Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Regionální železniční doprava čeká na příchod konkurence

Prakticky monopolním dopravcem v segmentu železniční přepravy osob na území České republiky jsou České dráhy. V dálkové přepravě zatím nemají konkurenci vůbec, v regionální dopravě zatím soukromí dopravci pouze paběrkují. Na druhou stranu se ale krajům daří nutit státní dráhy ke zlepšování služeb.

V loňském roce prezentovaly České dráhy v rámci brněnského veletrhu Urbis Invest projekt přestavby desítek železničních stanic známý pod názvem Živá nádraží i rozsáhlé investice do regionální železniční dopravy. Nutno přiznat, že tyto investice jak do nádraží tak do nákupu nových vozidel respektive modernizace starších motorových vozů začínají být vidět. Po českých kolejích jezdí už více než dvacítka jednotek Regionova, které mají být základním kamenem regi-onální železniční dopravy v barvách ČD na lokálkách a neelektrifikovaných tratích.

Regionova vlajkovou jednotkou krajů

České dráhy s Regionovou neuvádějí do provozu pouze nový vlak. Součástí je vždy také ucelený koncept propagace kraje, turistického ruchu a ekologické železniční dopravy nazvaný Regionovou Vaším krajem. "Ve spolupráci s jednotlivými kraji využíváme jednotky Regionova jako pojízdný marketingový nástroj – jednoznačně svázaný s krajem, ve kterém vozí své cestující. Kromě již zavedeného názvu Regionova tak jednotky dostávají navíc do vínku přívlastek s názvem kraje, logo příslušného kraje a interiér doplní informační plochy s informacemi zajímavými nejen pro turisty a návštěvníky," říká o konceptu Regionovu Vaším krajem náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář.

Výrazné změny na severu Moravy

Velkých změn se zejména díky zavedení elektrického provozu na trati mezi Ostravou a Opavou dočkal Moravskoslezský kraj. Zde ČD nasadily zatím dvě nové dvoupodlažní elektrické jednotky řady 471 CityElefant. Ty nyní zajišťují dopravu na spojích na trase Opava východ - Ostrava Svinov - Český Těšín. Letos skončí elektrizace vnitroostravské trati Ostrava hl.n. - Ostrava střed - Ostrava Kunčice. Dokončení těchto projektů umožní výhledově převedení do přímých regionál-ních vlaků velké části cestujících na rameni Havířov - Ostrava centrum – Ostrava hl.n. s jízdní dobou bez přestupů cca 20 minut. Také v dalších krajích se místním úřadům podařilo domluvit s ČD kvalitnější služby. Například na Liberecku to bylo nasazení moderních motorových vozů řady 843.

Chybí peníze na nová vozidla

I když ČD postupně nasazují do provozu modernizovaná či zcela nová vozidla, obměna často několik desítek let starých vozidel probíhá poměrně pomalu. Podle zástupců ČD je hlavní problém v tom, že u nás není dostatečně vyřešeno financování osobní železniční dopravy a chybí větší zapojení státu do nákupu nových vozidel. "Samozřejmě bychom mohli do obnovy vozového parku investovat výrazně více, ale peníze prostě nemáme," konstatuje Kolář. Ještě hůře jsou na tom soukromí dopravci, kteří chtějí provozovat osobní dopravu. Získat starší vozidla od ČD nemají šanci, v okolních státech žádná taková nejsou k dispozici a na nová nemají. Navíc každé cizí vozidlo musí nejprve splnit pod-mínky provozu na českých kolejích, což si vyžaduje další investice.

Soukromníci čekají na šanci

Řada kritiků regionální osobní dopravy v barvách ČD si hodně slibuje od případného nástupu konkurence z řad soukromých provozovatelů. Jenže ty rozhodně nemají na růžích ustláno a to hned z několika důvodů. Předně regionální železniční osobní doprava se nedá až na výjimky provozovat bez krajské dotace. Soukromý dopravce by tedy nejprve musel vyhrát výběrové řízení vypsané krajem (loni jich proběhlo hned několik). Tady je první problém, že ve vypisování tendrů na jednotlivé tratě mají největší šance právě ČD, které mohou využít síťového efektu svého provozu. Druhý problém je s již zmíněným nedostatkem vhodných vozidel pro regionální dopravu a třetí s neochotou krajů vypisovat plošně výběrová řízení na provozovatele osobní dopravy. Zatím se k tomu odhodlaly pouze dva kraje – Liberecký a Karlovarský.

Plně soukromé vlaštovky

Zcela v rukou soukromých dopravců je tedy zatím jen několik desítek kilometrů železničních tratí u nás. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy vlastní a provozuje dvě úzkokolejky na jihu Čech z Jindřichova Hradce do Nové Bystři-ce respektive do Obrataně, Svazku obcí údolí Desné zase patří dvě lokálky na Šumpersku. Další soukromé firmy mají některé tratě pronajaté. OKD Doprava zajišťuje provoz na lokálce mezi Miloticemi nad Opavou a Vrbnem pod Pradě-dem, Viamont potom na dvou tratích na severu respektive západě Čech. Právě tato firma přitom vyhrála jako první soukromá společnost tendr Karlovarského kraje na zajištění provozu na trati z Karlových Varů do Mariánských Lázní. Další soukromé firmy a hlavně železniční spolky zajišťují na některých atraktivních tratích muzejní dopravu.


Veletrhy Brno, a.s.
logo Veletrhy Brno, a.s.

Největší realizátor veletrhů a výstav v České republice s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru. Hlavními obory činnosti je poskytování obchodních (výstavářských) služeb pro podniky a pronájem vlastních nemovitostí (výstavních ploch a pavilonů). ...