, hodnocení jejich vlivu na podnikání firem výrazně vzrostlo (z 5,9 na 7,6 bodu na stupnici 0-10 max). Naopak nejčastěji zmiňované omezení v minulém roce (nedostatek zkušené pracovní sily) velice silně pokleslo z 72 % na pouhých 7 %.

Nové zakázky jsou klíčem k přežití - kde o nich společnosti získávají informace?

  • Výsledky výzkumu ukazují, že zvyky firem a jejich způsoby při získávání informací o nových zakázkách se téměř nezměnily. Hlavním zdrojem jsou stále internet a dlouhodobé kontakty.
  • Pokud se zaměříme pouze na způsoby využívání internetu, výsledky ukazují, že 100 % dotázaných společností využívá internet pro svoji prezentaci, dále pak hledání informací (93 %) a prodeji (87 %).

Jakým způsobem stavební firmy své zakázky získávají?

  • Pro získání nových zakázek 84 % firem využívá osobní kontakty, 78 % přímou poptávku od zákazníka (což jak v roce 2007 tak i 2008 byl nejčastěji užívaný zdroj nových zakázek), tendry využívá pouze 20 % respondentů.

Jsou úplatky běžnou praxí? Došlo ke změnám za posledních dvanáct měsíců?

  • Na otázku, zda-li již firmy byly někdy požádány o úplatek, 42 % respondentů odpovídá, že nikoli (výrazný pokles oproti 72 % o rok dříve) a 31 % firem uvádí jasné "ano", 27 % zvolilo možnost bez komentáře z ohledem na vysokou citlivost tohoto tématu.

Jsou tendry transparentní?

  • Transparentnost tendrů na Slovensku byla ohodnocena 5,6 body na stupnici od 1 do 10, jedná o velice mírně nadprůměrné hodnocení, nicméně oproti předchozímu roku došlo k viditelnému poklesu (z 6,7 bodu).

Porušují firmy svůj risk management kvůli získání zakázky?

  • Zde došlo ke zhoršení za posledních dvanáct měsíců. Podíl firem, které uvádějí, že porušily svůj risk management, aby získaly zakázku vzrostl z 36 % v roce 2008 na 56 % v současnosti.

Jak stavební firmy vybírají své dodavatele?

  • Pro výběr dodavatele firmy nejčastěji volí dlouhodobé (rámcové) smlouvy (58 % v roce 2009, 56 % v 2008) a osobní kontakty 56 %.

Jaká jsou klíčová kritéria při výběru?

  • Klíčová kritéria, podle kterých firmy své dodavatele vybírají jsou zkušenosti dodavatele (76 %) a cena (74 %, nárůst z 60 % minulý rok). Jako třetí nejdůležitější kritérium byly uvedeny reference dodavatele (64 %).

Co bude klíčovým faktorem určujícím vývoj pro další období?

  • V dlouhodobějším výhledu stavební firmy předpovídají, že hlavními faktory, které budou ovlivňovat jejich další rozvoj budou změny v poptávce (udává 91 % respondentů, jedná se o nárůst oproti 75 % o rok dříve) a vývoj v možnostech pro financování svých aktivit (70 %).

Kam plánují firmy investovat, aby se co nejlépe vypořádaly se současnou krizí?

  • Jako klíčovou oblast pro své investice v letech 2009 až 2010 zvolily stavební firmy investice do seznamování a navazování kontaktů (viditelný nárůst z 41 % na 62 % za posledních dvanáct měsíců).
 
 
Reklama