Systém energetického managementu měst a obcí ČR a jeho implementace (I)
Prioritním úkolem EM je optimalizace oblasti spotřeby energie. Jeho neoddělitelnou součástí je snižování provozních nákladů na energie a optimalizace nákladů na obnovu a údržbu. Aby bylo možné úspěšně splnit uvedené cíle, musí proces EM působit ve dvou na sebe navazujících úrovních.
V současné době má již většina měst a obcí a právnických i fyzických osob i příspěvkových a ostatních organizací zpracován ENERGETICKÝ AUDIT. Soubor činností související s energetickým auditem bylo nutné provést podle zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií ve stávajících budovách nejpozději koce roku 2005. Závěrečnou zprávu z energetického auditu zpracovávali energetičtí auditoři podle vyhlášky č. 213/2001 Sb. Výsledkem energetického auditu je návrh doporučení pro využití zjištěného energeticky-úsporného potenciálu budov, který je doložen technickými, ekonomickými výpočty a posouzením vlivu na životní prostředí. Doporučení se podle metodiky České energetické agentury rozlišují na vysokonákladová, nízkonákladová, beznákladová. Podle potřeby peněz pro realizaci se doporučení dělí na investiční a neinvestiční. Některá opatření je možné financovat také z fondu oprav.
V současné době se často energetičtí auditoři setkávají v městech a obcích s otázkou, kde získat peníze na realizaci doporučených opatření vyplývajících z energetického auditu, jak v čase periodicky analyzovat dosažené energetické a ekonomické přínosy a jak systematicky řídit energetické hospodářství pro zajištění udržitelného rozvoje optimalizovaného energetického hospodářství. Odpověď na tyto a další otázky může přinést uspokojivou odpověď zavedení SYSTÉMU ENERGETICKÉHO ŘÍZENÍ (managementu) měst a obcí.
ÚVOD
Energetický management (dále EM) je možné definovat jako systémový soubor nástrojů a opatření uplatňovaných trvale, pro vědomé řízení procesů v energetice, s využitím energeticko - ekonomického potenciálu v jednotlivých oblastech energetického hospodářství měst a obcí.
EM má dva základní cíle. Prioritním úkolem EM je optimalizace oblasti spotřeby energie, a následně i oblastí výroby a dodávky energie. Jeho neoddělitelnou součástí je snižování provozních nákladů na energie a optimalizace nákladů na obnovu a údržbu s přihlédnutím k možným úsporám energie. Aby bylo možné úspěšně splnit uvedené cíle musí proces EM působit ve dvou, na sebe navazujících úrovních.
První úrovní je působení v oblasti spotřeby energie a zajišťování efektivního využívání energie v objektech a zařízeních v majetku města nebo obce (snížení spotřeby energie, snížení nákladů). Hlavním cílem tohoto je řízení a kontrola hospodaření s energií v budovách a zařízeních ve vlastnictví města a v rozpočtových a neziskových organizacích městem zřízených. Řízením energetické spotřeby v budovách lze prokazatelně uspořit 10-20% energie. Toto množství energie představuje samozřejmě i uspořené prostředky rozpočtu města. Činnost EM je směřována do následujících oblastí:
Oblast | Příklady |
---|---|
MĚSTSKÉ ENERGETICKÉ SYSTÉMY |
|
AREÁLY A BUDOVY |
|
Druhou úrovní působnosti EM je řízení celkového energetického hospodářství měst a obcí v souladu s evropskou energetickou politikou a Státním energetickým programem ČR. Výsledkem činnosti by mělo být dlouhodobé optimalizování spotřeby energie (maximalizovat energetické úspory za vynaložení minimálních nákladů) a zabezpečení dodávek energií za co nejnižší cenu v: "Potřebném množství, v čase, kvalitě" a za ekologicky přijatelných podmínek.
Státní energetický program je vyhlašován na základě Usnesení vlády ČR k naplňování Národního programu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů. Tento program je zaměřen na zavádění energeticky úsporných opatření v oblasti výroby, přenosu, distribuce a spotřeby energie, vyššího využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a rozvoj kombinované výroby tepla, chladu a elektřiny.
1. NÁSTROJE PRO VĚDOMÉHO ENERGETICKÉHO ŘÍZENÍ
Pro řízení energetického hospodářství využívá EM následující nástroje:
Nástroj | Příklady nástrojů |
---|---|
Legislativní | zákon o hospodaření energií, energetický zákon, stavební zákon atd. |
Plánovací | územní plánování, energetické generely, akční plány |
Analytické | energetický audit, energetický průkaz (pasport), energetický štítek, energetický certifikát |
Technické | rámcové a detailní sledování spotřeby energie |
Statistické | ekonomická a energetická statistika |
Informační | systémy energetického řízení |
2. NADNÁRODNÍ LEGISLATIVNÍ PODPORA
Od 1. 5. 2004 musí Energetický management města s plnou vážností přihlížet nejen k platné, energetické politice Evropské unie, ale i připravované legislativě Evropské unie. Jedním ze zásadních dokumentů v oblasti hospodaření s energií je SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2002/91/ES o energetické náročnosti budov.
Cílem evropské směrnice je podporovat snižování energetické náročnosti budov v Evropské unii s ohledem na vnější klimatické a místní provozní podmínky, požadavky na vnitřní prostředí objektů s kladením důrazu na efektivnost nákladů.
Dosažení úspor energie se předpokládá formou:
- Zvyšování energetické účinnosti, která tvoří důležitou část souboru politik a opatření nutných k dodržení kjótského protokolu a má se objevit v každém souboru politik ke splnění dalších závazků,
- vědomého řízení poptávky po energii, která je důležitým nástrojem, který umožňuje Evropské unii ovlivňovat globální trh v oblasti energie, a v důsledku toho zabezpečit střednědobou a dlouhodobou spolehlivost dodávek energie,
- vědomých energetický úsporných opatření realizovaných s ohledem na ekonomickou efektivnost a technický pokrok.
3. NÁRODNÍ LEGISLATIVNÍ PODPORA
Otázky související s místními podmínkami a potřebami samosprávných celků řeší pro oblast energetiky dva zákony:
Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií ze dne 25. října 2000 a zákon č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, ze dne 28. listopadu 2000. Oba tyto zákony vstoupily v platnost 1. ledna 2001.
Zákon č. 458/2000 Sb. (tzv. Energetický zákon) upravuje oblast energetického trhu a vymezuje práva a povinnosti subjektů (podnikatelských, spotřebitelských a regulačních), jež se na tomto trhu pohybují.
Pro oblast působnosti územní samosprávy má zásadní význam zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií přičemž nedodržení jeho ustanovení může být ze zákona sankcionováno. Cílem tohoto zákona je zvýšení hospodárnosti využití energie, přičemž též stanovuje některé metody a cesty k dosažení tohoto cíle (zpracování energetických auditů, instalace prvků pro regulaci vytápění apod.). Jednou z nich je také pořízení Územní energetické koncepce dle §4 tohoto zákona.
Základním cílem Územní energetické koncepce je nastartování procesu optimalizace nakládání s energií na daném území prostřednictvím rozboru stávajících způsobů výroby a spotřeby energie, jejích možných budoucích zdrojů a stanovení potenciálu možných úspor, ale zejména předpovědi jejího cenového vývoje a vyhodnocení výsledného vlivu na růst blahobytu daného území. Protože se nejedná o statický dokument tvořený výsledným zněním Územní energetické koncepce, nýbrž o nastartování procesu, který je třeba v čase korigovat podle dynamicky se měnících vnějších podmínek, musí být jeho nedílnou součástí také návrh struktury a činnosti regulátora tohoto procesu, kterým je Energetický management. Základním prostředkem pro činnost Energetického managementu je dokumentace energetického hospodářství města (Územní energetická koncepce ÚEK, ÚPD část Energetika, energetické audity, energetické průkazy a energetické štítky objektů).
Podle vyhlášky č. 213/2001 Sb. k zákonu č. 406/2000 Sb. mají provozovatelé budov a areálů výroby a služeb povinnost zpracovat energetický audit:
- Organizační složky státu, organizační složky krajů a obcí a příspěvkové organizace, pokud jejich budovy či zařízení mají celkovou spotřebu energie vyšší jak 1500 GJ/rok,
- fyzické a právnické osoby, pokud jejich budovy či zařízení mají celkovou spotřebu energie vyšší jak 35 000 GJ/rok,
- jsou-li splněny hodnoty podle výše uvedených limitů celkových spotřeb energie příslušných provozovatelů - právních subjektů, pak hodnota od níž vzniká povinnost zajistit zpracování energetického auditu, se u budov a areálů samostatně zásobovaných energií stanoví ve výši 700 GJ/rok celkové roční spotřeby energie.
Energetický audit je nástrojem pro vědomé snižování spotřeby energie v budovách a její dlouhodobou stabilizaci na optimální výši při zvýšení efektivnosti využití paliv a energie.
Současně by měl poskytovat oporu při tvorbě plánů investic, vyhlašování výběrových řízení i posuzování nabídek realizačních firem.
Energetický audit slouží jako příloha k žádostem o finanční podporu (dotace, úvěr se nízkou úrokovou sazbou, úvěr s odkladem splácení, atd.) na realizaci investičních a nízkonákladových opatření souvisejících s úsporou energie.
Uvedené odstavce jsou jen ukázkou části legislativy, se kterou se bude muset samospráva měst vyrovnat.
Souhrnné legislativní požadavky v oblasti hospodaření s energií si nakonec vynutí vypracování Programu legislativní bezpečnosti, který bude zahrnovat:
- Optimalizaci spotřeby energie realizovaný formou využití zákonných nástrojů
- Vypracování certifikace budov podle směrnice EU č. 91
- Vypracování technických podkladů pro prokázání ročních úspor energie ve výši minimálně o 1,5 % (návrh prosazovaný Radou EU)
- Vypracování metodického postupu pro prokázání stavu realizace nárůstu úspor energie
- Program zpětné kontroly optimalizace spotřeby
- Program trvalého zabezpečení dosažených výsledků při zohlednění uživatelských, klimatických a cenových parametrů
Program legislativní bezpečnosti je nadstavbou nad souhrnem základních činností, které jsou zahrnuty v Energetickém managementu.
S činnostmi Energetického managementu (EM) v působnosti obcí a měst Vás seznámíme v příštím článku.