Zelená úsporám: Podařila se dobrá věc, ale mám výhrady
O názor k programu „Zelená úsporám“ jsme požádali Ing. Libor Nováka, ředitele spol. Energy Benefit Centre, o.p.s., který se problematikou dotací na úspory energie a využití obnovitelných zdrojů dlouhodobě zabývá. Řadu let působil i na SFŽP a programy pro fyzické osoby vyhlášené v poslední době právě MŽP kritizoval.
Co říkáte novému programu „Zelená úsporám“?
Úvodem zdůrazněme, že jde o obrovský, nebývalý projekt především z finančního pohledu, do kterého se Martin Bursík a lidé kolem něj pustili. Podařil se jim obrovský kousek – tzn. získat ty peníze pro úspory energie a využití obnovitelných zdrojů a ukázat nějaký směr na konečného zákazníka, do podpory bydlení. Prosadit to v dnešní politice, klobouk dolů. To byl politický úkol a ten, jak se zdá, byl naplněn. Aby ovšem tento úspěch neodezněl, musí být program víc než dobrý, několik kroků dopředu promyšlený do všech detailů. Tady začínám nabírat trochu obavy.
Než se zeptám na ty obavy, jak program vnímat?
Motivační myšlenka programu je velmi dobrá a první zveřejněný „Program zelená úsporám“ mě mile překvapil. Jednak relativně vysokým poměrem dotace a vlastních zdrojů, ale na druhou stranu i tvrdostí podmínek. Tady je jádro problému, které si investor musí uvědomit. Je zde požadavek na vysokou kvalitu použitých materiálů/výrobků a současně se po investorovi chce, aby dělal minimálně tři opatření vč. výměny zdroje. To je finančně značně náročné. Řada potencionálních investorů je momentálně na plynu, či CZT, takže ti musí tři opatření skloubit bez změny zdroje. Mnozí, ti co již mají částečně zatepleno, budou mít zřejmě smůlu. Ale nechci předjímat, neznáme další prozatím nezveřejněná pravidla a upřesnění. Proto bych nerad již nyní pronášel zásadní výroky a komentáře.
Tedy obavy máte z čeho?
Na stránkách www.zelenausporam.cz jen sporadicky přibývají nové informace. Vzhledem k avizovanému termínu 22. 4. 2009 bych čekal podstatně větší připravenost. Už prohlášení samo o sobě „Výběrové řízení na retailové banky, které budou přijímat žádosti a podporu vyplácet končí 17. 4. 2009“ něco říká. Chybí mi detailnější pravidla, právní základ – např. Směrnice MŽP, která rozlouskne zásadní dotazy typu „nároková dotace“, jak se budou řešit případné spory. Máme řadu dalších technických dotazů, které se s každým dalším zveřejněným materiálem spíše rozrůstají.
Neumím si představit, že od 15. 4. 2009, kdy byly zveřejněny „listy výrobků“ bude k 22. 4. dostupná databáze, která umožní žadatelům o dotaci již tento den žádat. A samotná databáze výrobků je kapitolou sama pro sebe. Tady musím varovat, protože obdobné databáze historicky již vznikly a skončily - především na obrovské administrativní zátěži. Jde o černou díru, vyhazování peněz. K tomu dospěli již v době vzniku portálu TZB-info i jeho zakladatelé. Obdobný závěr s rozhodnutím až současného ministra Římana učinilo MPO, které ukončilo financování jiného podobného projektu s názvem EIS „Energetický informační systém“ (www.eis.cz), který se dlouho snažil mapovat trh s energeticky úspornými výrobky. Mimo maličkost, roční milionové subvence, měla databáze především stále neaktuální data a většina smrtelníků o ní nikdy neslyšela. MŽP si dalo za cíl tuto historii částečně změnit pohledem na stavební výrobky.
Takže obavy jsou spíše z toho, že se celý ten program šije obrovsky horkou jehlou. Jeho přednost měla být, že se jednou vyhlásí a nebude se měnit. Obávám se ale, že bude docházek k jeho neustálému přešívání a změnám. To je základní problém který kritizujeme.