Postřehy ze 45. kongresu Federace evropských velkoobchodů voda-topení FEST
Kongres evropských velkoobchodů z oblasti sanita a topení je zdrojem zajímavých informací, ale také příjemným povzbuzením pro podnikatele.
Motto:
Prezident AOV v ČR - Antonín Vaněk: "Děkujeme za Váš zájem a důvěru, kterou jste nám vyjádřili svou účastí na 45. kongresu FEST v Praze. Je pro nás velkou ctí hostit, jako první země z východní Evropy, významné velkoobchody se sanitou a topením ze 17 zemí Evropy. Motto letošního kongresu "Měnící se Evropa" vyjadřuje dynamický proces ve všech oblastech politického, společenského i kulturního života, který bude 1. května 2004 završen vstupem kandidátských zemí do Evropské unie.
Tím se otevírají nové perspektivy rozvoje obchodu a ekonomiky. Rozšíření je naše společná šance. Je to jedinečný historický úkol, jehož cílem je další integrace našeho kontinentu. Je to nová naděje na zásadní zlepšení politické a ekonomické stability a soudržnosti Evropy ...".
Nelze si představit lepší začátek informace o velkolepé akci, kterou je právě probíhající 45. kongres Fest, na kterém se sešli zástupci evropských velkoobchodů z oblasti sanity a topení a jejich čestní a přidružení členové z řad výrobců.
45. kongres FEST |
Účastníci kongresu diskutují o přestávce |
Je důležité říci, že referáty na kongresu byly naplněny fakty a zazněly ve velmi pozitivním duchu a bylo z nich možno načerpat optimismus pro náš vstup do EU. Nejednou jsme již byli svědky alarmujících informací, že všechno bude jinak, že naši podnikatelé nejsou připraveni, nemají dostatečné vzdělání apod. Na tomto kongresu bylo jednoznačně konstatováno - a jelikož účastnící mluvili sami o sobě, vědí o čem - A.Vaněk: "Z pohledu obchodu v oblasti TZB v roce 2003 funguje klasická distribuční cesta v modelu EU, výrobci jsou na úrovni EU, česká ekonomika je otevřená, obchodníci TZB mají EU již od roku 1993 a vstup ČR do EU situaci neovlivní."
Z jednotlivých referátů:
Po tolika letech dobrého vývoje jsme nyní svědky stagnace a recese. Krátkodobé prognózy také nejsou příliš optimistické. Nicméně tento výkyv po 10 letech růstu je zcela normální. Je třeba využít dobu pro inovace v podnicích, pro pečlivé finanční analýzy a velmi důležité pozvednutí lidských zdrojů. Rozšíření EU je příležitostí pro spolupráci ve výrobě i distribuci, je příležitostí pro skutečné tržní spojenectví, které je nezbytné jako ochrana před agresivním vystupováním třetích zemí a nekalou hospodářskou soutěží. Nejbližším novým úkolem Fest je v této oblasti např. sdílení statistických údajů a tvorba webových stránek.
Nově zvolený prezident FEST Eugenio Ambruster ze Španělska (vpravo se svým předchůdcem Paolo Brodbekem (Itálie) |
Znovu zvolený generální sekretář FEST Frans Geurts (NL) |
Přišel specifický vývoj, kde se mísili např. "garážoví velkoobchodníci" s tradičním modelem velkoobchodu jako článku mezi výrobcem a montážní firmou. Dochází k rychlému osvojování západního marketingu, vytváří se stále schopnější konkurence a vstupuje také zahraniční kapitál s již zavedenými tržními mechanismy. V této souvislosti je třeba ocenit úspěch firem, které byly vybudovány na českých základech, např. Korado, Protherm, firma s rodinnou tradicí Atmos, z oblasti sanity např. Jika Teplice. Postupem času se vytváří také síť velkoobchodů, ať již z českých firem nebo vstupem zahraničního kapitálu. AOV byla založena v r. 1993.
Po poklesu stavební výroby od roku 1998 a v souvislosti s problémy s vymáháním plateb došlo v tomto období také k zániku některých členů AOV, v některých případech je zaznamenán špatný trend prodeje pod cenou a bez vytváření dostatečných finančních rezerv pro rozvoj obchodu.
Po roce 2000 je zaznamenána sílící investiční poptávka, přední české firmy mají sice ve srovnání s EU nižší produktivitu práce, ale také nižší náklady. Problémem je, že neexistuje zákonný rámec pro vztah řemeslník - zákazník, je tolerována práce na černo a práce formou subdodavatelů, kde se ztrácí záruka kvality.
Graf č. 1 |
Graf č. 2 |
Obchod v oblasti koupelen v Evropě roste tempem 4%/rok, tedy ne mnoho, ale stále. Z pohledu zákazníka je možno výrobky v této oblasti rozdělit dle grafu 2. Z pohledu výrobce jsou výrobky členěny do jiných kategorií jako fitinky, keramika, nábytek, zástěny, wellness, vany, sprchy atd.
Odbyt je rozdělen mezi prodejny typu Hobby centrum (jako např. Baumax, Hornbach apod.) - 15% a prodej prostřednictvím velkoobchodů cca 74%. Tzv. Hobby center je celá řada, ale v souhrnu 80% obratu se odehraje v Hobby centrech 10 značek, které dále vykazují silný růst.
Střední Evropa je chápána jako exportní trh a American Standard zde v roce 1992 provedl velmi důležitou akvizici keramičky v Teplicích, která je dnes velmi důležitou součástí a logistickým centrem v oblasti. Stejně tak se vytvořila významná akvizice v Bulharsku. Regionální trhy v Polsku, Maďarsku, Česku, Slovensku jsou chápány jako trhy s jasnými specifickými potřebami znaky a potřebami. Trhy východní Evropy mají velký potenciál, zákazníci jsou velmi motivováni k rekonstrukcím a mají zájem o nabídky v celém rozsahu, od drobných doplňků, přes sortiment pro rekonstrukce běžných bytů až po luxusní varianty výrobků. Zlepšuje se zde dostupnost peněz, u nových členů se předpokládá rychlejší vývoj. Cílem další činnosti American Standard musí být vytváření hodnoty, celkového kompletního řešení, posílení značky, nabídka správných výrobků a řešení, dobré logistické služby.
Graf č. 3 |
Dalšími směry rozvoje jsou:
|
Graf č. 4 |
Graf č. 5 |
Strategií Geberitu pro budoucnost je úsilí o pozici globálního hráče na trzích v Evropě, v Americe i v Asii. Počítáme se změnami v 6 oblastech:
|
Zahraniční účastníci 45. kongresu FEST na návštěvě ve velkoobchodu Koska Unhošť
Na kongresu zazněla i řada dalších skvělých referátů, ze kterých Vám přineseme informace v pokračování. Nyní, po přečtení, budete jistě souhlasit, že se jednalo o setkání, které přineslo zajímavé informace a důležité signály pro další vývoj trhu TZB v ČR po vstupu do EU.
Z pohledu účastníka mohu jen organizátorům poděkovat, že zorganizovali akci, která důstojně prezentuje ČR jako kvalitního partnera v EU.