Právní předpisy a technické normy pro nové výtahy nebo podstatné změny výtahů
V článku jsou soustředěny informace, které se váží k legislativě při dodávání a instalaci nových výtahů. Je v něm zdůrazněna vazba na evropské předpisy a samostatně jsou zmíněny okolnosti při projednávání stavebních úprav při provádění podstatných změn výtahů.
V posledním období byla dořešena některá témata z plánu činnosti CEN/TC 10 Výtahy, pohyblivé schody a pohyblivé chodníky a rovněž bylo nutné se vstupem ČR do EU zasáhnout do již vydaných nařízení vlády týkajících se uvádění stanovených výrobků na trh, a tyto přizpůsobit maximálně originálu těch evropských směrnic, které byly do předmětných nařízení vlády dříve implementovány. Celá oblast dodávání nových výtahů a provádění podstatných změn na již provozovaných výtazích v ČR se tak dostala do nové, kvalitativně lepší úrovně. Cílem tohoto příspěvku je seznámit zejména projektanty a architekty se současným stavem předpisové základny tak, aby možné rozpory v rámci realizování nových staveb a provádění rekonstrukcí již existujících staveb byly omezeny na minimum. Autoři uvádějí přehled platných právních předpisů, technických předpisů a českých technických norem, které v současné době ovlivňují dodávané výrobky výtahového průmyslu a mohou při nerespektování působit potíže spolu s potřebným komentářem tam, kde je potřebné vysvětlit souvislosti.
Oblast dodávání nových výtahů
Právní předpisy - platné
Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů
Zákon č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku
Vyhláška č. 369/2000 Sb., o technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace
Technické předpisy - platné
Nařízení vlády č. 27/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výtahy ve znění změny č. 127/2004 Sb.
Nařízení vlády č. 24/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení
Nařízení vlády č. 17/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí
Nařízení vlády č. 18/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska jejich elektromagnetické kompatibility
Nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky
Technický předpis platný dnem vyhlášení sektorové přílohy pro stavební výrobky k Protokolu PECA
Nařízení vlády č. 190/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky označované CE ve znění nařízení vlády č. 251/2003 Sb. a nařízení vlády č. 128/2004 Sb.
České technické normy
ČSN EN 81-1, 2 a 3
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů
Část 1: Elektrické výtahy
Část 2: Hydraulické výtahy
Část 3: Elektrické a hydraulické malé nákladní výtahy
ČSN EN 81-28
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů - Výtahy pro dopravu osob a nákladů
Část 28: Dálková nouzová signalizace u výtahů určených pro dopravu osob a osob a nákladů
ČSN EN 81-58
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů
Část 58: Zkouška požární odolnosti šachetních dveří
ČSN EN 81-70
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů
Část 70: Zvláštní úprava - Zvláštní úprava výtahů určených pro dopravu osob a osob a nákladů - Přístupnost výtahů včetně osob s omezenou schopností pohybu a orientace
ČSN EN 81-72
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů
Část 72: Požární výtahy
ČSN EN 13015
Údržba výtahů a pohyblivých schodů - Pravidla pro návody pro údržbu
ČSN EN 12015
EMC Norma skupiny výrobků pro výtahy, pohyblivé schody a pohyblivé chodníky - Emise
ČSN EN 12016
EMC Norma skupiny výrobků pro výtahy, pohyblivé schody a pohyblivé chodníky - Odolnost
Pozornost v této oblasti je potřebné věnovat zejména změně nařízení vlády č. 27/2003 Sb., která byla uveřejněna jako nařízení vlády č. 127/2004 Sb. a obsahuje úpravu textu bodu 1.1 přílohy č. 1 v souladu se zněním směrnice 95/16/ES. V podstatě se jedná o to, že požadavky přílohy č. 1 nařízení vlády č. 27/2003 Sb. nahrazují v plné šíři požadavky uvedené v příloze č. 1 nařízení vlády č. 190/2002 Sb. (zavádí stavební směrnici 89/106/EHS) v platném znění a výtahy tak nemusí být zkoumány podle nařízení vlády zavádějící stavební směrnicí. Rovněž výše uvedené nové ČSN EN 81-58 a ČSN EN 81-72 jsou plně harmonizovány ke směrnici 95/16/ES a problematika jak požární odolnosti šachetních dveří výtahů, tak požárních výtahů měla být zcela vypuštěna k datu platnosti nařízení vlády č. 127/2004 Sb. (den vstupu ČR do EU) z nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kde bylo posuzování těchto komodit vyžadováno. Dále je potřebné zaměřit pozornost na souběh vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj ČR č. 369/2001 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace a ČSN EN 81-70, které jsou v těžkém technickém rozporu. V současné době není EN 81-70 ještě harmonizována pro formální závady v příloze ZA (uvádí, k jaké směrnici je norma vypracována), kdy podle již odhlasované změny této přílohy bude tato norma zřejmě harmonizována nejen ke směrnici 96/16/ES, ale rovněž některými uvedenými články i ke směrnici pro strojní zařízení 98/37/ES v platném znění. Po datu uveřejnění harmonizace EN 81-70 v Ústředním věstníku EU zřejmě nastane v ČR povedená taškařice, neboť i přesto, že na skutečnost rozporných technických požadavků mezi těmito dokumenty byla příslušná odpovědná místa upozorněna již koncem roku 2003, nevypadá to, že by vydavatel vyhlášky č. 369/2001 hodlal něco razantně změnit. Pokud se v dohledné době nic nezmění, stane se tento souběh ukázkovým případem pro Evropský soud a státní pokladna může opět o něco zchudnout.
Oblast dodávání podstatných změn výtahů
Právní předpisy - platné
Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění
Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, v platném znění
Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
Vyhláška MMR č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí ustanovení stavebního zákona
Vyhláška MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu
České technické normy
ČSN EN 81-80
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů - Existující výtahy
Část 80: Předpisy pro zvyšování bezpečnosti existujících výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů
ČSN 27 4007
Bezpečnostní předpisy pro výtahy - Prohlídky a zkoušky výtahů v provozu
ČSN 27 4011
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů - Podstatné změny výtahů
V této oblasti se nejedná, mimo výtahy provozované v pracovně právních vztazích, o uložení povinnosti právním ani technickým předpisem, oblast je upravena pouze českými technickými normami. S podporou § 415 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění se však i z nezávazných českých technických norem stává poměrně silný prostředek k prosazování evropské technické politiky v oblasti provozu výtahů, a sice odstraňování zjištěných provozních rizik u provozovaných výtahů podle ČSN EN 81-80. Tato evropská norma je poměrně přelomová a blíže rozvádí výše zmíněnou technickou politiku EU v této oblasti, která je zejména vyjádřena v Doporučení Evropské komise členským státům č. 95/216/ES o odstranění 10 největších provozních rizik u výtahů a zajištění provádění řádné údržby provozovaných výtahů. ČSN EN 81-80 obsahuje již 74 provozních rizik, 8 našich národních provozních rizik reagujících na originální řešení používaná na území ČR, která ale v nebezpečnosti nezůstávají nijak pozadu, a zejména uvádí možná nápravná opatření vycházející z konstrukčních norem ČSN EN 81-1, 2 a 3. Jak ale zjistí majitel výtahu co by měl udělat? Tento krok je popsán v ČSN 27 4007, kdy zde uvedené provedení inspekční prohlídky tzv. "třetí nezávislou stranou" (podle ČSN EN 45004 je to inspekční orgán typu A) by mělo majitele zcela přesně informovat v jakém stavu se výtah nachází, jaká zde byla zjištěna provozní rizika jakých úrovní a zejména jaké je technické řešení nápravy zjištěného stavu tak, aby majitel mohl v případě zájmu provozovat bezpečné technické zařízení.
Vraťme se ještě naposled k technické politice EU, ta je založena na filosofii, že člověk, který se hodlá dopravit výtahem do jiné úrovně budovy, ztrácí po zavření šachetních dveří nejen kontakt s okolním světem, ale nemá žádnou možnost ovlivnit další činnost tohoto zařízení. K tomu, aby výtahem jezdil musí mít důvěru v bezpečnost tohoto zařízení a bezpečným je výtah pouze v tom případě, pokud nevykazuje provozní rizika vysoké a střední úrovně uvedené v EN 81-80. Jednotlivá technická řešení jsou tedy uvedena v ČSN EN 81-80, ale bylo potřebné tato parciální řešení promítnout ještě do větších celků při provádění modernizací nebo rekonstrukcí celých výtahů nebo pouze jednotlivých částí. K tomuto účelu slouží ČSN 27 4011, která vlastně uvádí co jsou podstatné změny na výtazích a jak souvisí s odstraňováním zjištěných provozních rizik, neboť v optimálním případě by např. při provádění potřebných změn klece výtahu měla být odstraněna všechna provozní rizika, která se na kleci nacházejí. Vzhledem ke skutečnosti, že při provádění podstatných změn bude v určitých případech zasahováno do konstrukce budovy, uvádíme na závěr vztah mezi prováděním podstatných změn výtahů a dikcí stavebního zákona, ke kterému musí být přihlédnuto v těchto speciálních případech.
I. STAVEBNÍ POVOLENÍ - § 55 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb. (změny, jejichž realizací se zasahuje do nosných konstrukcí stavby nebo se mění vzhled stavby)
Podstatné změny výtahů (v souladu s ČSN 27 4011) |
Stavební povolení |
---|---|
4.1 a) změny technických parametrů výtahu
|
ANO Pokud dojde ke změně celkové výšky šachty výtahu |
4.1 c) změny částí výtahu
|
ANO ANO |
4.1 d) změny stavební části výtahu
|
ANO ANO ANO ANO |
II. OHLÁŠENÍ STAVBY - § 55 odst. 2) zákona č. 50/1976 Sb. (stavební úpravy, kterými se nezasahuje do nosných konstrukcí stavby, nemění se vzhled stavby ani způsob jejího užívání)
Podstatné změny výtahů (v souladu s ČSN 27 4011) |
Ohlášení stavby |
---|---|
4.1 a) změny technických parametrů výtahu
|
ANO1) |
4.1 c) změny částí výtahu
|
ANO1) ANO1) |
4.1 d) změny stavební části výtahu
|
ANO ANO |
1) Pro úvahu stavebního úřadu, zda postačí ohlášení, nebo zda je důvod určit, že stavební úprava vyžaduje stavební povolení, je účelné k ohlášení připojit statické posouzení dotčených částí stavby prokazující, že provedenou úpravou nedojde k ohrožení bezpečnosti stavby.