Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Luboš Morávek: Junkers je po dlouhá léta spojován s německou kvalitou a seriózností

TZB-info: Můžete prosím zhruba popsat současné vlastnické vztahy ve Vaší mateřské firmě Robert Bosch GmbH? V poslední době došlo k několika změnám, které mnozí nemuseli zaznamenat.

Luboš Morávek: Současná etapa vývoje světového hospodářství je určována procesy globalizace a koncentrace. Nejinak je tomu i v oblasti topenářské techniky. Po několika spojeních v tomto oboru v uplynulých letech převzala v červenci letošního roku společnost Robert Bosch GmbH většinový podíl ve firmě Buderus A.G. Po tomto spojení se budou obě společnosti, které mají odlišné tržní strategie a struktury, rozvíjet společně. Naším prvořadým cílem je využít společných kompetencí a zkušeností a nabídnout našim zákazníkům hospodárnou tepelnou techniku, která je šetrná k životnímu prostředí. Jak značka Junkers, tak i Buderus budou nadále samostatně působit i v České republice.

TZB-info: Jaký byl Váš profesní postup na místo ředitele českého zastoupení Junkers, které v současné době zastáváte?

Luboš Morávek: Po absolvování Vysoké školy ekonomické v Praze jsem nastoupil jako ekonom v Technoplynu, zabývajícím se výrobou a distribucí technických plynů. V roce 1991 byl tento podnik převzat německým výrobcem Linde a já přešel do útvaru marketingu, kde jsem byl zpočátku odpovědný za ceny, průzkum trhu a controlling v prodeji. Později jsem pracoval jako vedoucí tohoto útvaru. Od roku 1997 jsem zaměstnancem firmy Bosch. Po nástupu bylo mým úkolem zpracovávat marketingové projekty pro divizi Bosch Thermotechnik v zemích střední Evropy, kde společnost prodává své výrobky pod značkou Junkers. V roce 2000 jsem pak převzal vedení divize Junkers v České republice.

TZB-info: Kdo byl pro Vás největším manažerským vzorem?

Luboš Morávek: Nejsem přítelem vzorů v žádné oblasti lidské činnosti. Ať v řízení a vedení, či ve sportu, vědě či v kultuře je řada vynikajících osobností, ale každá má řadu silných, ale i některé své slabší stránky. Myslím si, že je důležité vybrat od každého něco a snažit se to úspěšně uplatnit v konkrétních podmínkách, protože na tom závisí míra úspěchu.

TZB-info: Co považujete za dosavadní největší úspěch firmy na českém trhu?

Luboš Morávek: Junkers byl po dlouhá léta spojován s německou kvalitou a seriózností. Za úspěch považuji, že se nám podařilo přivést na český trh výrobky uchovávající si svou pověstnou kvalitu a přitom cenou odpovídající kupní síle obyvatelstva v České republice. O tomto úspěchu svědčí i fakt, že jsme se stali největším dovozcem plynových kotlů.

TZB-info: Je Česká republika již standardním podnikatelským prostředím pro zahraniční firmy z hlediska korektnosti hospodářské soutěže?

Luboš Morávek: Jakékoliv takovéto hodnocení je velmi subjektivní a záleží na tom, s jakým ideálním stavem se chcete srovnat a co je standardem. Myslím, že nezávislé studie i zveřejňované informace ukazují na slabé stránky prostředí, ve kterém žijeme a podnikáme. Je před námi ještě dlouhá cesta, abychom se opravdu mohli měřit se západoevropskými standardy. Na druhou stranu nesmíme zapomenout, že v roce 1989 jsme začali budovat podnikatelské prostředí skoro od nuly.

TZB-info: Jak hodnotíte současnou úlohu odborných velkoobchodů v segmentu prodeje plynových kotlů a ohřívačů vody?

Luboš Morávek: Odborné velkoobchody mají své nezastupitelné místo v prodejní síti. Jejich význam od poloviny 90. let stále vzrůstá. Jako jediní jsou schopni plně zabezpečit materiální potřeby topenářů a instalatérů. V čem však vidím jejich nedostatek, je nízká odborná znalost produktů a mnohdy i ochota poradit svým zákazníkům a nabídnout jim vhodné řešení. To, co by mělo odlišit dobrý velkoobchod od průměrného, by neměla být výše poskytovaného rabatu, ale služby ať ve formě poradenství, rychlého obsloužení, dovozu až do domu či elektronického objednávání.

TZB-info: Chystáte na vyvrcholení topenářské sezony, kterým je jistě jubilejní 10. ročník mezinárodního odborného veletrhu Aqua-therm Praha 2003, nějakou novinku?

Luboš Morávek: Novinek chystáme hned několik. V kategorii plynových závěsných kotlů určených pro široké spektrum zákazníků s výborným poměrem ceny a užitných vlastností je to nová generace kotlů řady Novastar. Kotel s minimálními rozměry a velmi dobrou přípravou teplé vody je vybaven ovládáním pomocí kombinace vizuálních a dotykových prvků, které uvítají především lidé starší či zrakově postižení, stejně tak např. cizinci.

Další novinkou jsou kotle Cerastar řady 6, které představují nejvyšší třídu v oblasti konvenčních kotlů. Hlavními přednostmi těchto spotřebičů je vysoká účinnost, nízké emise a velice tichý chod.

V oblasti kondenzační techniky představíme nové závěsné kotle s výkony 65 a 90 kW. V zájmu laické i odborné veřejnosti pak jistě bude stacionární kondenzační jednotka spojující kondenzační kotel s vrstveným zásobníkem na teplou vodu pod názvem Cerasmartmodul. Toto kompaktní spojení kotle a zásobníku umožňuje nejen rychlou montáž pro topenáře bez nutnosti řešení propojení, ale poskytuje spotřebiteli téměř dvojnásobnou kapacitu teplé vody ve srovnání s klasickými zásobníky.

Přijďte se na novinky i naše další výrobky osobně podívat. Přijměte moje pozvání na náš stánek č. 323 , hala F, pravé křídlo Průmyslového paláce.

TZB-info: Jaké máte zájmy nebo koníčky mimo své práce?

Luboš Morávek: Pokud to čas dovolí, nepohrdnu příležitostí zahrát si tenis, squash či basketbal. Část času se snažím věnovat rodině a každý, kdo měl v rodině dva kluky (12 a 15 let), jistě potvrdí, že také vyžadují své. Aby toho nebylo málo, přibyl do naší rodiny na konci léta další člen a tím je psí slečna Ajša, takže i mimo práci se opravdu nenudím.

TZB-info: Jaké cíle má zastoupení Robert Bosch odbytová s.r.o. divize Junkers pro příští roky na českém trhu?

Luboš Morávek: Následující roky budou dle mého názoru obdobím velkých změn. Dojde ke vstupu ČR do Evropské unie, což uvolní pohyb pracovních sil, zjednoduší pohyb zboží a dají se též očekávat změny v sazbách DPH. Kdo se dokáže rychle a přesně těmto podmínkám přizpůsobit, získá náskok před svými konkurenty. Naším hlavním cílem bude splňovat požadavky našich zákazníků při trvale pozitivním vývoji naší společnosti.


TZB-info - Ing. Milan Bechyně: Děkuji za rozhovor.

 
 
Reklama