Nový přístup k zákazníkům - odběratelům plynu
Na konferenci, kterou pořádal SPTZ (Svaz podnikatelů v oboru technických zařízení České republiky) dne 17.6.2003 v Praze, zazněl mezi ostatními příspěvky také referát pana Waltera Schmeese, který byl jasným signálem pro tržní partnery - montážní firmy, projektanty, výrobce plynových kotlů a další, ale i pro konečné zákazníky, že časy se mění a oni jsou v centru zájmu společnosti RWE Gas. Následující článek je zpracován z přednáškových podkladů pana Waltera Schmeese a tímto mu také děkuji za laskavé poskytnutí těchto podkladů.
|
Ve stále konkurenčnějším prostředí se stává nezbytností přeměna "dodavatele plynu" na poskytovatele služeb v oblasti energetiky. Součástí této přeměny je rovněž aktivní a otevřený přístup k tržním partnerům.
Práce s tržními partnery musí dnes nastoupit novou cestu. Spolupráce musí vycházet z místních podmínek. Odborná řemeslná firma v místě je nejdůležitější kontaktní osobou zákazníka. Toto významné lokální zastoupení a kompetence je třeba podporovat. Motivující pro tvorbu poptávky zákazníka jsou fakta, konkrétní výhody, vyčíslitelné šance na realizaci. Pokud budou tyto podklady dobře zpracovány, posílí nejen zájem konečných zákazníků o odběr plynu, ale také šance tržních partnerů - projektantů, montážních firem, kominíků.*). Vedle technických a ekologických výhod plynu může k dlouhodobému úspěchu vést pouze partnerské jednání. Toto platí zejména pro spolupráci mezi plynárenskými společnostmi, podniky vyrábějícími plynové kotle a spotřebiče a odbornými řemeslnými firmami.
Spolupráce partnerů může podpořit i zpřístupnění kooperačních nabídek - a to i v odvětvích, z nichž partneři pro plynárenství vzejdou až nyní, např. v oblasti nových trhů jako je např. obchod s automobily a čerpací stanice v rámci prodeje automobilů na zemní plyn, kuchyňská studia atd.
Možnosti kooperace:
1. Použití společné marketingové koncepce s následujícími kroky:
|
|
Přednášku vtipně doplnilo znázornění tržního partnerství (obr.1) a také známé pravidlo o účinku dobrých a špatných referencí. (obr.2).
Obr. 1 - Zákazník stojí ve středu zájmu |
Obr. 2 - Spokojenost zákazníků |
Pozn. autorky:
*) tento princip se odborně nazývá "posílení tržních šancí multiplikátory", tj. sloučením zájmů a možností jednotlivých firem na trhu dochází k výrazně vyššímu efektu než by byl prostý součet. Tento efekt je podstatou tržního partnerství. Nemusí se vždy jednat o firmy, jejichž činnosti na sebe bezprostředně navazují (projektant, montážní firma, výrobce kotlů, dodavatel plynu), ale může se jednat i o spolupráci konkurentů (doplňování sortimentu, spolupráce na určitých trzích, pro určité cílové skupiny zákazníků apod.). Jedná se o jeden z důležitých principů synergetického řízení. V současné době stále tvrdší konkurence zcela pochopitelně roste počet firem, které tento princip využívají.
Závěrem:
Nový směr v působení společnosti RWE Gas na trhu v ČR lze jen přivítat a společnosti RWE Gas popřát hodně energie do prosazování zásad v život. A všem potenciálním partnerům, kteří pochopí své možnosti v tomto perspektivním projektu, hodně spokojenosti z dosažených úspěchů.
Koncepce tržních partnerů je vždy impulsem pro další rozvoj, protože přináší výrazné úspěchy (viz *). Vyjmenované prostředky pro realizaci projektu, zejména v části společné marketingové koncepce, vytvářejí významný prostor pro portál TZB-info, který jako největší oborový portál s informacemi napříč oborem technických zařízení budov je službou pro všechny skupiny v přednášce zmiňovaných tržních partnerů. Výhodou portálu TZB-info je právě provázanost informací pro projektanty, montážní firmy, konečné zákazníky, soustředění informací o výrobcích, dodavatelích, o plynu i konkurenčních médiích, o ohřevu vody, o komínech, v době kondenzačních kotlů i o navazující kanalizaci, o energetických úsporách, o legislativě atd. Aktivní spolupráce portálu s odborným tiskem, účast na výstavách (Aqua-therm, SHK, For Arch, Infotherma ...), pořádání odborného doprovodného programu během Aqua-thermu a mnoho dalších akcí předurčuje portál TZB-info k úloze jednoho z dobře zvolených tržních partnerů.