Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Transgas profituje ze zkušeností a ekonomického potenciálu

Podle odborníků na oblast energetiky splňuje akciová společnost Transgas veškeré předpoklady pro úspěšný růst a rozvoj nejen na tuzemském, ale i na mezinárodním trhu. Dokonce i ministr životního prostředí RNDr. Libor Ambrozek ve své polemice o budoucí energetické koncepci České republiky uvádí "Místo růstu dovozu paliva do atomových reaktorů můžeme s ohledem na známá rizika zvýšit raději dovoz zemního plynu. K témuž rozhodnutí dospěli také naši evropští sousedé, EU považuje zemní plyn za most od uhlí k obnovitelným zdrojům energie." (Právo 5/2/2004)

Otázka zásobování zemním plynem je nesmírně důležité téma pro celou evropskou politiku, neboť v západní Evropě se očekává zvyšování spotřeby zemního plynu. Tato dlouhodobá perspektiva, kterou celosvětově oznamovaný přechod k využívání maximálně ekologicky šetrných energií představuje, znamená pro Transgas, a. s. zásadní výzvu. Podobně jako termín blížící se liberalizace trhu se zemním plynem vede společnost ke změnám jak ve vnitřním provozu, tak ve vztahu k okolí. Dochází ke zvyšování provozní efektivnosti, optimalizaci procesního řízení a organizační struktury či k rozvíjení spolupráce s distribučním společnostmi. Z marketingových aktivit je patrné, že stále větší důraz je kladen nejen na profesionální úroveň prodeje a přepravy zemního plynu, ale také na poskytování něčeho navíc. A to ať už jde o pohodlí, korektní vztahy, rychlejší zákaznický servis nebo o stále kvalitnější služby.


Mezinárodní spojení

Integrace do skupiny RWE byla důležitým předpokladem pro udržení významné pozice akciové společnosti Transgas v rámci budoucího sjednoceného evropského plynárenství. Změny se od vstupu nového vlastníka dotkly nebo ještě dotknou všech oblastí podnikání. Sdílení know-how s hráčem celoevropského významu a zároveň druhou největší společností na německém trhu se zemním plynem s více než dvěma miliony zákazníků vneslo nové impulsy do řady firemních procesů. Byla stanovena nová odbytová strategie, prioritou se staly obchodní aktivity se zaměřením na komunikaci s klienty, představenstvo se muselo vyrovnat s přechodem k resortnímu uspořádání, ve kterém přímo řídí jednotlivé oblasti. I díky tomu je Transgas, a. s. dnes silnější, než byl kdykoliv předtím.

Aktivní spoluprací českých a německých odborníků uvnitř středoevropského prostoru se podařilo propojit dlouholeté zkušenosti i ekonomický potenciál. Vzhledem k tomu, že k liberalizaci trhu s energiemi došlo v Německu již dříve, získal Transgas přístup k cennému zdroji informací a je tak schopen vhodně posílit svoji konkurenceschopnost. Na druhou stranu RWE se nyní může spoléhat na zkušenosti z mezinárodní přepravy zemního plynu, ze sjednávání dlouhodobých nákupních kontraktů anebo ze skladování zemního plynu pro Českou republiku.

Uskladňování zemního plynu v podzemních zásobnících slouží ke krytí sezónního odběrového diagramu. Znalosti spojené s provozem podzemních zásobníků jsou nejen v rámci skupiny RWE velmi ceněné. Je určitě zajímavé, že v porovnání s celou skupinou RWE, která vlastní podzemní zásobníky většinou pouze v solných kavernách, je škála zásobníků samotné akciové společnosti Transgas rozmanitější. Čítá daleko více typů, od akviferových přes vytěžená ložiska zemního plynu a ropy, až po kavernový zásobník v žulovém masivu.

Zvládnutý proces privatizace a úspěšné propojení komplexního plynárenského řetězce, mezi které patří dovoz, přeprava, obchodování s plynem, skladování, distribuce a prodej plynu, dávají akciové společnosti Transgas veškeré předpoklady pro její další intenzivní rozvoj. Především hospodářské výsledky dokumentují, že optimistický výhled je i přes probíhající transformaci na místě. V roce 2002 dosáhl Transgas nejvyššího zisku a největšího růstu přidané hodnoty na zaměstnance ze všech společností v České republice. V loňském roce potom podle předběžných údajů dokázal na tyto výsledky úspěšně navázat.


Síla v nezaměnitelné identitě

Transgas, a. s. je jednou z nejvýznamnějších tuzemských firem a jako taková věnuje velkou pozornost své společenské odpovědnosti. Ačkoliv aktivity okolo zemního plynu jsou prioritou, značná část prostředků společnosti je věnována na péči o zaměstnance a na podporu projektů, které zpestřují a zkvalitňují život v jednotlivých částech České republiky. Firemní filantropie a sponzoringová filozofie je založena na porozumění a úctě k lidem, k mravním hodnotám a pocitu sounáležitosti se společenským děním naší země. To, že jsou podporovány projekty celorepublikového a evropského dosahu, v sobě odráží také evropský rozměr činnosti firmy.

Transgas, a. s. je dlouhodobým partnerem Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro či Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Společnost se rovněž od roku 2002 stala generálním partnerem putovní výstavy Krásy a tajemství České republiky, která představuje historii, kulturu a významné české osobnosti v evropských souvislostech. V oblasti sportu podporuje Český olympijský tým a paralympijské hnutí.

Nemalé množství finančních prostředků věnuje Transgas také na charitativní účely. Kromě jiného podporuje činnost Nadace Naše dítě, Centra Paraple, Nadace Terezy Maxové či Nadačního fondu Kapka naděje.


Potřeby zákazníků v popředí

V nejbližším období se bude muset Transgas, a. s., podobně jako ostatní velké přepravní společnosti, vyrovnat s direktivou Evropské unie 2003/55/ES a v souladu s ní mj. oddělit od sebe přepravní a skladovací služby a obchodování se zemním plynem. I když stále není jasné, kdy a jak budou příslušné požadavky Evropské unie implementovány do národních legislativních norem, je však zřejmé, že nová fáze restrukturalizace na sebe nenechá dlouho čekat.

Příprava na otevření trhu se zemním plynem se uskutečňuje rovněž ve spolupráci s regionálními distribučními společnostmi. Pilotní projekt s cílem změnit styl komunikace se zákazníky probíhá v Severočeské plynárenské, a. s. Klientům umožňuje místo podávání několika žádostí uzavřít smlouvy o dodávce plynu, o připojení plynu a o instalaci plynoměru jedním podpisem. Transgas, a. s. se zároveň podílí na testovací kampani, v níž je zákazníkům nabízeno financování koupě nových kotlů na zemní plyn. Smysl této aktivity je jednoznačný - zvýšit zájem odběratelů o zavedení zemního plynu.

 
 
Reklama