Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Průmyslové zóny rostou nejen u velkých měst

Mít za humny průmyslovou zónu se stává nejenom současným trendem, ale také ekonomickou nutností jak pro větší, tak pro menší česká, moravská i slezská města. Svědčí o tom tempo, jakým roste počet průmyslových areálů po celé republice. Postavit úspěšnou průmyslovou zónu ale není tak snadné.

První průmyslové zóny začaly vznikat už v 90. letech minulého století a velice brzy přišlo vystřízlivění některých městských zastupitelstev. Ta totiž vytvořila zónu a seděla s rukama v kapsách s očekáváním prvních investorů. Samozřejmě tomu tak nebylo všude, například v Jičíně byli radní od samého počátku aktivní a sami sháněli investory. Od roku 1998 výstavbu zón aktivně podporuje vládní agentura CzechInvest. Do konce loňského roku tato agentura podpořila přibližně stovku průmyslových zón včetně těch největších jako jsou plzeňská Borská pole nebo průmyslová zóna nedaleko Kolína, kde momentálně působí automobilka TPCA.

Rodí se sítě průmyslových zón

Jedním ze současných trendů rozvoje průmyslových zón je budování tzv. síťových zón. Například holandský investor VGP buduje průmyslové parky hned v několika lokalitách. Na ploše o velikosti téměř 80 hektarů vzniká industriální zóna v Horních Počernicích. Snadná dostupnost v těsné blízkosti rychlostní komunikace R10 Praha - Mladá Boleslav - Liberec s přímým obousměrným nájezdem na dálnici činí tuto lokalitu velmi atraktivní. Současně s VGP Parkem Horní Počernice se realizují další projekty, některé jsou ve fázi přípravy, jiné již ve výstavbě. Další ze "síťových" developerů, kteří se orientují na vytváření prostor pro další rozvoj průmyslu, je společnost CTP Invest. Její nejvýznamnější zóna vzniká v Plzni, v těsné blízkosti Borských polí.

Přitahuje pohraničí

Průmyslové zóny také stále častěji vznikají v pohraničí, kde mají noví investoři pomoci s poměrně vysokou nezaměstnaností. Hodně si od nové zóny slibuje například Tachov. Zdejší region však má špatnou sociální a technickou infrastrukturu i dopravní obslužnost, občanům chybí kvalifikace. "Citelně postrádáme střední školu se strojnickými a elektrotechnickými obory," říká ředitel tachovského úřadu práce Jaroslav Stehlík. Dalším městem z pohraničí, které láká investory, je Bochov na Karlovarsku. Zde by měla zóna vzniknout na kraji obce nedaleko silnice první třídy R6 mezi Karlovými Vary a Prahou, která by se měla do roku 2010 změnit na rychlostní komunikaci. "Od projektu si Bochov slibuje vytvoření nových pracovních míst v regionu, kde se nezaměstnanost pohybuje kolem 20 procent, tedy zhruba 13 procent nad celostátním průměrem," řekl starosta Miroslav Egert.

Klíčem jsou evropské peníze

Rozhodující pro zahájení výstavby v bochovském areálu jsou podle Egerta hlavně peníze, které se bude město snažit získat z více zdrojů. V úvahu přichází dotace z Evropské unie, dále české zdroje a případný strategický partner. Do vzniku zón směřují vedle evropských peněz i státní dotace a finanční prostředky z jednotlivých krajů. Například Moravskoslezský kraj letos podpoří vznik dalších průmyslových zón částkou 45 milionů korun. Příchod společnosti Hyundai a dalších zahraničních investorů na sever Moravy totiž zřejmě brzy přiláká do regionu nové firmy, které budou pro své továrny marně hledat vhodné lokality.

Prezentace v Brně

Právě prezentace rozvojových lokalit na severní Moravě bude jedním z hitů letošních Stavebních veletrhů v Brně a zejména pak veletrhu Urbis Invest. V loňském roce totiž ještě nebylo zcela jasné, zda se automobilka v Nošovicích stavět bude, letos už není co řešit. Několik dubnových dnů bude tedy ideální příležitostí prezentovat představy Moravskoslezského kraje i radnic jednotlivých měst o tom, jak by mohla tento region se zatím nepříliš lichotivou pověstí změnit investice korejské firmy Hyundai. Podobné příležitosti se na Stavebních veletrzích otevírají pro všechny další české a moravské kraje.


Veletrhy Brno, a.s.
logo Veletrhy Brno, a.s.

Největší realizátor veletrhů a výstav v České republice s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru. Hlavními obory činnosti je poskytování obchodních (výstavářských) služeb pro podniky a pronájem vlastních nemovitostí (výstavních ploch a pavilonů). ...