Novinky v zákonných předpisech v oblasti zásobování teplem
Tímto příspěvkem se autor snaží navázat na sérii článků "Nová legislativa v oblasti zásobování teplem", které byly publikovány v časopise Český instalatér na pokračování v roce 2002.
Dne 31. prosince 2004 vyšel ve Sbírce předpisů České republiky zákon č. 694/2004 Sb. ze dne 9. prosince 2004, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií. Zákon č. 406/2000 Sb. ve znění zákona č. 359/2003 Sb. se mění takto:
1. V § 6 odst. (8) je nové znění toto:
Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek se musí řídit pravidly pro vytápění a dodávku teplé užitkové vody a pro regulaci ústředního vytápění stanovenými vyhláškou, s výjimkou:
- dodávky uskutečňované výhradně pro vlastní osobní potřebu,
- dodávky uskutečňované pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení limitů stanovených vyhláškou a neohrožení zdraví a majetku,
- dodávky uskutečňované pro byty, při souhlasu alespoň dvou třetin nájemníků nebo vlastníků těchto bytů s odlišnými pravidly, za podmínky nepřekročení limitů stanovených vyhláškou a neohrožování zdraví a majetku.
2. V § 14 odst. (2) se slova "do 4 let" nahrazují slovy "do 6 let"
Touto formulací se nejenom prodloužila na poslední chvíli lhůta pro povinné zavedení termostatických ventilů a jim předřazené regulace tlakového rozdílu při dodávce tepelné energie konečným spotřebitelům podle vyhlášek MPO č. 151/2001 Sb. a č. 152/2001 Sb., ale navíc se poskytla uživatelům bytů možnost dvoutřetinovou většinou tuto instalaci zcela odmítnout.
Tato formulace je nešťastná nejenom z čistě technického hlediska. Je současně i plivnutím do tváře těm občanům, kteří se ukázněně podřídili požadavkům zákona č. 406/2000 Sb. a z něho vycházejících vyhlášek MPO č. 151/2001 Sb. a č. 152/2001 Sb. Naopak povzbudila a uspokojila všechny ty, kdo se zákony a vyhláškami zásadně řídit nehodlají. Smutné je na tom zejména to, že se tohoto činu dopustili sami zákonodárci, jejichž posláním je kvalitní zákony vytvářet, dodržovat a chránit. Je to jenom další důkaz o jejich neschopnosti a lhostejnosti.
V současné době se připravuje kompletní novela zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií, kterou by se měla poslanecká sněmovna zabývat na podzim tohoto roku. Na zásah SEI ČR formulace o souhlasu 2/3 uživatelů bytů s regulací dodávky tepla do bytů z novely zákona opět zmizí. Zákon č. 91/2005 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon) obsahuje úplné znění zákona č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 151/2002 Sb., zákonem č. 262/2002 Sb., zákonem č. 278/2003 Sb., zákonem č. 356/2003 Sb. a zákonem č. 670/2004 Sb.
Zákon se skládá ze 6 částí, 5 hlav a celkového počtu 104 paragrafů. Část první se týká podmínek podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích. Hlava I obsahuje obecnou část s 20 paragrafy. V § 1 je uveden předmět úpravy s odvoláním na právo Evropských společenství (s odvoláním na směrnice 2003/54/ES, 2003/55/ES a 2004/8/ES a dále na nařízení č. 1228/2003).
Celý § 2 je věnován vymezení pojmů, z nichž se zásobování teplem týká oddíl c) teplárenství. Definovány jsou zde pojmy, kterými se rozumí:
- distributorem tepelné energie vlastník nebo nájemce rozvodného tepelného zařízení, kterým se tepelná energie dopravuje nebo transformuje a dodává k dalšímu využití jiné fyzické nebo právnické osobě,
- dodavatelem tepelné energie fyzická nebo právnická osoba dodávající tepelnou energii jiné fyzické či právnické osobě; dodavatelem může být výrobce, distributor a rovněž vlastník nebo společenství vlastníků zajišťující tepelnou energii jako plnění poskytované s užíváním bytů či nebytových prostorů nebo k technologickým účelům,
- dodávkou tepelné energie dodávka energie tepla nebo chladu k dalšímu využití jinou fyzickou nebo právnickou osobou; dodávka energie tepla k dalšímu využití se uskutečňuje ve veřejném zájmu,
- konečným spotřebitelem fyzická či právnická osoba, která dodanou tepelnou energii pouze spotřebovává,
- odběratelem tepelné energie distributor, vlastník či společenství vlastníků odběrného tepelného zařízení; odběratelem může být také konečný spotřebitel; dodávka tepelné energie přímo konečnému spotřebiteli je podmíněna přímým odběrem pro všechny konečné spotřebitele v centrálně vytápěném objektu,
- odběrem tepelné energie převzetí dodávky tepelné energie od výrobce nebo distributora ke konečné spotřebě nebo dalšímu využití,
- odběrným místem místo plnění stanovené ve smlouvě o dodávce tepelné energie, v němž přechází tepelná energie z vlastnictví dodavatele do vlastnictví odběratele,
- odběrným tepelným zařízením zařízení připojené na zdroj či rozvod tepelné energie určené pro vnitřní rozvod a spotřebu tepelné energie v objektu nebo jeho části, případně v souboru objektů odběratele,
- rozvodem tepelné energie doprava, akumulace, přeměna parametrů a dodávka tepelné energie rozvodným tepelným zařízením,
- rozvodným tepelným zařízením zařízení pro dopravu tepelné energie tvořené tepelnými sítěmi a předávacími stanicemi; tepelnou sítí se rozumí soustava zařízení sloužících pro dopravu tepelné energie nebo i k propojení zdrojů mezi sebou; rozvodné tepelné zařízení je zřizováno a provozováno ve veřejném zájmu; odběrné tepelné zařízení není součástí rozvodného tepelného zařízení,
- tepelnou energií energie tepla nebo chladu obsažená v teplonosné látce,
- vymezeným územím oblast výkonu licencované činnosti dodavatele tepelné energie,
- výrobcem fyzická či právnická osoba, která tepelnou energii získává z paliv nebo jiných typů energie a vyrobenou energii dodává,
- zdrojem tepelné energie zařízení, v němž se využíváním paliv nebo jiných typů energie získává tepelná energie, která se předává teplonosné látce,
- objektem ucelené stavební dílo technicky propojené jedním společným odběrným tepelným zařízením,
- užitečným teplem teplo vyrobené, sloužící pro dodávky do soustavy centralizovaného zásobování teplem nebo pro přímé dodávky fyzickým či právnickým osobám k dalšímu využití a pro technologické účely s výjimkou odběru pro vlastní spotřebu zdroje,
- soustavou centralizovaného zásobování teplem soustava tvořená zdroji tepelné energie s rozvodným tepelným zařízením a odběrnými tepelnými zařízeními.
Bohužel opět zde nebyl definován pojem teplárenství. Z hlediska technického znamená teplárenství výrobu a dodávku tepla ze soustavy CZT se zdrojem tepla, jímž je teplárna, což je zdroj s kombinovanou výrobou elektřiny a tepla. Je tedy užším pojmem než pojem SCZT definovaný v bodě 17. Pro potřeby zákona č. 91/2005 Sb. se teplárenstvím zřejmě rozumí výroba a dodávka tepla soustavou CZT, jejímž zdrojem tepla může být teplárna, elektrárna s dodávkou tepla, výtopna nebo okrsková kotelna.
Z výše uvedených definic upozorňuji na body 4, 5 a 8, v nichž se mluví o dodávce tepelné energie konečným spotřebitelům. To je v příkrém rozporu s názorem Ministerstva průmyslu a obchodu, že tepelná energie se dodává pouze na vstup do vytápěného objektu, kde se i měří. V budově samé pak tepelná energie "mizí" a je nahrazena "službou, kterou je nutno řádně odebírat".
Další paragrafy hlavy I se týkají:
- § 3 podnikání v energetických odvětvích,
- § 4 licencí,
- § 5 podmínek udělení licence,
- § 6 odpovědného zástupce,
- § 7 žádosti o licenci,
- § 8 udělení licence,
- § 9 změn rozhodnutí o udělení licence,
- § 10 zániku licence
- § 11 práv a povinností držitelů licence,
- § 12 povinností nad rámec licence,
- § 12a dodavatele poslední instance,
- § 13 prokazatelné ztráty,
- § 14 fondu,
- § 15 výkonu státní správy,
- § 16 působnosti ministerstva,
- § 17 energetickému regulačnímu úřadu a jeho působnosti,
- § 18 kontrole,
- § 19 byl zrušen,
- § 20 regulačním výkazům.
Hlava II - "Zvláštní část" má tři díly.
Díl 1 je věnován elektroenergetice a pozůstává z § 21 až § 54.
Díl 2 se týká plynárenství a sestává z § 55 až 75.
Díl 3 se týká teplárenství a sestává z § 76 až § 89.
§ 76 Výroba tepelné energie a rozvod tepelné energie
- Držitel licence na výrobu nebo rozvod tepelné energie je povinen zajistit dodávku tepelné energie, pokud je to technicky možné, každému odběrateli, který
- o to požádá a dodávka je v souladu s územní energetickou koncepcí,
- má rozvodné tepelné zařízení nebo tepelnou přípojku a odběrné tepelné zařízení v souladu s technickými a bezpečnostními předpisy,
- splňuje podmínky týkající se místa, způsobu a termínu připojení stanovené držitelem licence,
- má uzavřenou smlouvu o dodávce tepelné energie.
- Dodávat tepelnou energii jiné fyzické či právnické osobě lze pouze na základě smlouvy o dodávce tepelné energie nebo jako plnění poskytované v rámci smlouvy jiné.
- Držitel licence je dále povinen s každou fyzickou či právnickou osobou, která o to požádá a splňuje podmínky pro výrobu nebo rozvod podle odstavce 1 a § 77 odst. 1 nebo § 80, uzavřít smlouvu o dodávce tepelné energie. Smlouva o dodávce tepelné energie musí být písemná a musí obsahovat pro každé odběrné místo
- výkon, množství, časový průběh odběru tepelné energie a místo předání,
- základní parametry dodávané a vracené teplonosné látky, kterými jsou teplota, tlak a hmotnostní nebo objemový průtok,
- místo a způsob měření a náhradní způsob vyhodnocení dodávky tepelné energie, dojde-li k poruše měřicího zařízení, a dohodu o přístupu k měřicím a ovládacím zařízením,
- cenu stanovenou v místě měření nebo způsob jejího stanovení, termíny a způsob platby za odebranou tepelnou energii včetně záloh,
- při společném měření množství odebrané tepelné energie na přípravu teplé užitkové vody pro více odběrných míst způsob rozdělení nákladů za dodávku tepelné energie na jednotlivá odběrná místa včetně získávání a ověřování vstupních údajů pro toto rozdělení. Nedojde-li k dohodě o způsobu rozdělení nákladů na jednotlivá odběrná místa, rozdělí dodavatel náklady způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.
- Dodavatel má právo přerušit nebo omezit dodávku tepelné energie v nezbytném rozsahu a na nezbytně nutnou dobu v těchto případech:
- při bezprostředním ohrožení zdraví nebo majetku osob a při likvidaci těchto stavů,
- při stavech nouze nebo činnostech bezprostředně zamezujících jejich vzniku,
- při provádění plánovaných rekonstrukcí, oprav, údržbových a revizních prací, pokud jsou oznámeny nejméně 15 dní předem,
- při provádění nezbytných provozních manipulací na dobu 4 hodin,
- při havarijním přerušení či omezení nezbytných provozních dodávek teplonosné látky nebo paliv a energií poskytovaných jinými dodavateli,
- při nedodržení povinností odběratele podle § 77 odst. 4,
- při vzniku a odstraňování havárií a poruch na zařízeních pro rozvod a výrobu tepelné energie na dobu nezbytně nutnou,
- jestliže odběratel používá zařízení, která ohrožují život, zdraví nebo majetek osob nebo ovlivňují kvalitu dodávek v neprospěch dalších odběratelů,
- při neoprávněném odběru.
- Držitel licence na rozvod má právo
- v rozsahu podmínek stanovených územním rozhodnutím a stavebním povolením zřizovat a provozovat ve veřejném zájmu na cizích nemovitostech rozvodná tepelná zařízení, stavět podpěrné body a přetínat tyto nemovitosti potrubními trasami,
- vstupovat a vjíždět na cizí nemovitosti v souvislosti se zřizováním a provozem rozvodných zařízení,
- odstraňovat porosty ohrožující provoz rozvodných zařízení, pokud tak neučinil po předchozím upozornění vlastník dotčené nemovitosti,
- vstupovat a vjíždět v souladu se zvláštními právními předpisy do uzavřených prostor a zařízení sloužících k výkonu činností a služeb orgánů Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti, Bezpečnostní informační služby a do obvodu dráhy, jakož i vstupovat na nemovitosti, kde jsou umístěna zařízení telekomunikací, v rozsahu a způsobem nezbytným pro výkon licencované činnosti,
- vyžadovat zabezpečení ochrany rozvodných tepelných zařízení při provádění prací ohrožujících jejich bezpečný provoz; v případě poškození žádat náhradu veškerých nákladů spojených s neprodleným provedením oprav a uvedení do provozu,
- na náhradu škody při nedodržení základních parametrů dodávky tepelné energie podle odstavce 3 písm. b),
- zřizovat a provozovat vlastní telekomunikační síť k řízení, měření, zabezpečování a automatizaci provozu tepelných sítí a k přenosu informací pro činnost výpočetní techniky a informačních systémů.
- Škoda podle odstavce 5 písm. f) musí být prokázána. Právo na náhradu škody nevzniká v zákonem vyjmenovaných případech přerušení výroby či distribuce tepelné energie podle odstavce 4.
- Provozovatel rozvodného tepelného zařízení je povinen zřídit věcné břemeno umožňující využití cizí nemovitosti nebo její části pro účely uvedené v odstavci 5 písm. a), a to smluvně s vlastníkem nemovitosti; v případě, že vlastník není znám nebo určen nebo proto, že je prokazatelně nedosažitelný nebo nečinný nebo nedošlo k dohodě s ním, vydá příslušný stavební úřad na návrh provozovatele tepelného zařízení rozhodnutí o zřízení věcného břemene.
- Držitel licence na rozvod tepelné energie je povinen při výkonu předcházejících oprávnění co nejvíce šetřit práva vlastníků dotčených nemovitostí a vstup na jejich pozemky a nemovitosti jim oznámit. Po skončení prací je povinen unést dotčené pozemky nebo jejich části do původního stavu, a není-li to možné s ohledem na povahu provedených prací, do stavu odpovídajícímu předchozímu účelu nebo užívání dotčené nemovitosti.
- Držitel licence na výrobu tepelné energie a držitel licence na rozvod tepelné energie je povinen
- provádět činnosti spojené s udělenou licencí a vyžadující odbornou způsobilost podle zvláštních právních předpisů pouze kvalifikovanými pracovníky,
- zřizovat, provozovat a udržovat zařízení pro dodávky tepelné energie tak, aby splňovala požadavky stanovené pro zajištění bezpečného, hospodárného a spolehlivého provozu a ochrany životního prostředí,
- poskytovat na vyžádání pověřeným pracovníkům ministerstva, Energetického regulačního úřadu a inspekce pravdivé informace nezbytné pro výkon jejich práv a povinností a umožnit jim přístup k zařízením, která k výkonu licencované činnosti slouží,
- bilancovat pro každou teplonosnou látku výrobu, náklady, ztráty, vlastní spotřebu a dodávky odděleně pro výrobu tepelné energie a rozvod tepelné energie a poskytovat údaje pro účely regulace podle tohoto zákona a statistiky,
- stanovit podmínky připojení k rozvodnému tepelnému zařízení nebo zdroji tepelné energie,
- v případech podle odstavce 4 obnovit dodávku tepelné energie bezprostředně po odstranění příčin, které vedly k jejímu přerušení či omezení,
- vypracovat havarijní plán pro předcházení a řešení stavů nouze s výjimkou soustav zásobování tepelnou energií do výkonu 10 MW do 6 měsíců po obdržení licence.
- Vznikla-li vlastníku nebo nájemci nemovitosti nebo zařízení majetková újma v důsledku výkonu práv dodavatele nebo je-li omezen ve výkonu vlastnických práv, vzniká mu právo na jednorázovou náhradu. Právo na tuto náhradu je nutno uplatnit u dodavatele, který způsobil majetkovou újmu, do 6 měsíců ode dne, kdy se o tom vlastník nebo nájemce dozvěděl.
- Rozvodné tepelné zařízení nebo jeho část může za předpokladu, že neohrozí jejich spolehlivost nebo bezpečnost provozu nebo že neohrozí život, zdraví či majetek osob, křížit pozemní komunikace, dráhy, vodní toky, telekomunikační vedení, veškeré potrubní systémy a ostatní zařízení nebo s nimi být v souběhu, a to způsobem přiměřeným ochraně životního prostředí tak, aby byly co nejméně dotčeny zájmy zúčastněných vlastníků. Souběhem je, když jedno zařízení zasahuje svým ochranným pásmem do ochranného, případně bezpečnostního pásma druhého zařízení. Při opravách poruch a při stavebních úpravách zařízení je provozovatel rozvodného tepelného zařízení povinen respektovat vyjádření ostatních uživatelů trasy, zejména předepsaný technologický postup při zemních pracích tak, aby byly co nejméně dotčeny zájmy zúčastněných vlastníků.
§ 77 Odběratel tepelné energie
- Odběratel má právo na připojení ke zdroji tepla nebo rozvodnému tepelnému zařízení v případě, že
- se nachází v místě výkonu licencované činnosti,
- má zřízenou tepelnou přípojku a odběrné tepelné zařízení v souladu s technickými předpisy,
- splňuje podmínky týkající se výkonu, místa, způsobu, základních parametrů teplonosné látky a termínu připojení stanovené dodavatelem, a
- dodávka tepelné energie je v souladu se schválenou územní energetickou koncepcí.
- Odběratel má právo na náhradu škody při nedodržení základních parametrů dodávky tepelné energie dle § 76 odst. 3 písm. b). Škoda musí být prokázána. Právo na náhradu škody a ušlého zisku nevzniká v zákonem vyjmenovaných případech přerušení nebo omezení dodávky tepelné energie podle § 76 odst. 4.
- Odběratel je povinen při změně teplonosné látky v zájmu snižování spotřeby energie upravit na svůj náklad své odběrné tepelné zařízení tak, aby odpovídalo uvedeným změnám, nebo včas vypovědět smlouvu o dodávce tepelné energie. Jiné úpravy odběrných tepelných zařízení zajišťuje jejich vlastník na náklady toho, kdo potřebu změn vyvolal, a to po předchozím projednání s držitelem licence. Změnu parametrů vyžadujících úpravu odběrného tepelného zařízení je povinen držiteli licence oznámit písemně nejméně 12 měsíců předem.
- Odběratel může provozovat vlastní náhradní či jiný zdroj, který je propojen s rozvodným zařízením, jakož i dodávat do tohoto zařízení tepelnou energii, pouze po dohodě s držitelem licence.
- Změna způsobu dodávky nebo změna způsobu vytápění může být provedena pouze na základě stavebního řízení se souhlasem orgánů ochrany životního prostředí a v souladu s územní energetickou koncepcí. Veškeré vyvolané jednorázové náklady na provedení těchto změn a rovněž takové náklady, spojené s odpojením od rozvodného tepelného zařízení, uhradí ten, kdo změnu nebo odpojení od rozvodného tepelného zařízení požaduje.
- Vlastníci nemovitostí, v nichž je umístěno rozvodné tepelné zařízení nebo jeho část nezbytná pro dodávku třetím osobám, jsou povinni umístění a provozování tohoto zařízení strpět.
- Na odběrném tepelném zařízení nebo jeho částech, kterými prochází neměřená dodávka tepelné energie, je zakázáno provádět jakékoliv úpravy bez souhlasu držitele licence na výrobu tepelné energie nebo rozvod tepelné energie.
§ 78 Měření
- Povinností držitele licence na výrobu a držitele licence na rozvod je dodávku tepelné energie měřit, vyhodnocovat a účtovat podle skutečných parametrů teplonosné látky a údajů vlastního měřicího zařízení, které na svůj náklad osadí, zapojí, udržuje a pravidelně ověřuje správnost měření v souladu se zvláštním právním předpisem. Odběratel má právo na ověření správnosti odečtu naměřených hodnot.
- Má-li odběratel pochybnosti o správnosti údajů měření nebo zjistí-li závadu na měřicím zařízení, má právo požadovat jejich přezkoušení. Držitel licence je povinen na základě odběratelovy písemné žádosti měřicí zařízení do 30 dnů přezkoušet, a je-li vadné, vyměnit. Odběratel je povinen poskytnout k výměně měřicího zařízení nezbytnou součinnost. Je-li na měřicím zařízení zjištěna závada,
hradí náklady spojené s jeho přezkoušením a výměnou držitel licence. Není-li závada zjištěna, hradí tyto náklady odběratel.
- Jakýkoliv zásah do měřicího zařízení bez souhlasu jeho vlastníka se zakazuje.
- Držitel licence má právo měřicí zařízení osadit a zajistit proti neoprávněné manipulaci a provádět pravidelné odečty naměřených hodnot, odběratel je povinen to umožnit. Zjistí-li odběratel porušení měřicího zařízení nebo jeho zajištění, je povinen to neprodleně oznámit dodavateli.
- Hodnoty naměřené a zjištěné dodavatelem a ceny v místě měření tvoří náklady na tepelnou energii, které se rozúčtují mezi konečné spotřebitele, jimiž jsou uživatelé bytů a nebytových prostorů. Pravidla pro rozdělení těchto nákladů na služby vytápění a poskytování teplé užitkové vody stanoví prováděcí právní předpis.
- Při dodávce teplé užitkové vody společně připravované pro více odběrných míst zajistí držitel licence do 5 let po nabytí účinnosti tohoto zákona v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství teplé užitkové vody pro účely poměrného rozúčtování nákladů na tepelnou energii na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa podle § 76 odst. 3 písm. e). Dojde-li k dohodě o způsobu rozúčtování na jednotlivá odběrná místa mezi všemi odběrateli a dodavatelem, povinnost tohoto měření nevzniká.
- Pokud držitel licence instaluje v každém odběrném místě kromě měření podle odstavce 6 též měření dodané tepelné energie v teplé užitkové vodě nebo souhrnné měření tepelné energie dodané pro vytápění a přípravu teplé užitkové vody, účtuje se dodávka tepelné energie pro každé odběrné místo podle údajů tohoto měření.
- Při společné přípravě teplé užitkové vody pro více odběratelů nelze měření instalované odběrateli použít pro stanovení množství dodávané tepelné energie. Hodnoty získané od odběratelů může dodavatel využít pro rozúčtování dodávky tepelné energie spotřebované na centrální přípravu teplé užitkové vody.
§ 79 Tepelná přípojka
- Tepelná přípojka je zařízení, které vede teplonosnou látku ze zdroje nebo rozvodného tepelného zařízení k odběrnému tepelnému zařízení pouze pro jednoho odběratele.
- Tepelná přípojka začíná na zdroji tepelné energie nebo odbočením od rozvodného tepelného zařízení a končí vstupem do odběrného tepelného zařízení.
- Opravy a údržbu tepelné přípojky zajišťuje její vlastník.
- Dodavatel je povinen za úhradu tepelnou přípojku provozovat, udržovat a opravovat, pokud o to její vlastník požádá.
- Náklady na zřízení přípojky hradí ten, v jehož prospěch byla zřízena, pokud se s dodavatelem nedohodne jinak.
§ 80 Výkup tepelné energie
- Držitel licence na rozvod tepelné energie, který má vhodné technické podmínky, je povinen vykupovat
- tepelnou energii
- získanou z obnovitelných zdrojů podle § 31 odst. 1 a z tepelných čerpadel,
- získanou z druhotných energetických zdrojů,
- tepelnou energii z kombinované výroby elektřiny a tepla.
- tepelnou energii
- Povinnost výkupu tepelné energie nevzniká
- je-li potřeba tepelné energie uspokojena podle odst. 1,
- pokud by došlo ke zvýšení celkových nákladů na pořízení tepelné energie pro soubor stávajících odběratelů,
- pokud parametry teplonosné látky neodpovídají parametrům v rozvodném tepelném zařízení v místě připojení.
- Vynaložené náklady spojené s připojením zdroje tepelné energie podle odstavce 1 hradí vlastník tohoto zdroje.
§ 81 Výstavba zdrojů tepelné energie
- Výstavba nových zdrojů tepelné energie pro dodávku do rozvodného tepelného zařízení o celkovém instalovaném tepelném výkonu 30 MWt a více je možná pouze na základě státní autorizace (dále jen "autorizace"), o jejímž udělení rozhoduje ministerstvo.
- Novým zdrojem tepelné energie se pro účely autorizace rozumí
- výstavba zcela nové výrobní jednotky, nebo
- rekonstrukce technologické části stávajícího zdroje, která přináší změnu paliva nebo základních technických parametrů, instalovaného výkonu či druhu výstupní teplonosné látky.
- Na výstavbu zdrojů tepelné energie pro individuální vytápění a přípravu teplé užitkové vody v bytech a rodinných domcích se autorizace neuděluje.
- Na udělení autorizace není právní nárok.
- Státní autorizace se nevyžaduje na výstavbu zdrojů dočasně vybudovaných ve stavech nouze.
§ 82 Autorizace na výstavbu zdrojů
- O udělení autorizace rozhoduje ministerstvo podle § 81 na základě písemné žádosti.
- Předpokladem pro udělení autorizace je posouzení
- souladu s územní energetickou koncepcí,
- vlivu zdroje na životní prostředí,
- využití místních a tuzemských palivových a energetických zdrojů,
- energetické účinnosti,
- zajištění finančních předpokladů na výstavbu,
- efektivnosti a hospodárnosti dostupných energetických zdrojů.
- Autorizace se uděluje na dobu 5 let a na základě žádosti držitele autorizace se může prodloužit. Žádost o prodloužení platnosti autorizace na výstavbu zdroje tepelné energie s odůvodněním je nutno podat nejméně 6 měsíců před skončením její platnosti.
- Ministerstvo je účastníkem územního řízení a dotčeným orgánem při stavebním řízení podle zvláštního právního předpisu.
- Autorizace na výstavbu zdroje tepelné energie je nepřenosná na jinou osobu.
- V případě neudělení autorizace na výstavbu nového zdroje tepelné energie musí být žadatel seznámen s důvody neudělení autorizace a poučen o odvolání.
§ 83 Žádost o udělení autorizace
- Písemná žádost o udělení autorizace obsahuje
- obchodní firmu fyzické či právnické osoby, trvalý pobyt či sídlo, identifikační číslo, u fyzické osoby dále jméno, příjmení a rodné číslo nebo datum narození, u právnické osoby údaje o jejím statutárním orgánu,
- základní údaje o zdroji včetně technické koncepce, instalovaného výkonu, energetické účinnosti a předpokládaného odběru tepelné energie,
- předpokládané umístění zdroje tepelné energie,
- požadovanou dobu platnosti autorizace, termín zahájení a ukončení výstavby a předpokládaný termín uvedení do provozu,
- posouzení vlivu na životní prostředí a souladu s územní energetickou koncepcí,
- souhlas orgánu ochrany ovzduší
- údaje o palivových či jiných zdrojích
- vyhodnocení využití místních a tuzemských palivových či jiných zdrojů energie, zejména obnovitelných,
- průkaz finančních předpokladů k výstavbě zdroje tepelné energie.
- K žádosti připojí žadatel stanovisko správního úřadu vykonávajícího státní správu v místě stavby a odpovědného za územní energetickou koncepci příslušného územního obvodu.
- Finančními předpoklady se rozumí schopnost fyzické osoby žádající o udělení autorizace zabezpečit řádné zahájení a dokončení stavby zdroje tepelné energie a schopnost zabezpečit plnění z toho vyplývajících závazků. Finanční předpoklady prokazuje žadatel zejména obchodním majetkem, objemem dostupných finančních prostředků, úplnou účetní závěrkou ověřenou auditorem včetně její přílohy v úplném rozsahu, pokud žadatel v předchozím ročním období vykonával podnikatelskou činnost.
- Náležitosti žádostí o udělení, změnu, prodloužení a zrušení autorizace, včetně vzorů žádostí a podrobnosti o podmínkách pro posuzování těchto žádostí, stanoví prováděcí právní předpis.
§ 84 Rozhodnutí o udělení autorizace
- Rozhodnutí o udělení autorizace na výstavbu zdroje obsahuje zejména
- obchodní firmu fyzické či právnické osoby, trvalý pobyt či sídlo, identifikační číslo, u fyzické osoby dále jméno a příjmení, rodné číslo nebo datum narození,
- základní údaje o zdroji včetně technické koncepce, instalovaného výkonu, energetické účinnosti a předpokládaného odběru tepelné energie a jejich závaznost,
- umístění zdroje tepelné energie,
- dobu platnosti autorizace, termín zahájení a ukončení výstavby, předpokládaný termín uvedení do provozu,
- podmínky ochrany životního prostředí,
- údaje o palivových či jiných zdrojích,
- podmínky pro využití místních a tuzemských palivových zdrojů energie, zejména obnovitelných.
- Držitel autorizace na výstavbu zdroje je povinen neprodleně oznámit ministerstvu veškeré změny údajů uvedených v žádosti o udělení autorizace či jiné závažné údaje, které mají vliv na udělenou autorizaci.
- Ministerstvo a správní úřad vykonávající státní správu v daném územním obvodu vedou evidenci udělených autorizací na výstavbu zdrojů tepelné energie.
§ 85 Zánik autorizace
Autorizace na výstavbu zdroje zaniká
- uplynutím doby, na kterou byla udělena,
- u fyzických osob smrtí držitele autorizace nebo prohlášením za mrtvého,
- prohlášením konkurzu na držitele autorizace nebo zamítnutím návrhu na prohlášení konkurzu na držitele autorizace pro nedostatek majetku,
- zánikem právnické osoby, která je držitelem autorizace,
- na základě žádosti držitele autorizace o zrušení udělené autorizace,
- rozhodnutím vydavatele autorizace na výstavbu zdroje pro závažné neplnění podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení autorizace,
- vstupem držitele autorizace do likvidace.
§ 86 Přeložky rozvodných tepelných zařízení
- Přeložkou rozvodného tepelného zařízení se rozumí dílčí změna trasy vedení či přemístění některého souboru nebo prvku tohoto zařízení.
- Přeložky rozvodných tepelných zařízení zajišťuje jejich vlastník na náklady toho, kdo potřebu přeložky vyvolal, pokud nedojde k jiné dohodě.
- Vlastnictví rozvodného tepelného zařízení se po provedení přeložky nemění.
§ 87 Ochranná pásma
- Ochranným pásmem se rozumí souvislý prostor v bezprostřední blízkosti zařízení pro výrobu či rozvod tepelné energie, určený k zajištění jeho spolehlivého provozu a ochraně života, zdraví a majetku osob. Ochranné pásmo vzniká dnem nabytí právní moci územního rozhodnutí.
- Šířka ochranných pásem je vymezena svislými rovinami vedenými po obou stranách zařízení na výrobu či rozvod tepelné energie ve vodorovné vzdálenosti měřené kolmo k tomuto zařízení, která činí 2,5 m.
- U výměníkových stanic určených ke změně parametrů teplonosné látky, které jsou umístěny v samostatných budovách, je ochranné pásmo vymezeno svislými rovinami vedenými ve vodorovné vzdálenosti 2,5 m kolmo na půdorys těchto stanic.
- V ochranném pásmu zařízení, která slouží pro výrobu či rozvod tepelné energie, i mimo ně, je zakázáno provádět činnosti, které by mohly ohrozit tato zařízení, jejich spolehlivost a bezpečnost provozu. Stavební činnosti, umísťování konstrukcí, zemní práce, uskladňování materiálu a zřizování skládek a vysazování trvalých porostů v ochranných pásmech je možno provádět pouze s předchozím písemným souhlasem provozovatele tohoto zařízení. Souhlas, který musí obsahovat podmínky, za kterých byl udělen, se připojuje k návrhu na územní rozhodnutí nebo k žádosti o stavební povolení; stavební úřad podmínky souhlasu nepřezkoumává.
- Prochází-li zařízení pro rozvod tepelné energie budovami, ochranné pásmo se nevymezuje. Při provádění stavebních činností musí vlastník dotčené stavby dbát na zajištění bezpečnosti tohoto zařízení.
- Vlastníci nemovitostí jsou povinni umožnit provozovateli zařízení přístup k pravidelné kontrole a provádění nezbytných prací na zařízení pro rozvod tepelné energie umístěném v jejich nemovitostech. Pokud to technické a bezpečnostní podmínky umožňují a nedojde k ohrožení života, zdraví nebo bezpečnosti osob, je provozovatel zařízení před zahájením prací povinen vlastníka nebo správce nemovitosti o rozsahu a trvání prací informovat a po ukončení prací uvést dotčené prostory do původního stavu, a není-li to s ohledem na povahu provedených prací možné, do stavu odpovídajícího předchozímu účelu nebo užívání nemovitosti.
§ 88 Stav nouze
- Stavem nouze nebo situací bezprostředně zamezujícímu stavu nouze v teplárenství je omezení nebo přerušení dodávek tepelné energie v důsledku
- živelní události,
- opatření státních orgánů za nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu,
- havárií na výrobních či rozvodných zařízeních,
- dlouhodobého nedostatku základních zdrojů, kterými jsou paliva, elektřina, voda,
- smogové situace podle zvláštních předpisů,
- teroristického činu.
- Při stavech nouze nebo v situaci bezprostředně zamezující vzniku stavu nouze a při likvidaci stavu nouze jsou všichni držitelé licence, odběratelé, odběratelé i koneční zákazníci povinni se podřídit po nezbytnou dobu omezení spotřeby bez ohledu na uzavřené smlouvy. V těchto případech je právo na náhradu škody a ušlého zisku vyloučeno. Držitelé licence mohou v nezbytném rozsahu využívat zařízení odběratelů a konečných spotřebitelů.
- Stav nouze a jeho ukončení pro celé území státu vyhlašuje ministerstvo, pro jeho část správní úřad vykonávající státní správu nebo orgán vykonávající přenesenou působnost v dotčeném území prostřednictvím sdělovacích prostředků nebo jiným účinným způsobem. Orgán, který stav nouze vyhlásil, je povinen neprodleně informovat Ministerstvo vnitra a příslušné hasičské záchranné sbory krajů o předpokládaném trvání omezení dodávek tepelné energie.
- Postup při předcházení, vzniku a odstraňování následků stavu nouze stanoví prováděcí právní předpis.
- U tepelných sítí zásobovaných z více než 50 % z jednoho zdroje je držitel licence na rozvod tepelné energie povinen přezkoumat účinky výpadku tohoto zdroje a podle výsledku zřídit vstupy do tepelné sítě pro připojení náhradních zdrojů.
§ 89 Neoprávněný odběr
- Neoprávněným odběrem tepla je
- odběr bez souhlasu dodavatele nebo v rozporu s uzavřenou smlouvou,
- odběr při opakovaném neplacení smluvených záloh včetně vyúčtování za odebrané teplo,
- odběr bez měřicího zařízení nebo odběr přes měřicí zařízení, které v důsledku zásahu odběratele odběr nezaznamenává nebo zaznamenává odběr menší než skutečný,
- odběr měřicím zařízením přemístěným bez souhlasu dodavatele,
- odběr měřicím zařízením, na němž bylo porušeno zajištění proti neoprávněné manipulaci a nebyla splněna povinnost podle § 78 odst. 4.
- Způsob výpočtu škody vzniklé držiteli licence neoprávněným odběrem stanoví prováděcí právní předpis.
Hlava III obsahuje pouze dva paragrafy, z nichž § 90 definuje přestupky a § 91 správní delikty právnických osob a fyzických osob podnikajících.
Hlava IV obsahuje čtyři paragrafy, které se týkají Státní energetické inspekce. V § 92 je definována Státní energetická inspekce jako taková. Její působnost je dána § 93, § 94 definuje její oprávnění a § 95 ukládání pokut.
Hlava V obsahuje společná, přechodná a závěrečná ustanovení. Společným ustanovením je věnován § 96, § 97 byl zrušen, § 98 obsahuje přechodná ustanovení a § 99 ustanovení závěrečná.
Část pátá byla zrušena a část šestá obsahuje § 104 o účinnosti zákona.