Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Co nám rok dal a co bude dál

Článek komentuje návrh novely zákona o vodovodech a kanalizacích. Hovoří zejména o souvislostech s požadavkem na samofinancování provozovatelů vodovodů a kanalizací, o problematice placení všech vlastníků nemovitostí za srážkové vody, nové úloze regulačního úřadu a vznáší otázku, proč ČR při zavádění směrnice EU neuplatňuje možnosti pro příznivější národní podobu.

Takovou otázku je vhodné si položit nejenom v závěru kalendářního roku, ale možná i častěji. Jenže na otázky tohoto typu máme málo času a ještě méně času vyšetříme na odpovědi. Obzvlášť pokud chceme odpovídat sami sobě. A tak co rok 2004? Jaký vlastně byl, co přinesl v oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu? Výčet by byl určitě obsáhlý a snadno by se našlo něco, co již není v paměti. Také si někdy řeknete - Tak na toto určitě nezapomenu - a netrvá dlouho a s lítostí v hlase slyšíme sami sebe - To je zvláštní, ale na to si už vůbec nepamatuji. Co jistě přesahuje rok 2004, je připravovaná novela zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. A to nejen proto, že bude procházet parlamentem v roce 2005, ale především proto, že její důsledky nás mohou provázet hodně dlouho. Nebojte se, nebudu těmito řádky bojovat s drakem jménem "regulační úřad". Tak, jak je koncipován v novele zákona, má vysokou šanci na schválení. Postrádá totiž logiku, znásobuje výkon určitých již existujících kompetencí a nebude prý regulovat cenu vody - to jsou ideální vlastnosti pro schválení v našem parlamentu. Nad draky vítězí jen princové v pohádkách, ale musí jim pomáhat nadpřirozené bytosti nebo kouzelný meč. Rád bych se zamyslel nad jinou částí novely zákona. Týká se zavedení určitého významného principu ze Směrnice o vodní politice EU do naší reality. O co jde? Článek 9.1. této směrnice zní:

1. Návratnost nákladů za vodohospodářské služby. Členské státy vezmou v úvahu princip návratnosti nákladů za vodohospodářské služby, včetně environmentálních nákladů a nákladů na využívané zdroje, s ohledem na ekonomickou analýzu provedenou podle přílohy III a zejména v souladu s principem, že znečišťovatel platí. Do roku 2010 členské státy zajistí,
  • že cenová politika ve vztahu k vodě vytvoří uživatelům dostatečné podněty k tomu, aby užívali vodní zdroje efektivně, a tím přispěli k dosažení environmentálních cílů této směrnice;
  • adekvátní výnosy za různé typy užívání vody, rozdělené přinejmenším na průmysl, domácnosti a zemědělství, k úhradě nákladů za vodohospodářské služby, a to na základě ekonomické analýzy provedené v souladu s přílohou III a v duchu principu znečišťovatel platí. Členské státy přitom mohou přihlédnout k sociálním, environmentálním a ekonomickým důsledkům úhrady, jakož i ke geografickým a klimatickým podmínkám dotčené oblasti či oblastí.
A co s tím má společného novela zákona? Zdá se, že hodně. Novela zákona Bod 27 - § 8 odst. 11 říká:
(11) Vlastníci vodovodů a kanalizací podle § 2 odst. 1 a odst. 2 a to i obce a jimi zfúzované organizace, jsou povinni vypracovat a realizovat plán financování obnovy vodovodů a kanalizací, a to na dobu nejméně 10 kalendářních let. Obsah plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací včetně pravidel pro jeho zpracování stanoví prováděcí právní předpis.

A dále na něj navazuje další nový text:
(12) Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen poskytnout na vyžádání Úřadu údaje o technickém stavu jeho vodovodů nebo kanalizací. Zřizovatel nových vodovodů nebo kanalizací nebo vlastník obnovovaných vodovodů nebo kanalizací je povinen poskytnout na vyžádání Úřadu k vyhodnocení související dokumentaci těchto nových nebo obnovovaných vodovodů nebo kanalizací, včetně specifikace nákladů na jejich výstavbu nebo obnovu. Vyhodnocení je Úřad oprávněn zveřejnit.

Zdá se to být jasné a nevinné. Budeme více pod dohledem státu plánovat a budeme více zveřejňovat informací o stavu VaK. Je však dobré si prostudovat předkládací zprávu k novele zákona. Teprve tam najdeme klíč ke smyslu výše uvedených textů. K bodu 27 novele se zde dočteme:
Nové ustanovení § 8 odst. 11 má zajistit naplňování Směrnice Evropského parlamentu a rady 2000/60/ES ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky politiku Evropské unie v této oblasti. Tato směrnice v jednom ze čtyř nejdůležitějších nových cílů uvádí: "zajistit, aby uživatel nesl náklady na zajišťování a užívání vody odrážející její skutečnou cenu". Tento cíl znamená samofinancovatelnost v plném rozsahu i v oboru vodovodů a kanalizací. Náklady reprodukce vodovodů a kanalizací je tedy nutné zajistit zahrnutím do cen pro vodné a stočné u všech subjektů. Dosud celá řada subjektů vlastnících vodovody a kanalizace (obce) nezahrnovala odpisy (ani je nerealizovala) do ceny. Tím dochází k nerovnému postavení subjektů na trhu. Ustanovení umožní, ve vazbě na sankce za neplnění, zajistit samofinancování při obnově vodovodů a kanalizací a tím i sblížení podmínek subjektů na trhu.
Nové ustanovení § 8 odst. 12 umožňuje Úřadu jako orgánu státní správy získat na vyžádání podklady, na základě kterých posuzuje plnění povinností vlastníků obsažených v § 8 odst. 1. Stejná povinnost je v § 9 odst. 12 pro provozovatele. Vzhledem k tomu, že jde o subjektivní hodnocení, je tato povinnost pro oba subjekty předpokladem pro objektivní hodnocení Úřadu. Poskytnutí dokumentace nových a obnovovaných staveb vodovodů a kanalizací včetně nákladů umožňuje Úřadu provádět úkony podle § 31 odst. 3 a 4 zákona, tedy vyhodnotit účelnost a ekonomiku záměru tak, aby následně nedocházelo k nadměrnému zatížení ceny pro vodné a stočné. Zveřejnění vyhodnocení investičních záměrů a záměrů rekonstrukcí a obnovy má umožnit výraznější kontrolu veřejností, neboť jí se to ekonomicky dotýká.

A už víme, že půjde o peníze. Půjde o šokový skok ceny vodného a stočného. V ekonomickém rozboru novely zákona autoři sdělují:
2. Vyvolané náklady související se zajištěním principu návratnosti nákladů v oboru vodovodů a kanalizací.
Tyto náklady nejsou důsledkem právní úpravy, ale jde o náklady, které musí být vynaloženy na obnovu infrastrukturního majetku i bez právního vymezení povinnosti plánovat obnovu tohoto majetku. Obnova majetku není u celé řady subjektů kryta odpisováním tohoto majetku. Vytváří to určitou nerovnost na trhu provozovatelů vodovodů a kanalizací. Obtížnost uplatnit odpisovou povinnost u všech subjektů vede v návrhu novely k ustavení povinnosti plánů obnovy pro vlastníky vodovodů a kanalizací. Tato povinnost bude mít dopady na hospodářské subjekty v oboru vodovodů a kanalizací. Kontrola bude v kompetenci Regulačního úřadu vodovodů a kanalizací.

Pak se zde hovoří o problematice placení všech vlastníků nemovitostí za srážkové vody a to bez výjimky. Jako kritický problém a základní chybu v následujícím výpočtu je třeba uvažovat skutečnost, že ne všichni majitelé nemovitostí budou ochotni platit (zvýšení neuhrazených pohledávek), vysokou administrativní náročnost při výpočtu (co rodinný domek - to výpočet a jednání s vlastníkem) a hlavní problém je v tom, že se sice sníží (snad) cena stočného, ale zvýší se objem fakturovaných kubíků. V součtu musí být zaplaceno stejně, ale dojde k novému rozdělení nákladů - obyvatelé desetipodlažního domu budou ve výhodě proti vlastníkovi rodinného domu se stejnou plochou pro výpočet srážkových vod. A pozor - v rámci dodržování rovného přístupu ke všem vlastníkům nebude možné nikomu srážkové vody odpustit. Jak to ale vidí autoři novely:

3. Dopad na cenu vodohospodářských služeb (vodné a stočné)
Jediný dopad na odběratele služby vyplývá z návrhu zrušení výjimek ze zpoplatnění odvádění srážkových vod. Dopady jsou ve vazbě na způsob odvádění srážkových vod a na typ bydlení. Vychází-li se z odborných propočtů, které odhadují množství nezpoplatněných srážkových vod prováděných kanalizací na 500 000 tisíc m3/za rok, a to je množství přibližně stejné, jako dosud fakturované množství odpadních vod, pak stočné vybírané u obyvatelstva, které neodvádí své srážkové vody do kanalizace (zasakuje je na vhodných, nejčastěji zelených plochách), se sníží o polovinu. Současná průměrná cena pro stočné je 17,40 Kč za m3. Po zpoplatnění bez výjimek je předpoklad, že cena pro stočné klesne o polovinu na 8,70 Kč za m3. Výše stočného u obyvatel v sídlištní zástavbě se rovněž sníží, neboť množství srážkových vod na ně připadající bude velmi nízké. Zatížení obyvatel vypouštějících srážkové vody do kanalizace v zástavbě rodinných domků bude záležet na velikosti odvodňovaných ploch a odchylky proti stávajícímu stavu budou ve stočném upravovány individuálně v závislosti na místních podmínkách.
Města a obce odvádějící srážkové vody ze svých ploch do kanalizace budou zatíženy platbou odpovídající přibližně 5,60 Kč za m2 odvodňované plochy. Pokud je obec vlastníkem kanalizace, může tuto platbu zahrnout do nájemného za tuto kanalizaci a tak poplatek rozdělit mezi obyvatele i ostatní odběratele služby. Pokud obec není vlastníkem kanalizace, bude muset najít vhodný způsob platby a zdroj prostředků. U odvodňovaných ploch ve vlastnictví státu může v součtu platba dosáhnout až 1,5 miliardy ročně.

Závěr ekonomických úvah je skutečně jasný, "přesně" říká, o kolik se v průměru zvýší cena vodného a stočného - bude to výrazně vyšší:
Naplňování plánů obnovy bude znamenat navýšení ceny pro vodné a stočné, ale jen u vlastníků vodovodů a kanalizací, kteří v současné době do ceny pro vodné a stočné nezahrnují odpisy, popřípadě nájemné a cena je u nich tedy v současné době výrazně nižší.

Ale chce skutečně celá EU zavést bez výjimky princip totálního samofinancování v oboru s veřejným charakterem? Následující text prokazuje, že není povinností uvést obor VaK do samofinancování, ale že je třeba přihlížet k sociálním, ekologickým a ekonomickým důsledkům úrovně úhrady, jakož i ke geografickým a klimatickým podmínkám dotčené oblasti nebo oblastí. To se však nestalo, a proto nelze souhlasit s takovým výkladem směrnice EU o vodní politice. Velice to připomíná jedno heslo z minulosti - Ameriku dohoníme i předběhneme - ale musíme být opatrní, protože Amerika stojí na okraji propasti dějin.

Co je vlastně ve Směrnici EU - není to jednoduchý text, ale stačí jen trocha trpělivosti:


PŘÍLOHA III SMĚRNICE O VODNÍ POLITICE - EKONOMICKÁ ANALÝZA
Ekonomická analýza bude obsahovat dostatečné informace v postačujících podrobnostech (se zřetelem na náklady související se sběrem relevantních dat) s cílem:

(a) provést relevantní výpočty nezbytné vzhledem k principu krytí nákladů za vodohospodářské činnosti ve smyslu článku 9 se zřetelem na dlouhodobou prognózu dodávky a spotřeby vody v Oblasti povodí a tam, kde je to nezbytné také:

  • odhady objemu, cen a nákladů souvisejících s vodohospodářskými službami a
  • odhady souvisejících investic včetně prognózy těchto investic;
(b) provést posouzení o nákladově nejefektivnější kombinaci opatření vzhledem k využívání vody, která mají být začleněna do programu opatření ve smyslu článku 11 na základě odhadů potenciálních nákladů na tato opatření.


Článek 9 - Úhrada nákladů za vodohospodářské služby

1. Členské státy vezmou v úvahu princip úhrady nákladů za vodohospodářské činnosti, včetně environmentálních nákladů a nákladů na přírodní zdroje, se zřetelem na ekonomickou analýzu provedenou podle Přílohy III a zejména v souladu s principem "znečišťovatel platí". Do roku 2010 členské státy zajistí:

  • že cenová politika v oblasti vody poskytne uživatelům dostatečné podněty k tomu, aby užívali vodní zdroje efektivně a tím přispěli k dosažení ekologických cílů této Směrnice;
  • adekvátní přispění různých uživatelů vody, rozdělených přinejmenším na průmysl, domácnosti a zemědělství, k úhradě nákladů za vodohospodářské služby, a to na základě ekonomické analýzy provedené v souladu s přílohou III a při uvážení principu "znečišťovatel platí".
Členské státy přitom mohou přihlédnout k sociálním, ekologickým a ekonomickým důsledkům úrovně úhrady, jakož i ke geografickým a klimatickým podmínkám dotčené oblasti nebo oblastí.

2. Členské státy budou informovat v Plánech řízení povodí o plánovaných krocích směřujících k provádění podle odstavce 1, které přispějí k dosažení ekologických cílů této Směrnice a o přispění různých uživatelů vody k uhrazení nákladů na vodohospodářské služby.

3. Žádné ustanovení tohoto článku nesmí bránit financování konkrétních preventivních nebo nápravných opatření směřujících k dosažení cílů této Směrnice.

4. Členské státy neporuší tuto Směrnici, pokud se rozhodnou v souladu se zavedenou praxí neaplikovat ustanovení druhé věty odstavce 1, tj. do roku 2010 členské státy zajistí:
  • že cenová politika v oblasti vody poskytne uživatelům dostatečné podněty k tomu, aby užívali vodní zdroje efektivně a tím přispěli k dosažení ekologických cílů této Směrnice;
  • adekvátní přispění různých uživatelů vody, rozdělených přinejmenším na průmysl, domácnosti a zemědělství, k úhradě nákladů za vodohospodářské služby, a to na základě ekonomické analýzy provedené v souladu s přílohou III a při uvážení principu "znečišťovatel platí". a k tomu relevantních ustanovení odstavce 2, tj. ... o přispění různých uživatelů vody k uhrazení nákladů na vodohospodářské služby.
pro dané užití vody tam, kde to nenaruší záměry a dosahování cílů této Směrnice.
Členské státy uvedou důvody pro neúplnou aplikaci druhé věty článku 1 v Plánech řízení povodí.

Nejsme povinni, bez možnosti výjimek se zdůvodněním, přistoupit na zásadu ze Směrnice o vodní politice, kterou někdo vytrhl ze souvislostí a zcela ignoruje odstavec 4. z Článku 9. Viz také poslední věta odstavce 1: členské státy přitom mohou přihlédnout k sociálním, ekologickým a ekonomickým důsledkům úrovní úhrady, jakož i ke geografickým a klimatickým podmínkám dotčené oblasti nebo oblastí.

Zdá se, že autoři novely předpokládají, že od roku 2010 budeme jednou z ekonomicky nejsilnějších zemí EU. Nesdílím tento názor a myslím, že by bylo správné uvést důvody do Plánů povodí, proč nelze zavést v oboru VaK v České republice princip úplného samofinancování. A tak už víme, co nás čeká v roce 2005 - nebo snad ne?

 
 
Reklama