Ekologická certifikace pro menší podniky
Každý výrobce, který si klade za cíl uspět u náročných zákazníků, se snaží deklarovat kvalitu svých výrobků a služeb. Ale nejen náročný zákazník hledá informace o původu a kvalitě výrobku.
V Evropě se proto stále více rozšiřují dobrovolné certifikační systémy, mezi něž patří i environmentální deklarace výrobku. V Německu, ve Skandinávii, Itálii, USA, Japonsku, ale i v dalších zemích se tak rozvíjí nový marketingový nástroj pro práci se zákazníkem. Vypovídá o komplexním zatížení životního prostředí výrobou a použitím daného výrobku či služby.
Díky podpoře Evropského sociálního fondu se otevírá možnost certifikace výrobků z hlediska jejich působení na životní prostředí i pro malé a střední podnikatele z Prahy. Úřad práce Hlavního města Prahy vybral projekt environmentálního značení předložený společností ECO trend, s. r. o., jako jeden z těch, které mají pomoci zlepšit konkurenceschopnost českého hospodářství, jež se do projektu zapojí.
Náročný proces
Proces environmentální deklarace produktu (EPD) a následné certifikace je poměrně dlouhý a náročný. Prozkoumává se při něm celý životní cyklus výrobku (případně služby), od těžby surovin, přes výrobu, dopravu, obchod, provoz až po odstranění či recyklaci produktu po ztrátě jeho funkčních vlastností s cílem snižování výrobních nákladů a usnadnění následného využití výrobku.
Všechny fáze životního cyklu jsou ohodnoceny z pohledu vlivu na životní prostředí a spotřebu primárních zdrojů. Výsledkem je certifikát dle norem ISO (14025), což zaručuje mezinárodní platnost EPD. Navíc existují stále navštěvovanější internetové databáze takovýchto výrobků pro zákazníky i obchodníky.
Environmentální značení, k němuž patří například i tzv. ekologicky šetrný výrobek nebo energetická třída u elektrospotřebičů, začíná hrát stále důležitější roli pro zákazníky. Přesto není ještě natolik významným rozhodovacím faktorem při koupi výrobku, aby se menšímu podniku vyplatilo do něj investovat několik set tisíc korun, což jsou běžné náklady na absolvování této procedury.
Avšak v rámci projektu, který je podpořen z peněz EU, lze tyto náklady stlačit na pouhých několik desítek tisíc korun, přičemž v rámci celého procesu dojde i k proškolení zaměstnanců firmy a přípravě na další certifikace výrobků firmy v oblasti péče o životní prostředí.
Zatím dobrovolný, brzy nutný
Dobrovolný certifikační systém EPD je v České republice žhavou novinkou a může přinést kromě zájmu zákazníků o výrobek či služby i další efekty. Například v rámci výroby jako prostředek pro řízení spotřeby energií a surovin na daný produkt, hodnocení výrobních nákladů či inovaci materiálů a technologických postupů. EPD může naplnit i potenciální nároky zahraničních partnerů či vlastníků v této oblasti.
Na internetových stránkách projektu se zájemci mohou seznámit s podmínkami, které deset vybraných klientů dostane. Vzhledem ke stále přibývajícímu počtu lidí, kteří považují kvalitu svého života za důležitou věc, bude i deklarace vlivu výrobku na životní prostředí podstatnou součástí marketingové strategie firmy, která myslí na budoucnost. Významná je také možnost porovnání s jinými produkty v rámci světových databází a s pomocí jednoduchého značení i na pultech obchodů, nebo mezinárodní platnost certifikátu.
U vybraných elektrospotřebičů se dokonce již nyní jedná o nutnost, protože Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2005/32/ES ze dne 6. 7. 2005 podmiňuje udělení označení shody CE stanovením požadavků na ekodesign (tedy vypracováním EPD). Podobné požadavky lze očekávat i u dalších kategorií výrobků.