40 let výroby otopných deskových těles
V letošním roce je tomu 40 let, kdy byl v tehdejším Československu sériově vyroben první deskový radiátor. Původní výrobní závod byl v roce 1991 privatizován soukromou společností KORADO. Od té doby se výroba deskových radiátorů významně změnila. Právě u příležitosti 40. výročí byl pro všechny zájemce připraven den otevřených dveří do moderního výrobního závodu.
Obr. 1 - Příchozích bylo dostatek a tak na vytvoření skupinky po cca 20 lidech se čekalo skutečně jen okamžik. |
Den otevřených dveří ve firmě KORADO v České Třebové se konal za nádherného slunečného podzimního dne se skvělou náladou průvodců i návštěvníků.
Den otevřených dveří se konal při příležitosti 40 výročí výroby prvního deskového radiátoru v bývalém Československu ve státním podniku Koventa. Podnik Koventa byl v roce 1991 privatizován soukromou společností KORADO.
Moderní závod (obr. 1) byl postaven na klíč na zelené louce za 18 měsíců. Výstavba byla zahájen v roce 1996 a v již v roce 1997 byla v novém závodě zahájena výroba. V témže roce společnost rovněž získala certifikát ISO 9001. V roce 1998 byla dokončena instalace technologie a stabilizace výroby deskových a speciálních radiátorů v novém závodě.
Exkurze se konala po toku výroby, od lisování plechů, přes svařování, kompletaci, lakování až k montážní lince a expedici.
Výroba radiátorů začíná lisováním plechů. Lisovna (obr. 2) navazuje přímo na železniční vlečku a do haly je tak dopravován materiál přímo v návaznosti na dopravu.
Podél prohlídkové trasy v lisovně byly umístěny vzorky výrobního sortimentu (obr. 3) včetně novinky spodního středového napojení (obr. 4).
K této novince řekl návštěvníkům průvodce J. Gulyás:
"Jsme zvyklí na klasické připojení radiátoru - nahoře teplá voda, dole studená - mezistupněm výroby byly tzv. ventil kompakty, kde přívod je z jedné nebo z druhé strany a přívodní potrubí se ukládá do podlahy. Technický problém byl s jakoukoliv změnou velikosti radiátoru. Při zvetšení radiátoru již není zachována symetrie pod oknem a zhoršuje se jak vzhled, tak proudění teplého vzduchu. Nejnovější inovace je právě spodní středové napojení. Zatím tato novinka naráží na psychologický moment, kdy uživatelé namítají, že se budou muset k ventilu ohýbat. V praxi ovšem po vyregulování není třeba již s ventilem nijak manipulovat. Další výhodou pro naše zákazníky je nabídka montážní šablony, díky které je možné i bez radiátorů systém napustit vodou, natlakovat a dokončit. Po celou dobu pak radiátory nemusejí být namontovány. Jsou tak na stavbě chráněny před mechanickým poškozením, před zaprášením i před odcizením."
Obr. 2 |
Obr. 3 |
Obr. 4 |
Svařování vylisovaných plechů probíhá na automatických linkách (Obr. 5, 6).
Svařovací automat na zavaření připojovacích armatur a distančních rozpěrek. Na tomto stroji se z univerzálních desek vytváří veškeré typy radiátorů - 10, 11, 20, 21, 22, 33. (obr. 7)
Obr. 5 |
Obr. 6 |
Obr. 7 |
Veškerá tělesa jsou zkoušena na těsnost při tlaku 1,3 MPa ponořením do speciálního roztoku. Z důvodu max. průchodnosti linkou jsou v toku linky zařazeny paralelně dvě zkušební vany (obr. 8, 9).
Obr. 8 |
Obr. 9 |
Hotové radiátory dále procházejí zavěšeny na dopravních pásech do lakovny, kde je prováděna povrchová úprava v několika krocích. Na závěr jsou speciálními technologiemi nanášeny práškové barvy. Díky nanášení v elektrostatickém poli se barva dostává i na místa, kam by se při jiném systému nanášení nedostala. Přímo v lakovně je laboratoř, která průběžně sleduje kvalitu laku a jeho parametry. Dopravní pásy s radiátory procházejí lakovnou v několika výškových úrovních. Hotové radiátory (obr. 10) jsou vybaveny popisem typu a dalším popisem včetně data a času výroby a jsou doplněny návody k použití, záručními listy a zabaleny do strečové fólie (obr. 11).
Obr. 10 |
Obr. 11 |
Automatickými dopravníky putují hotové výrobky do expedice nebo do skladu podle aktuálních požadavků (obr. 11, 12). Skladuje se přibližně měsíční produkce pro vykrytí všech požadavků (obr. 13).
Obr. 12 |
Obr. 13 |
Na skladovou halu navazují přímo rampy pro nákladní auta (obr. 14).
Obr. 14 |
Obr. 15 |
Na otázku: "Jste spokojeni s návštěvností?" odpověděl průvodce J. Gulyás: "Návštěvnost je nad očekávání. Je připraveno 30 průvodců a první návštěvníci přišli hned od 9 hodin. Skupinky návštěvníků po 20-30 lidech se vytvářejí během 15 minut." Na závěr exkurze byly pro návštěvníky připraveny informace o výrobcích i občerstvení. Pan Herman, vedoucí marketingu, byl návštěvností rovněž potěšen. Předchozí den otevřených dveří sice přilákal více návštěvníků, ale tehdy se otevíral nový výrobní závod a tak zvědavost byla rozhodně větší. Den otevřených dveří byl výborně připraven, prohlídka byla zajímavá a tak návštěvníci odcházeli spokojeni. Není divu, že zástupci z marketingu společnosti byli v dobré náladě (Obr. 15 - Daniela Kloboučková z marketingu KORADO u stánku s informacemi o výrobcích a společnosti měla připraveny dárky i pro malé návštěvníky).