Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

40 let výroby otopných deskových těles

V letošním roce je tomu 40 let, kdy byl v tehdejším Československu sériově vyroben první deskový radiátor. Původní výrobní závod byl v roce 1991 privatizován soukromou společností KORADO. Od té doby se výroba deskových radiátorů významně změnila. Právě u příležitosti 40. výročí byl pro všechny zájemce připraven den otevřených dveří do moderního výrobního závodu.

obr. 1
Obr. 1 - Příchozích bylo dostatek a tak
na vytvoření skupinky po cca 20 lidech
se čekalo skutečně jen okamžik.

Den otevřených dveří ve firmě KORADO v České Třebové se konal za nádherného slunečného podzimního dne se skvělou náladou průvodců i návštěvníků.

Den otevřených dveří se konal při příležitosti 40 výročí výroby prvního deskového radiátoru v bývalém Československu ve státním podniku Koventa. Podnik Koventa byl v roce 1991 privatizován soukromou společností KORADO.

Moderní závod (obr. 1) byl postaven na klíč na zelené louce za 18 měsíců. Výstavba byla zahájen v roce 1996 a v již v roce 1997 byla v novém závodě zahájena výroba. V témže roce společnost rovněž získala certifikát ISO 9001. V roce 1998 byla dokončena instalace technologie a stabilizace výroby deskových a speciálních radiátorů v novém závodě.

Exkurze se konala po toku výroby, od lisování plechů, přes svařování, kompletaci, lakování až k montážní lince a expedici.

Výroba radiátorů začíná lisováním plechů. Lisovna (obr. 2) navazuje přímo na železniční vlečku a do haly je tak dopravován materiál přímo v návaznosti na dopravu.

Podél prohlídkové trasy v lisovně byly umístěny vzorky výrobního sortimentu (obr. 3) včetně novinky spodního středového napojení (obr. 4).



K této novince řekl návštěvníkům průvodce J. Gulyás:

"Jsme zvyklí na klasické připojení radiátoru - nahoře teplá voda, dole studená - mezistupněm výroby byly tzv. ventil kompakty, kde přívod je z jedné nebo z druhé strany a přívodní potrubí se ukládá do podlahy. Technický problém byl s jakoukoliv změnou velikosti radiátoru. Při zvetšení radiátoru již není zachována symetrie pod oknem a zhoršuje se jak vzhled, tak proudění teplého vzduchu. Nejnovější inovace je právě spodní středové napojení. Zatím tato novinka naráží na psychologický moment, kdy uživatelé namítají, že se budou muset k ventilu ohýbat. V praxi ovšem po vyregulování není třeba již s ventilem nijak manipulovat. Další výhodou pro naše zákazníky je nabídka montážní šablony, díky které je možné i bez radiátorů systém napustit vodou, natlakovat a dokončit. Po celou dobu pak radiátory nemusejí být namontovány. Jsou tak na stavbě chráněny před mechanickým poškozením, před zaprášením i před odcizením."


Obr. 2

Obr. 3

Obr. 4

Svařování vylisovaných plechů probíhá na automatických linkách (Obr. 5, 6).

Svařovací automat na zavaření připojovacích armatur a distančních rozpěrek. Na tomto stroji se z univerzálních desek vytváří veškeré typy radiátorů - 10, 11, 20, 21, 22, 33. (obr. 7)


Obr. 5

Obr. 6

Obr. 7

Veškerá tělesa jsou zkoušena na těsnost při tlaku 1,3 MPa ponořením do speciálního roztoku. Z důvodu max. průchodnosti linkou jsou v toku linky zařazeny paralelně dvě zkušební vany (obr. 8, 9).


Obr. 8

Obr. 9

Hotové radiátory dále procházejí zavěšeny na dopravních pásech do lakovny, kde je prováděna povrchová úprava v několika krocích. Na závěr jsou speciálními technologiemi nanášeny práškové barvy. Díky nanášení v elektrostatickém poli se barva dostává i na místa, kam by se při jiném systému nanášení nedostala. Přímo v lakovně je laboratoř, která průběžně sleduje kvalitu laku a jeho parametry. Dopravní pásy s radiátory procházejí lakovnou v několika výškových úrovních. Hotové radiátory (obr. 10) jsou vybaveny popisem typu a dalším popisem včetně data a času výroby a jsou doplněny návody k použití, záručními listy a zabaleny do strečové fólie (obr. 11).


Obr. 10

Obr. 11

Automatickými dopravníky putují hotové výrobky do expedice nebo do skladu podle aktuálních požadavků (obr. 11, 12). Skladuje se přibližně měsíční produkce pro vykrytí všech požadavků (obr. 13).


Obr. 12

Obr. 13

Na skladovou halu navazují přímo rampy pro nákladní auta (obr. 14).


Obr. 14

Obr. 15

Na otázku: "Jste spokojeni s návštěvností?" odpověděl průvodce J. Gulyás: "Návštěvnost je nad očekávání. Je připraveno 30 průvodců a první návštěvníci přišli hned od 9 hodin. Skupinky návštěvníků po 20-30 lidech se vytvářejí během 15 minut." Na závěr exkurze byly pro návštěvníky připraveny informace o výrobcích i občerstvení. Pan Herman, vedoucí marketingu, byl návštěvností rovněž potěšen. Předchozí den otevřených dveří sice přilákal více návštěvníků, ale tehdy se otevíral nový výrobní závod a tak zvědavost byla rozhodně větší. Den otevřených dveří byl výborně připraven, prohlídka byla zajímavá a tak návštěvníci odcházeli spokojeni. Není divu, že zástupci z marketingu společnosti byli v dobré náladě (Obr. 15 - Daniela Kloboučková z marketingu KORADO u stánku s informacemi o výrobcích a společnosti měla připraveny dárky i pro malé návštěvníky).

 
 
Reklama