Vláda má řešit cizí investice do strategických odvětví
Vláda by měla uvažovat o strategii pro zahraniční investice ve strategických odvětvích, uvedl v souvislosti s návštěvou čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v ČR europoslanec Pavel Telička.
U některých investic podle Teličky hrozí, že by státy, odkud peníze přicházejí, mohly uplatňovat i neekonomický vliv. Podobná opatření podle Teličky nejsou diskriminační. "Ty podmínky musí být rovné a musí být nastavena kritéria a parametry, za kterých se bude investovat do některých strategických odvětví," řekl. Jde podle něj například o energetiku, komunikační či dopravní sítě.
Státy mají potřebu si vytvářet a budovat systém, který umožní zajistit ochranu kritické infrastruktury v národním právním prostředí.Samotné právní vymezení ochrany kritické infrastruktury vychází z potřeby nastavení jednotného a plošného
přístupu k ochraně. Právě tato potřeba byla základem pro tvorbu Evropského programu pro
ochranu kritické infrastruktury (EPCIP), který byl východiskem pro identifikaci a označení
Evropské kritické infrastruktury a následně vymezení právních aspektů ochrany. Jistou
formou syntézy cílů a výzev, následně v návaznosti na „Zelenou knihu“2, byla Směrnice
2008/114/ES3, která vytvořila základní kámen ve vztahu k sjednocení přístupů k ochraně
Evropských kritických infrastruktury v členských státech.
(Citace z dokumentu Ochrana kritické infrastruktury ČR
v odvětví energetiky, autor: Martin Hromada a kolektiv)
Ochrana strategických společností a odvětví, jako zájem jednotlivých národních států, se může jevit jako rozporná s internacionalizací investičního prostředí a odstraňování bariérvolnému pohybu kapitálu v rámci EU a WTO. Na druhou stranu musí národní zákonodárce, resp. národní vlády, reagovat na aktuální rizika a hrozby pro daný stát, které mohou souviset s realizací určité zahraniční investice a hrozbou pro určité národní strategické odvětví nebo společnost. Tyto zdánlivě protichůdné požadavky ale nejsou zcela neslučitelné – EU dlouhodobě usiluje o odstraňování omezení volného pohybu kapitálu (v rámci EU i ve vztahu ke třetím státům v rámci WTO), zároveň právo EU umožňuje členským státům přijmout taková omezení volného pohybu kapitálu, která jsou nezbytná např. pro ochranu veřejného pořádku a bezpečnosti, a to v souladu s principem proporcionality, resp. existuje i zvláštní režim pro národní opatření, která jsou nezbytná k ochraně podstatných zájmů bezpečnosti státu.
(Citace z dokumentu Ochrana tzv. „strategických“ společností v evropském kontextu, autor: Martin Kavěna, LL.B., B.C.L.)