Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Inteligentní protipožární systémy založené na technologii FibroLaser II

Systémy jsou mimo jiné využitelné při detekci požáru v leteckých hangárech, kde se detekční kabel umisťuje speciálním způsobem do podlah, v kabelových kanálech elektráren, teplárnách či průmyslových závodech. Dále např. při ochraně pásových dopravníků v teplárnách či velkých chemických provozech.

V čísle 1/2006 časopisu Elektroinstalatér se psalo o výhodách lineární detekce teploty pomocí technologie FibroLaser II, která využívá jako senzor optický kabel. Systémy společnosti Siemens založené na technologii FibroLaser II jsou s ohledem na své vlastnosti vhodné zejména pro detekci požárů či technologických poruch provázených změnou teploty. Jsou proto nasazovány například do aplikací na detekci požárů v silničních a železničních tunelech nebo tunelech metra, poslouží však také k detekci trhlin v potrubích a přehradách či k detekci výskytu námrazy na silnicích. O specifikách a výhodách nasazení systémů založených na technologii FibroLaser II jsme hovořili s Ing. Jaroslavem Pastyříkem ze společnosti Siemens.

Když projíždíme staršími i moderními tunely v České republice či jinde ve světě, většinou vnímáme jejich délku, šířku, případně výšku, a u těch modernějších ještě možná přizpůsobující se osvětlení u vjezdů a výjezdů. Systémy detekce požáru však zůstávají očím laika ukryty. Jsou požární systémy v tunelu opravdu tak důležité? Vždyť všechny delší tunely jsou stejně vybaveny kamerami...

Systémy detekce požáru v tunelech jsou velmi důležité a neúprosné statistiky i krizové reportáže z dopravních nehod v tunelech to bohužel jasně dokazují. V každém tunelu, respektive v jednotlivých tunelových rourách dochází v době vzniku požáru ke známému komínovému efektu, který je ještě umocněn přítomností vysoce hořlavých a výbušných materiálů - od plastů až po používané palivové směsi automobilů. K tomu musíme ještě připočítat nebezpečné náklady projíždějících nákladních automobilů či kamionů. Když k rychle rostoucím vysokým teplotám v tunelu připočteme valící se dusivý toxický kouř a paniku lidí v uzavřeném prostoru, je zřejmé, že se kvalitní a dlouhodobě osvědčené protipožární zabezpečení mnohonásobně vyplatí. Systém musí být samozřejmě komplexní a musí zahrnovat i všechny přilehlé prostory sloužící k ovládání provozu v tunelu.

Zatímco přilehlé prostory se v současné době zabezpečují automatickými a tlačítkovými požárními hlásiči doplněnými podle potřeby nasávacími vzorkovacími komorami, pro tunelové roury je nejvhodnější použití systému založeného na technologii FibroLaser II. Systém se skládá z liniového tepelného kabelu a kvalitní vyhodnocovací jednotky, která obsahuje software umožňující přehlednou vizualizaci celých tunelových tras. Software vyhodnocovací jednotky umožňuje vyhodnotit místo vzniku požáru s přesností až půl metru na délce čtyři kilometry a to s reakční dobou maximálně 0,45 sekund. Použitý speciální kabel poskytuje násobnou redundanci a při případném poškození se pouze daný úsek snadno nahradí novým. Optický kabel je navíc inertní vůči exhalacím a mechanicky odolný při pravidelných údržbách tunelových rour. Tento certifikovaný systém elektrické požární ochrany lze navíc snadno technicky spojit se systémem zmíněného kamerového dohledu i se zabezpečovacím systémem. Vznikne tak komplexní zabezpečovací a dohledový systém, který lze ovládat z jednoho hlavního řídicího pracoviště. Záložní řídicí pracoviště je v současné době již samozřejmostí.

Protipožární zabezpečení tunelů je veřejností velmi citlivě vnímáno. Existují i další aplikace, v nichž je možné systém s technologií FibroLaser II použít?

Tento druh požárního zabezpečení je použitelný v celé řadě velmi odlišných a specifických aplikací - například v kabelových kanálech elektráren, tepláren či průmyslových závodů. V těchto provozech existují stovky metrů až desítky kilometrů kabelových tras životně důležitých pro jejich výrobní činnost. Tyto kabelové trasy jsou umístěny v kabelových kanálech a nasazení systému FibroLaser II umožní nejen dokonalý přehled o stavu všech jejich částí, ale velmi zjednoduší a zlevní i povinně předepsaný servis požárních zabezpečovacích systémů. Veškeré operace se totiž de facto odbývají pouze u vyhodnocovací jednotky, která je umístěna ve vhodném prostoru mimo technologický kanál. Tento systém navíc dokáže například duplicitně zaznamenat únik horké páry do kabelového kanálu, což je logická doplňková činnost kvalitního systému po jeho nasazení.

Určitě jste ještě všechny možnost nasazení tohoto systému nevyčerpal...

Systém s technologií FibroLaser II se s úspěchem používá například také při ochraně pásových dopravníků, a to buď pro včasnou detekci zahoření materiálů na nich dopravovaných, nebo pro indikaci zadření a přehřátí dopravníkových válečků, po nichž se pásy z vysoce hořlavých materiálů pohybují. V tomto případě nemluvíme pouze o teplárnách a tepelných elektrárnách, ale také o velkých chemických provozech, jež mají vlastní výrobu se zauhlovacími mosty.

To je velmi zajímavé. Jak odhadujete možné použití systému v budoucnosti?

Co bude v budoucnosti, bych raději ponechal na odbornících z výzkumu a vývoje společnosti Siemens. Já mohu pouze říci, že elektrický zabezpečovací systém založený na technologii FibroLaser II lze s úspěchem použít například při detekci požáru v leteckých hangárech, kde se detekční kabel umisťuje speciálním způsobem do podlah, a zajišťuje tak spolehlivou ochranu zaparkovaných letadel. Stejně tak lze tento systém v kombinaci s dalšími systémy využít při ochraně technicky naprosto čistých pracovišť s výrobou například polovodičových komponent.

A co tak nějaký technický bonbonek na závěr?

Mohl bych uvést například použití systému lineární detekce teploty při zjišťování průsaků hrází vodních elektráren. Zní to možná neuvěřitelně, protože se jedná o tepelný kabel. Ale pokud jej umístíte vhodným způsobem ve spojení s vodičem s permanentním konstantním a přesně definovaným proudovým zatížením, můžete pomocí systému s technologií FibroLaser II naprosto přesně lokalizovat místo průsaku vody díky lokálnímu ochlazení napájeného vodiče.

Děkujeme za rozhovor.

 
 
Reklama