Karel Kabele: Základ výuky se přesouvá do oblasti znalosti principů, solidních základů teoretických disciplin a umění hledat informace
Rozhovor s doc. Ing. Karlem Kabelem, CSc. (nar. 1960), novým vedoucím Katedry TZB Fakulty stavební ČVUT v Praze a předsedou Společnosti pro techniku prostředí.
Pane docente, do nastávajícího zimního semestru vstupujete jako nově jmenovaný vedoucí katedry TZB na stavební fakultě ČVUT v Praze. Především mi dovolte gratulaci k tomuto významnému kroku profesní kariéry.
TZB-info: Na úvod si neodpustím otázku - jaké bylo letošní léto s myšlenkou takové změny?
Karel Kabele: Děkuji za gratulaci. Nemám pocit, že letošní léto bylo něčím extrémně výjimečné. V letním období, kdy neprobíhá výuka a studenti mají prázdniny, je o něco více času na koncepční práci, přípravu výuky, výzkum a samozřejmě i na "dobíjení baterií" s rodinou. V souvislosti s úvahami o své nové práci jsem tohoto léta využil pro utřídění myšlenek a stanovení priorit v dalším vývoji naší katedry.
TZB-info: Představte nám něco z historie a současnosti katedry TZB na stavební fakultě, jaké je současné obsazení katedry, struktura studentů a předmětů?
Karel Kabele: Katedra TZB fakulty stavební ČVUT v Praze prošla za dobu své existence vývojem, který vyústil v postavení, které tvoří jeden z pilířů výuky budoucích stavebních inženýrů v oblasti TZB. Katedru tvoří v současnosti 10 vysokoškolských pedagogů, z toho 1 profesor, 3 docenti a nedílnou součástí a perspektivou je našich 15 doktorandů. Struktura vysokoškolského vzdělávacího systému prochází transformací na strukturu kompatibilní s evropským vzdělávacím systémem, tzn. rozdělení na čtyřleté bakalářské programy, navazující 1,5 leté magisterské (dříve inženýrské) programy a tříleté doktorské programy. Vzdělání v oboru TZB je možné získat v míře přiměřené ve všech stupních vzdělání. Pro bakaláře jsou určeny základní a prohlubující soubory předmětů, vyučovaných především ve studijním programu Architektura a stavitelství. Pro zájemce o magisterské studium problematiky TZB, absolventy bakalářského studia, nabízíme navazující studijní program Budovy a prostředí (Buildings and environment), zaměřený na rozvoj integrovaného pohledu na energetické a environmentální řešení staveb jak z hlediska stavebního řešení tak řešení systémů TZB.
TZB-info: Na katedře TZB na stavební fakultě se vyučuje celá šíře technického zařízení budov - vytápění, zdravotní technika, vzduchotechnika, elektrika, osvětlení s ohledem na reálné stavební řešení. Kde vidíte rezervy, perspektivní vývoj a jak se změní katedra pod Vaším vedením?
Karel Kabele: Prioritou vývoje katedry je především zajištění kvalitní a profesionální výuky ve Vámi jmenovaných oblastech na takové úrovni, která bude atraktivní nejen pro naše studenty, ale i pro studenty z okolních evropských zemí. Období encyklopedického vyučování se díky dramaticky se rozvíjející výrobkové i technologické základně stává překonaným a základ výuky se přesouvá do oblasti znalosti principů, solidních základů teoretických disciplin a umění hledat informace. K tomu, aby naše katedra v konkurenci ostatních pracovišť i nadále udržela své postavení, je nutno udržet rovnováhu mezi pedagogikou, výzkumem a praxí, která reflektuje výsledky naší práce a přináší podněty pro další výzkum - v této oblasti hledání rovnováhy vidím největší rezervy. V porovnání se zahraničními univerzitami je naše výuka podstatně kvalitnější - studentům věnujeme relativně více času - nicméně málo efektivní, a tak práce na zbylých dvou složkách - výzkumu a praxi jsou v době výuky potlačeny. Neznamená to ovšem, že bych chtěl omezit výuku, ale naopak, zapojit studenty vyšších ročníků do vědecko-výzkumného procesu tak, jak je to běžné na většině univerzit. Podle mých zkušeností se studenti při řešení skutečných problémů naučí více než pouhým "učením se" z knih. Tyto metody nelze pochopitelně aplikovat ve všech předmětech, ale máme již dobré zkušenosti s výukou energetického auditu nebo Letní školou TZB.
TZB-info: Dlouhodobě se věnujete nízkoenergetické výstavbě, která předpokládá efektivní provázání profesí. Jaký je Váš názor na budoucnost spolupráce stavební fakulty, fakulty architektury, fakulty strojní a fakulty elektro ČVUT?
Karel Kabele: Bylo by naivní myslet si, že v současném provázaném světě uspěje individualistický přístup. Spolupráce s kolegy z ostatních pracovišť ČVUT funguje na bázi společných vědecko-výzkumných i pedagogických projektů - příkladem může být letos dokončený mezinárodní projekt Smarthomes, kde jsme spolupracovali s kolegy ze strojní fakulty, společná výuka v oblasti matematického modelování a simulace a další.
TZB-info: K práci výborného pedagoga Vám nyní přibudou povinnosti s vymýšlením koncepce, řízením a ne vždy veselé zajištění provozu. Jaký je Váš názor na financování VŠ?
Karel Kabele: Zatím nikde u nás ani ve světě jsem se nesetkal se stavem, kdy by financování VŠ bylo zcela uspokojivé, a tak ani nedoufám, že bychom se někdy dostali do situace, kdy, obrazně řečeno, nebudeme vědět co s penězi. Na druhou stranu jsou velké možnosti získávání prostředků na rozvoj pracovišť jak z fondů národních tak z fondů Evropské unie a je to dle mého názoru otázka schopností mít nápad, vypracovat kvalitní grantový projekt a být včas informován o připravovaných vyhlášeních grantových soutěží.
TZB-info: Nedílnou součástí práce VŠ je vědecká práce a aplikace v praxi. Jak hodnotíte současný stav možností a jaké jsou vaše plány pro katedru TZB?
Karel Kabele: Vědecká práce je nedílnou součástí univerzitního života, bez níž nemůže technická univerzita plnit své základní poslání. Měřítkem toho, zda jsou v našem oboru možnosti rozvoje vědy, může být i zájem posluchačů o doktorské studium - 14 interních doktorandů a 1 externí naplňující kapacitní možnosti stávajícího obsazení katedry myslím jasně signalizuje, že v našem oboru je čím se zabývat. I když věda je pro většinu vysokoškolských pedagogů krásným koníčkem, je to především tvrdá práce jak na poli získávání grantových zakázek, tak při jejich zpracování a samozřejmě obhajobě výsledků. Ptáte-li se na nejbližší plány - čeká nás období zpracování závěrečných zpráv končících projektů, podávání grantových žádostí na rok 2006, obnova přístrojového vybavení laboratoře, práce na běžících projektech...
TZB-info: V rozhovoru v r. 2002 jsme se Vás ptali: Pokud ČR vstoupí v r. 2004 do EU, bude to pro Váš obor přínosné? Vaše odpověď: Pevně věřím tomu, že ano. Očekávám od toho zjednodušení naší spolupráce se zahraničními partnery i příliv studentů z okolních zemí. Jak vidíte situaci nyní, půl roku po vstupu do EU a na začátku nového školního roku?
Karel Kabele: Půl roku je v měřítku života univerzity velmi krátké období a bylo by asi dětinské očekávat, že na hranicích se tísní davy zahraničních studentů toužících po vzdělání u nás. Členství v EU však odbouralo některé administrativní komplikace a je teď především na nás, jak dokážeme nabídnout naše výukové kurzy, studijní bloky nebo ucelené studijní programy tak, aby byly atraktivní pro zahraniční studenty. V současné době probíhají na našich partnerských zahraničních univerzitách informační dny o možnostech studia, kde mají případní zájemci možnost seznámit se s naší nabídkou. Naší výhodou je to, že již osmým rokem se u nás učí kompletní studijní program v angličtině paralelně s výukou v češtině a máme tak možnost získat zkušenosti s výukou zahraničních studentů. Ta se od výuky v češtině odlišuje především tím, že je velmi různá úroveň studentů podle zemí a škol a je nutno výuku tomuto přizpůsobit.
TZB-info: Jak vidíte úlohu TZB-info jako informačního zdroje pro Vaše studenty a máte nějaký tip pro obsah TZB-info, který byste uvítal?
Karel Kabele: TZB-info je hojně využívanou výukovou pomůckou jak v oblasti databázových služeb, tak v oblasti nástrojů pro projektování. Školou života bývají pro naše studenty občas bouřlivé diskuse na odborná témata, které se následně přesouvají do poslucháren. Cesta, kterou se TZB-info vyvíjí, je podle mého názoru ta správná a přeji Vám i Vašemu serveru další rozvoj v jednotlivých oblastech.
TZB-info: Děkuji za rozhovor a Váš čas.
Karel Kabele: I já Vám děkuji.