Pozvánka na 9. ročník mezinárodní odborné konference EEBW: Energy Efficiency Business Week 2004
Po vstupu České republiky a dalších 9 států do Evropské unie se mění i jejich národní legislativa v oblasti energetiky a ochrany životního prostředí. Jak tyto změny probíhají, jak a kdy se musí měnit národní legislativa a jaké konkrétní změny náš vstup do EU v oblasti energetiky a životního prostředí přinesl? To všechno bude předmětem diskusí na konferenci EEBW: Energy Efficiency Business Week 2004, konané ve dnech 9.-10.11.2004 v Kongresovém centru Praha.
Generální partner:
MVV Energie CZ
Záštita:
Česká energetická agentura, Ministerstvo životního prostředí,
Ministerstvo průmyslu a obchodu, Hospodářská komora ČR
Mediální partneři:
Ekonom, Hospodářské noviny, Moderní obec, Stavitel, Technik, TZB-info
EEBW: Energy Efficiency Business Week je tradičně jednou z nejvýznamnějších konferencí v oblasti efektivního využívání energie v regionu Střední a východní Evropy. Každý ročník mezinárodní konference je specificky zaměřený na konkrétní vybraná aktuální témata. V letošním roce se organizátoři soustředí na hospodárné zacházení s energií ve směrnicích Evropské unie, s důrazem na aplikaci těchto směrnic do legislativy nových členských zemí EU.
Mezi nejvýznamnější změny v oblasti energetiky a životního prostředí patří evropské směrnice a nové domácí zákony v těchto oblastech:
Emisní obchodování
Obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů by mělo být pro podniky ekonomicky výhodnější než tradiční stanovení pevných emisních limitů. Podstatou emisního obchodování je, že stát přidělí v národním alokačním plánu každému zdroji emisí, který spadá do systému obchodování, maximální množství povolených emisí - v první fázi oxidu uhličitého CO2. Zdroj - podnik pak má volbu buď sám snížit emise tak, aby se vešel do stanoveného limitu, a nebo nakoupit chybějící povolenky od jiných subjektů v rámci celé Evropské unie. V případě, že emituje menší množství emisí než na kolik má přidělené povolenky, může přebytečné množství prodat na trhu.
Návrh zákona o emisním obchodování byl na podzim předložen vládou k projednání do Parlamentu ČR. Očekává se nabytí jeho účinnosti od 1. ledna 2005.
Liberalizace obchodování s elektřinou a plynem
Nové směrnice urychlují, prohlubují a harmonizují proces otevírání trhu s elektřinou a zemním plynem pro konkurenci. Pokud nemá členská země sjednanou výjimku, musí otevřít konkurenční trh s elektřinou i zemním plynem a umožnit volbu obchodníka od 1. července 2004 všem zákazníkům mimo domácností a od 1. července 2007 i všem domácnostem.
Návrh aktualizace Energetického zákona se v současné době projednává v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Očekávané nabytí účinnosti novely zákona je od 1. ledna 2005.
Podpora vysoce účinné kogenerace
Směrnice se týká pouze nově definované vysoce účinné kogenerace a zavádí systém garance původu elektřiny z těchto zdrojů. Členské státy mají povinnost vyhodnotit potenciál pro uplatnění vysoce efektivní kogenerace a sledovat naplňování tohoto potenciálu. Směrnice sama o sobě však nevyžaduje zavedení národních podpůrných zvýhodňovacích programů. Směrnice č. 2004/8/EC je zapracována v projednávané novelizaci Energetického zákona.
Elektřina z obnovitelných zdrojů
Směrnice vyžaduje, aby členské státy přijaly opatření, která povedou k větší spotřebě elektřiny z obnovitelných zdrojů v souladu s přijatými národními indikativními cíli, nicméně nevyžaduje, aby členské státy přijaly konkrétní podpůrné programy. Směrnice zavazuje členské státy, aby zavedly systém garance původu elektřiny z obnovitelných zdrojů, aby zveřejnily zprávu se stanovenými cíli v této oblasti a způsoby jejich dosažení a odstraňovaly administrativní a technické překážky uplatnění elektřiny z obnovitelných zdrojů na trhu.
Návrh vládního zákona o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie je projednáván spolu s novelou Energetického zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR a pokud bude schválen, měl by nabýt účinnosti od 1. ledna 2005.
Energetická náročnost budov
Směrnice požaduje po členských státech, aby stanovily metodiku určování energetické náročnosti budov nad 1000 m2, zavedly systém energetické certifikace (štítkování) budov, aby nové a rekonstruované budovy splnily minimální požadavky stanovené energetické náročnosti a aby před výstavbou nové budovy byla ověřena proveditelnost využití obnovitelných zdrojů, kombinované výroby elektřiny a tepla, dálkového vytápění a chlazení a využití tepelných čerpadel. Směrnice dále zavádí povinnost pravidelných inspekcí kotlů s výkonem od 20 kW a klimatizací nad 12 kW.
V současné době se připravuje v rámci odborné skupiny při Ministerstvu průmyslu a obchodu novela zákona o hospodaření energií č. 406/2000 Sb. podle platné směrnice č. 2002/91/EC Evropského parlamentu a Rady ze dne 16. prosince 2002 o energetické náročnosti budov.
Energetické služby
Mezi nejvýznamnější a možná i nejkontroverznější připravované evropské normy patří návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o účinnosti v konečné spotřebě energie a o energetických službách.
Návrh zahrnuje řadu opatření, z nichž nejpodstatnější je povinný závazek snížit energeticky úspornými opařeními konečnou spotřebu energie o 1% a ve veřejném sektoru o 1,5%. K dosažení těchto cílů by se měly kromě jiného využívat energetické služby, Energy Performance Contracting, energetické audity, částečně povinně nabízené energetickými společnostmi. Návrh zároveň vyžaduje měření energie u všech konečných spotřebitelů síťově vázané energie.
- Energetická politika v EU a v přistupujících zemích
- Energie a životní prostředí: Financování projektů, programy EU, strukturální fondy
- Liberalizovaný trh s elektřinou a plynem a související směrnice EU
- Emisní obchodování v Evropské unii
- Energetické služby a efektivnost v konečné spotřebě
- Obnovitelné zdroje energie
- Trvale udržitelný rozvoj sídelních celků a nízkoenergetická architektura
- Energie v budovách a panelová výstavba
- Energeticky úsporné osvětlování