Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Panoramatický výtah na luxusní jachtě

Co mají společného rodiny ředitele Louis Vuittona, ředitele firmy Esprit Michaela Yinga a zastupujícího ředitele firmy Goldman Sachs Securities Asia Sung Hsueh-jen? Kromě toho, že jsou dobře známé a to i ve světě, všichni vlastní něco zvláštního vyrobeného na Taiwanu, především jachty. Taiwanští výrobci staví nyní jachty pro nejbohatší zákazníky na světě a každá z jachet je dokonalé překvapení.

Jachta, jejímž majitelem je Sung Hsueh-jen se nedávno vydala na cestu z Kaoshiung Harbor do Hong Kongu, kde bude předána majiteli. Jachta má i zvláštní místnost určenou pro batolata.

One Eagle je stará německá oceánografická loď přestavěná na 70 m dlouhou megajachtu. Vyčištění a znovu vybavení lodě bylo provedeno firmou Jade Yachts, což je dceřinná společnost firmy Jong Shyn Shipbuilding a zahrnuje i instalaci panoramatického výtahu. Loď nazvaná Caravelle, bude hotova k předání koncem tohoto roku. Výtah byl instalován firmou TBV Industry & Offshore, která dodává na zakázku vyráběné výtahy pro námořní průmysl, také dodává zvláštní lodní zařízení, jako jsou spouštěcí zařízení pro lodě a dveře do trupu lodí.

Exteriér Caravelle byl navržen Reymondem Langtonem s konstrukčním řešením provedeným Vripackem a interiér byl navržen Zurettim Původní návrh spočíval na řešení kruhového panoramatického osobního výtahu pro 4 osoby pohybujícího se mezi třemi palubami s nerezovou zadní stěnou, ke které jsou namontovány schody. Jedinými prvky se sklem byly použity pro klec a šachetní dveře. Výsledkem intenzivní komunikace mezi konstruktéry klienta a TBV bylo, že firma TBV přišla s návrhem, aby celá konstrukce výtahu byla ze skla. Návrh vyústil kromě toho ve skleněný strop klece, konstrukci výtahu a palubu pro slunění. Konstruktéři zamýšleli vytvořit efekt jízdy v prosklené troubě k obloze.

TBV chtěla dosáhnout co nejširší světlou šířku vstupu tak, aby cestující (včetně těch na invalidních vozících) mohli snadno vstupovat a vystupovat. Byla navržena šířka dveří 900 mm, což jsou extrémně široké dveře pro klec o průměru 1 100 mm. Tyto široké dveře znamenaly, že když se dveře otevírají, pohybují se přes osu klece a vodítka a pohon musí být umístěny mimo osu klece výtahu.

Většina výtahů má pohon dveří umístěn na střeše klece, ale toto zde nebylo možné, vzhledem ke skutečnosti, že konstruktéři chtěli široký skleněný strop bez jakéhokoliv viditelného výtahového zařízení. Skutečnost, že bezprostředně pod výtahem je umístěna lodní kuchyně, znamená, že prohlubeň byla omezena na 500 mm. Z tohoto důvodu TBV umístila mechanismus pohonu dveří pod klec. Omezená hloubka prohlubně znamená, že tam je nedostatečný prostor pro pohon pod výtahem. Ten byl umístěn v sousedství výtahové klece. Z toho vznikl docela velký problém pro umístění komponent v malém prostoru šachty, aby bylo možno maximalizovat efekt prosklení. TBV umístila vodítka, systém pohyblivých kabelů a hydraulický válec do prostoru 400 x 250 mm. Všechna tato zařízení byla zakryta nerezovou ocelí zrcadlově vyleštěnou.

Pohon se skládá ze dvou trojdílných teleskopických hydraulických válců. Rychlost výtahu je 0,6 m/s. V zařízení je instalován elektronicky ovládaný ventil nezávislý na zatížení nebo teplotě hydraulického oleje. Digitální systém šachty namontovaný na tomto výtahu zajišťuje, že výtah zastavuje v každé stanici s přesným dojetím do stanice. Systém je tak dokonalý, že přesnost dojetí je v oblasti plus/minus 0,5 mm.

Hydraulický pohon je ovládán výtahovým mikroprocesorem TBV a je možné dálkově zasahovat do systému s použitím globálního systému mobilní komunikace nebo pomocí satelitního spojení. Toto umožňuje TBV dálkově sledovat výtahové funkce. Toto dálkové sledování je důležité u výtahů na jachtách a lodích, protože možnost rychlé servisní návštěvy je často obtížná, zatímco je loď na otevřené vodě. Aby TBV dokončila montáž v co nejkratším čase, přišla s nosným systémem. Nebylo možno zabudovat ocelovou nosnou konstrukci pro upevnění výtahového zařízení bez podstatného omezení leštěného povrchu. Nejprve bylo skleněné ohražení namontováno na paluby jachty. Tak bylo možno provést kompletní vyzkoušení ve výrobním závodě a instalaci v jednom celku. TBV vyvinula externí konstrukci, která nese kompletní výtah. Konstrukce také drží a chrání výtah při transportu na Taiwan a vejde se do 40palcového kontejneru.

Po příjezdu do loděnice, byl výtah se svojí nosnou konstrukcí umístěn do svislé polohy a pak byla konstrukce demontována. Prosklený výtah se skleněným ohražením byl vyzdvižen na jachtu a přimontován k palubám. Konečně byly propojeny hydraulické hadice a elektrické kabely, výtah byl seřízen a konečně předán do provozu na jachtě.

Uveřejněno se souhlasem vydavatele EW pana R.S. Caporaleho.

 
 
Reklama