Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Německo možná přehodnotí program bourání bytů v bývalé NDR

Kvůli nedostatku ubytovacích kapacit v důsledku přílivu desetitisíců uprchlíků by Německo mohlo přehodnotit dlouholetý projekt bourání prázdných bytů na území bývalé Německé demokratické republiky.

S odvoláním na předsedu rady zemských ministrů pro výstavbu Markuse Ulbiga to dnes uvedla agentura DPA. Projekt s názvem Přestavba měst Východ (Stadtumbau Ost), který spustila spolková vláda už v roce 2000, měl za úkol během deseti let likvidovat prázdné byty v nevyhovujících budovách na území šesti spolkových zemí vzniklých po zániku východního Německa. Konečným cílem bylo odepsat až milion bytů, které zůstaly prázdné většinou poté, co jejich obyvatelé odešli po znovusjednocení za lepším životem na západ země.

Vzhledem k migrační krizi a s ní souvisejícímu nedostatku volných ubytovacích kapacit bude ale podle Ulbiga nutné zvážit formu dalšího pokračování projektu, jehož druhá fáze by měla skončit už příští rok.

Ulbig, který je šéfem saského resortu výstavby, ale nesouhlasí s požadavkem úplného zastavení bourání nepotřebných ubytovacích kapacit. Na východě země je podle něj totiž stále množství budov na zcela nevyhovujících místech a v tak špatném stavu, že by jejich sanace nebyla finančně rentabilní. Vyslovil se proto pro zachování projektu v omezené míře. "Podmínky se změnily, když k nám do Německa přichází tolik lidí," řekl Ulbig.

Varoval ale zároveň před vytvářením ghett. "Nesmíme opakovat chybu, kterou udělali na západě (Německa)," uvedl. "Nemá cenu, abychom na zelené louce stavěli domy a v nich usidlovali jednotlivé národnosti," dodal.

Spolková země Sasko už vytvořila program na úpravu prázdných bytů pro žadatele o azyl s vyhlídkou na úspěch svého řízení. Do konce roku do něj Drážďany investují téměř pět milionů eur (136 milionů Kč). V Sasku je prázdných asi 200.000 bytových jednotek, zhruba čtvrtinu z nich lze snadno uzpůsobit k okamžitému nastěhování.

 
 
Reklama