Podpoří ekologická daňová reforma rozvoj výroby energií z obnovitelných zdrojů? (III)
Poslední ze série článků k připravované ekologické daňové reformě analyzující koncepci vypracovanou MŽP. Uvidíme do jaké míry bude v této podobě akceptovatelná pro námi volenou novou politickou reprezentaci.
DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDEL
EDR zahrnuje transformaci stávající silniční daně na daň z motorových vozidel.
Současná úprava silniční daně nezahrnuje osobní vozidla k nekomerčnímu využívání (lehčí než 12 tun), autobusy a motocykly (k této výjimce však není důvod, všechny automobily i motocykly znečišťují), výrazněji nediferencuje jednotlivé sazby dle dopadů na životní prostředí, konkrétně nezohledňuje množství emisí skleníkových plynů (především CO2), emisí látek významně škodících lidskému zdraví (PM, NOx, CO, HC, aromatické uhlovodíky) a druh paliva, nemotivuje k obnově vozového parku.
Nová daň z motorových vozidel sleduje následující cíle: omladit vozový park, podpořit alternativní paliva a hybridní vozidla, zvýhodnit kombinovanou dopravu, zvýhodnit hromadnou osobní dopravu, podpořit železniční dopravu, přiblížit se stávajícím trendům v harmonizaci daní a poplatků z dopravy na úrovni EU, dosáhnout cílů snížení emisí skleníkových plynů (především CO2) vytyčených ES s ohledem na plnění závazků Kjótského protokolu: dosáhnout snížení emisí CO2 u osobních automobilů na 120 g na jeden kilometr nejpozději do roku 2010, dosáhnout národní emisní stropy NOx a VOC.
Předmět a základy daně z motorových vozidel
Předmětem daně jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla registrovaná a provozovaná v ČR. Poplatníkem daně je fyzická nebo právnická osoba, která je zapsána v technickém průkazu (majitel či provozovatel).
Od daně jsou osvobozena: vozidla MHD s výjimkou autobusů, vozidla osobní linkové vnitrostátní přepravy či autobusy MHD jezdící na bioplyn, vodíkové palivové články a elektrický pohon, ostatní vozidla na bioplyn, ostatní vozidla na elektrický pohon, ostatní vozidla na vodíkové palivové články, silniční vozidla používaná výhradně v kombinované dopravě, vozidla na hybridní pohon v kombinaci s pohonem na LPG, CNG nebo 100 % biopaliva.
Základ daně pro osobní vozidla
- u vozidel nově registrovaných po 1. 5. 2004: množství emisí CO2 na kilometr1, druh paliva
- u vozidel nově registrovaných před 1. 5. 2004: stáří vozidla (pro zařazení do EURO norem), druh paliva, normovaná průměrná spotřeba paliva
Základ daně pro nákladní vozidla
- hmotnosti na nápravy, počet náprav u návěsů, EURO normy,
Základ daně pro autobusy
- EURO normy, druh paliva, délka vozidla
Základ daně pro motocykly:
- normovaná průměrná spotřeba paliva, stáří vozidla (pro zařazení do EURO norem),
SAZBY DANĚ
Sazby daně odráží relativní environmentální zátěž.2 Všechny sazby níže uvedené jsou uvedené ve stálých cenách roku 2005. Tyto sazby budou dále nominálně indexovány dle míry růstu cen tak, aby reálně neklesaly.
Osobní automobily
Pro vozidla registrovaná po 1. 5. 2004 včetně platí následující sazby3:
Emise CO2 z vozidla (g/km)4 | Nálepka* | Benzin | Nafta** | PM-malus*** |
---|---|---|---|---|
Do 100 | AAA | 0 | 0 | 0 |
101 - 120 | AA | 800 | 900 | 100 |
121 - 150 | A | 1200 | 1400 | 200 |
151 - 165 | B | 1600 | 1900 | 300 |
166 - 185 | C | 2400 | 2800 | 400 |
186 - 200 | D | 3400 | 3900 | 500 |
201 - 220 | 5000 | 5800 | 800 | |
221 - 250 | 6800 | 8000 | 1200 | |
251 - 300 | 9000 | 10800 | 1800 | |
Nad 301 | 11500 | 14000 | 2500 | |
* Až do úrovně D jsou nálepky shodné se stavem ve Velké Británii. To umožní snazší srovnávání i v mezinárodním měřítku. ** Sazba zahrnuje "PM-malus" *** PM-malus je poplatek, který odráží externí náklady způsobené emisemi pevných částic. |
Tabulka 1: Sazby daně na motorová vozidla pro vozidla registrovaná po 1.5.2004, v Kč za rok:
Pro vozidla registrovaná před 1. 5. 2004 platí následující sazby:
Benzín - rok výroby | |||||
---|---|---|---|---|---|
Průměrná normovaná spotřeba paliva na 100 km dle technického průkazu | 1.1.2004 - 1.5.2004 (platnost EURO 4) | 1.4.2001 - 31.12.2003 (platnost EURO 3 v ČR) | 1.1.1996 - 31.3.2001 (platnost EURO 2 v EU) | 1.1.1993 - 31.12.1995 (platnost EURO 1 v EU) | Starší 1.1.1993 |
Do 6,5 litrů | 1 800 | 2 100 | 2 800 | 3 800 | 4 800 |
6,5 - 8 litrů | 2 400 | 2 700 | 3 300 | 4 300 | 5 300 |
8 - 9,5 litrů | 3 200 | 3 500 | 4 200 | 5 200 | 6 200 |
9,5 - 11 litrů | 4 500 | 4 800 | 5 500 | 6 500 | 7 500 |
11 - 12,5 litrů | 6 500 | 6 800 | 7 500 | 8 500 | 9 500 |
12,5 - 14 litrů | 8 500 | 8 800 | 9 500 | 10 500 | 11 500 |
Nad 14 litrů | 10 500 | 10 800 | 11 500 | 12 500 | 13 500 |
Tabulka 2: Sazby daně na motorová vozidla u osobních vozidel registrovaných před 1. 5. 2004,
zážehový motor (na benzín), v Kč za rok
ZDŮVODNĚNÍ SAZEB:
Rozdílný přístup k vozidlům dle data jejich výroby (k datu vstupu do EU) je zvolen z toho důvodu, že po vstupu do EU vstoupila v ČR platnost označovat vozidla množstvím emisí CO2 a spotřebou paliva, tudíž spotřebitel si může tyto údaje lehce zjistit; toto však není zaručeno u starších vozidel.
Z toho důvodu je u starších vozidel zohledněno splnění EURO emisních limitů (omezující emise škodící lidskému zdraví) a spotřeba paliva (můžeme předpokládat, že objem motoru bude korelovat se spotřebou paliv a tudíž i s množstvím produkovaných CO2 emisí).
Z důvodu vyšší zátěže zdraví z PM (a také NOx a dalších emisí) u vznětových motorů (na naftu) je navržena vyšší sazba pro vozidla se vznětovým motorem.
Nákladní automobily
Pro nákladní vozidla platí následující sazby5:
Motorová vozidla
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 1 tuny | 4400 | 11000 | 13750 | 16500 | 19800 |
Nad 1 t do 3,5 t | 5200 | 13000 | 16250 | 19500 | 23400 |
Nad 3,5 t do 5 t | 5800 | 14500 | 18125 | 21750 | 26100 |
Nad 5 t do 8 t | 6720 | 16800 | 21000 | 25200 | 30240 |
Nad 8 t | 7200 | 18000 | 22500 | 27000 | 32400 |
1 náprava
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 3,5 t | 5200 | 13000 | 15600 | 18200 | 22100 |
Nad 3,5 t do 5 t | 5680 | 14200 | 17040 | 19880 | 24140 |
Nad 5 t do 8 t | 6600 | 16500 | 19800 | 23100 | 28050 |
Nad 8 t do 12 t | 8000 | 20000 | 24000 | 28000 | 34000 |
Nad 12 t do 15 t | 9680 | 24200 | 29040 | 33880 | 41140 |
Nad 15 t do 18 t | 12800 | 32000 | 38400 | 44800 | 54400 |
2 nápravy
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 3,5 tuny | 5200 | 13000 | 15600 | 18200 | 22100 |
Nad 3,5 t do 6,5 t | 5920 | 14800 | 17760 | 20720 | 25160 |
Nad 6,5 t do 9,5 t | 6800 | 17000 | 20400 | 23800 | 28900 |
Nad 9,5 t do 13 t | 7760 | 19400 | 23280 | 27160 | 32980 |
Nad 13 t do 17 t | 9600 | 24000 | 28800 | 33600 | 40800 |
Nad 17 t do 21 t | 11200 | 28000 | 33600 | 39200 | 47600 |
Nad 23 t do 25 t | 15000 | 37500 | 45000 | 52500 | 63750 |
3 nápravy
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 18 tun | 7800 | 19500 | 23400 | 27300 | 33150 |
Nad 18 t do 21 t | 8640 | 21600 | 25920 | 30240 | 36720 |
Nad 21 t do 25 t | 11360 | 28400 | 34080 | 39760 | 48280 |
Nad 25 t do 29 t | 15520 | 38800 | 46560 | 54320 | 65960 |
Nad 29 t do 32 t | 17560 | 43900 | 52680 | 61460 | 74630 |
4 nápravy
Jízdní souprava
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 7,5 t | 5800 | 14500 | 17400 | 20300 | 24650 |
Nad 7,5 t do 12 t | 6880 | 17200 | 20640 | 24080 | 29240 |
Nad 12 t do 16 t | 8800 | 22000 | 26400 | 30800 | 37400 |
Nad 16 t do 20 t | 11120 | 27800 | 33360 | 38920 | 47260 |
Nad 20 t do 25 t | 14120 | 35300 | 42360 | 49420 | 60010 |
Nad 25 t do 32 t | 17560 | 43900 | 52680 | 61460 | 74630 |
Nad 32 t | 19160 | 47900 | 57480 | 67060 | 81430 |
2+1 náprava
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 18 t | 7800 | 19500 | 23400 | 27300 | 33150 |
Nad 18 t do 23 t | 9960 | 24900 | 29880 | 34860 | 42330 |
Nad 23 t do 28 t | 14120 | 35300 | 42360 | 49420 | 60010 |
Nad 28 t do 33 t | 19000 | 47500 | 57000 | 66500 | 80750 |
Nad 33 t do 38 t | 22400 | 56000 | 67200 | 78400 | 95200 |
Nad 38 t | 24080 | 60200 | 72240 | 84280 | 102340 |
2+2 nápravy
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 36 t | 19200 | 48000 | 57600 | 67200 | 81600 |
Nad 36 t do 40 t | 24160 | 60400 | 72480 | 84560 | 102680 |
Nad 40 t | 26560 | 66400 | 79680 | 92960 | 112880 |
2+3 nápravy
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 36 t | 19200 | 48000 | 57600 | 67200 | 81600 |
Nad 36 t do 40 t | 24160 | 60400 | 72480 | 84560 | 102680 |
Nad 40 t do 44 t | 26560 | 66400 | 79680 | 92960 | 112880 |
Nad 44 t | 29040 | 72600 | 87120 | 101640 | 123420 |
3+2 nápravy
Hmotnost vozidla |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 36 t | 19200 | 48000 | 57600 | 67200 | 81600 |
Nad 36 t do 40 t | 24160 | 60400 | 72480 | 84560 | 102680 |
Nad 40 t do 44 t | 26560 | 66400 | 79680 | 92960 | 112880 |
Nad 44 t | 29040 | 72600 | 87120 | 101640 | 123420 |
3+3 nápravy
Autobusy
EURO 5 bude pro autobusy platné od roku 2008. Vzhledem k tomu, že u nás jezdí busy splňující normu EURO 5 již teď (EKOBUSY na CNG, MAN Castrosua na LPG), jsou tyto limity aktuální již nyní.
Délka vozidla zohledňuje velikost a hmotnost vozidla, tedy i jeho spotřebu. Kategorie kopírují strukturu dle dotačního titulu MD Program podpory obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové autobusové dopravy.
Délka vozidla (m) |
EURO 5 | EURO 46 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 7,5 | 0 | 15000 | 10000 | 15000 | 32000 |
Nad 7,5 do 10,7 | 0 | 20000 | 15000 | 29000 | 37000 |
Nad 10,7 do 13 | 0 | 24000 | 29000 | 33000 | 41000 |
Nad 13 | 0 | 30000 | 35000 | 39000 | 47000 |
Sazba daně u autobusů na naftu (v Kč)
Délka vozidla (m) |
EURO 5 | EURO 47 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|---|
Do 7,5 | 0 | 11000 | 5000 | 9000 | 25000 |
Nad 7,5 do 10,7 | 0 | 16000 | 10000 | 23000 | 30000 |
Nad 10,7 do 13 | 0 | 20000 | 24000 | 27000 | 34000 |
Nad 13 | 0 | 26000 | 30000 | 33000 | 40000 |
Sazba daně u autobusů na benzín (v Kč)
Délka vozidla (m) |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 |
---|---|---|---|---|
Do 7,5 | 0 | 7500 | 5000 | 7500 |
Nad 7,5 do 10,7 | 0 | 10000 | 7500 | 14500 |
Nad 10,7 do 13 | 0 | 12000 | 14500 | 16500 |
Nad 13 | 0 | 15000 | 17500 | 19500 |
Sazba daně u autobusů na LPG (v Kč)
Délka vozidla (m) |
EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 |
---|---|---|---|
Do 7,5 | 0 | 3750 | 2500 |
Nad 7,5 do 10,7 | 0 | 5000 | 3750 |
Nad 10,7 do 13 | 0 | 6000 | 7250 |
Nad 13 | 0 | 7500 | 8750 |
Sazba daně u autobusů na CNG (v Kč)
Motocykly
Pro motocykly platí následující sazby:
Průměrná normovaná spotřeba paliva v l na 100 km dle technického průkazu |
EURO 4 | EURO 3 | EURO 2 | EURO 1 a ne-EURO |
---|---|---|---|---|
Do 1,8 litrů | 360 | 600 | 720 | 840 |
1,8 - 3,5 litrů | 720 | 1200 | 1440 | 1680 |
3,5 - 6 litrů | 1200 | 2000 | 2400 | 2800 |
6 - 10 litrů | 1800 | 3000 | 3600 | 4200 |
Nad 10 litrů | 2700 | 4500 | 5400 | 6300 |
Sazba daně u motocyklů (v Kč)
SLEVA NA DANI
Sleva na dani se poskytuje těm motorovým vozidlům, které mají relativně menší dopad na životní prostředí a vedou k menším škodám na lidském zdraví.
Naftová osobní vozidla s emisemi pevných částic méně než 5 mg/km8 neplatí PM-malus (viz tab. 5). Sleva na dani platí do přijetí EURO 5. Důvodem je snížení emisí PM až o 99 %.
Vozidla s upraveným pohonem na LPG (mimo autobus9) mají nárok na slevu na dani ve výši 30 %. Důvodem jsou nižší externí náklady z emisí u vozidel na LPG ve srovnání s vozidly na naftu.
Vozidla spotřebovávající CNG:
- osobní vozidla s upraveným pohonem na CNG sleva na dani ve výši 80 %;
- silniční nákladní vozidla s upraveným pohonem na CNG sleva na dani ve výši 80 %;
- autobusy na CNG mají zvláštní sazby.
Důvodem jsou nižší externí náklady z emisí u vozidel na CNG ve srovnání s vozidly na naftu. Srovnání emisních charakteristik mezi naftou a CNG - viz tabulka.
Pevné částice | Snížení o | 85 - 90 % |
---|---|---|
NOx | snížení o | 50 - 60 % |
HC | Srovnatelné, resp. zvýšení nedosahující limitu | |
CO | snížení o | 75 - 90 % |
CO2 | snížení o | 15 - 30 % |
Tabulka 4: Srovnání emisí produkovaných naftovými motory a motory na zemní plyn.
Zdroj: Žákovec, 2004.
Vozidla s hybridním pohonem sleva na dani ve výši 60 %. Zdůvodnění: Hybridní vozidla jsou energeticky efektivnější. Díky nižší spotřebě snižují množství skleníkových plynů o třetinu až polovinu. Zároveň produkují nižší množství emisí NOx.
Pro osobní a lehká užitková vozidla splňující normy EURO 5 sleva na dani z motorových vozidel 80 %. Zdůvodnění: EURO 5 by mělo výrazně snížit emise PM, HC, NOx a prakticky eliminovat emise CO, tedy všechno emise nebezpečné pro lidské zdraví (viz tabulka).
Emisní standard | PM (g/km) | NOx (g/km) | HC (g/km) | HC+NOx (g/km) | CO (g/km) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nafta | Benzín | Nafta | Benzín | Benzín | Nafta | Nafta | Benzín | |
Euro 2 (1996) | 0,1 | - | - | - | - | 0,90 | 1,00 | 2,20 |
Euro 3 (2000) | 0,05 | - | 0,5 | 0,15 | 0,2 | 0,56 | 0,64 | 2,30 |
Euro 4 (2005) | 0,025 | - | 0,25 | 0,08 | 0,1 | 0,30 | 0,50 | 1,00 |
Euro 5* (2010) | 0,005 | 0,005 | 0,2 | 0,06 | 0,075 | 0,25 | 0,50 | 1,00 |
* Hodnoty jsou pouze předběžné, jak byly nastaveny v pracovní verzi směrnice ze dne 13. 7. 2005 pro veřejné projednání, viz zde. |
Tabulka 5: Přehled emisních parametrů u osobních vozidel - Euro normy.
Pro nákladní vozidla splňující normy EURO 5 sleva na dani 90 % z odpovídajících sazeb EURO 4. Zdůvodnění: EURO 5 normy snižují výrazně množství NOx a PM.
Pro kombinovanou dopravu u vozidla, které uskuteční v kombinované dopravě ve zdaňovacím období: na více než 120 jízd je poskytována sleva 90 % daně, na 91 - 120 jízd je sleva 75 % daně, na 61 - 90 jízd sleva 50 % daně a na 31 - 60 jízd je sleva 25 % daně.
ZDANĚNÍ MOTOROVÝCH PALIV A BIOPALIV
Sazby spotřebních daní na motorová paliva budou indexována dle míry infl ace. Sazby se zvýší vždy k 1. 1. daného roku, jestliže spotřebitelské ceny vzrostou od poslední úpravy sazeb o více než 5%. Dodatečný výnos může být přerozdělen (využit) v rámci státního rozpočtu na snížení jiných daní.
Z důvodu podpory biopaliv a výzkumu v této oblasti dojde v rámci EDR k úpravě stávajícího zákona o spotřebních daních. Tento zákon obsahuje u biopaliv pouze konkrétní výčet existujících paliv a jejich směsí a konkrétní sazby. V zákoně o spotřebních daních bude výslovně uvedeno, že biologická složka směsi paliva je od daně osvobozena či je zdaňována nulovou sazbou spotřební daně.
Výjimkou je daň z motorového vozidla, která nebyla v rámci výše vzpomenutého projektu uvažována. Na základě dat o vozovém parku osobních vozidel pro rok 2004 (Ročenka dopravy; CDV), odhadujeme, že by výnos daně z motorových vozidel činil na začátku reformy cca 27 mld. Kč ročně. Tento výnos by se postupně snižoval z důvodu vyvolaného efektu na obnovu vozového parku. Odhadujeme, že v období 2013-2015 by výnos této daně činil kolem 20 mld. Kč ročně (ceny 2005). Dvě třetiny výnosů by pocházelo z osobních vozidel, 30 % výnosu z nákladní dopravy. Výnosy silniční daně činily v roce 2004 přes 5,5 mld. Kč (5,2 mld. Kč v cenách roku 2005). Poněvadž daň z motorových vozidel transformuje silniční daň, čisté dodatečné výnosy daně z motorových vozidel činí kolem 22 mld. Kč v roce 2007, které postupně budou klesat na úroveň kolem 16 mld. Kč v roce 2015 (ceny 2005).
Ekvivalent stávajícího výnosu zrušené silniční daně bude účelově vázán u výnosu daně z motorových vozidel do Státního fondu dopravní infrastruktury.
1 Limity množství dalších emisí vypouštěných vozidly upravují normy EURO, které však nezachycují emise CO2; proto výši emisí CO2 z dopravy doporučuji speciálně usměrnit s využitím silniční daně.
2 Výše sazeb daně, která již má regulační dopad, nelze přesně stanovit bez dalšího detailnějšího výzkumu! Zvláště problematické je její stanovení u nových vozidel, která ještě nejsou na trhu nebo je jich zatím prodáno jen pár kusů (hybridní vozidla).
3 Od vstupu do EU je v ČR závazná směrnice 99/94/EC, o dostupnosti informací pro spotřebitele o spotřebě paliva a emisích CO2 při prodeji nových osobních automobilů, tudíž spotřebitel může lehce určit kategorii svého vozidla.
4 Tato hodnota bude vzata z technického průkazu vozidla, a to pro kombinovanou spotřebu.
5 Výše sazeb je stanovena tak, že hmotnostní struktura respektuje směrnici 1999/62/ES + Vyhlášku MD ČR 341/2002 Sb. ze dne 11. července 2002 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích).
6 Platnost od října 2005
7 Platnost od října 2005
8 Tato sleva vychází z doporučení Evropské komise SEC (2005) 43; v současné normě - EURO 4 - je emisní limit pro PM 25 mg/km.
9 Autobusy na LPG mají zvláštní sazby.