Nové garáže už umožňují vjezd CNG vozidel
CNG vozidla začínají postupně parkovat v hromadných garážích. Od 1. 1. 2015 platí novela zákona 341/2014 Sb., která již parkování v garážích CNG vozidlům nezakazuje.
Novela zákona zrušila již 1. 1. 2015 plošný zákaz parkování v podzemních garážích vozidel na CNG. U garáží, které již existují, a nesplňují podmínky vyhlášky č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, dnes stačí, když majitel garáže ji dovybaví podle předpisů tak, aby byl umožněn vjezd vozidlům na alternativní palivo CNG. Znamená to například dostatečné odvětrávání prostor parkoviště, označit vyhrazená parkovací místa atd.
„V ČR bylo letos postaveno již několik hromadných podzemních garáží pro veřejné užívání, které jsou součástí velkých obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení, kde již běžně vozidla na CNG parkují. Jedná se například v Čechách o největší nově otevřené obchodní centrum letošního roku Central, které je v Kladně, nebo na Moravě v novém obchodním centru Frýda ve Frýdku‑Místku,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). „Podle ČSN 73 6058 jsou parkovací místa pro vozidla na plyn v hromadných garážích dokonce dnes povinná. Každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí mít podle normy nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro parkování vozidel na plyn,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.
ÚAMK se rozhodlo testovat parkování CNG vozidel v garážích v ČR. „Často se setkáváme s tím, že někteří provozovatelé, i když mají potřebné vybavení předepsané vyhláškou pro umožnění parkování, vjezd vozidlům na CNG přesto zbytečně zakazují. Nám přijde i nesmyslné, že je zakázán vjezd u patrových otevřených parkovišť a na střechách, která nejsou uzavřená a jsou přírodně odvětrávaná,“ říká Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK.
Samy automobilky říkají, že vozidla na CNG jsou bezpečnější než automobily používající benzin nebo LPG, potvrdil to i test ADAC. Výbušnost směsi případného uniklého paliva CNG se vzduchem je osmkrát nižší než u kapalných paliv, protože zemní plyn je lehčí než vzduch a při úniku se rozptyluje a uniká do ovzduší. U CNG je velmi nízké riziko výbuchu, vyplývá to z jeho fyzikálních vlastností, proto ho sám HZS řadí až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).