Čeští kutilové při nákupu hledí na kvalitu, životní prostředí pro ně není důležité
Naprostá většina Čechů, až 97 %, rozbité věci alespoň občas opraví. Nejčastější bariérou v nákupu udržitelných výrobků je cena.
Kutilství má v Česku dlouholetou tradici a jeho posilující trend je patrný dodnes. Naprostá většina Čechů, až 97 %, rozbité věci alespoň občas opraví. Všemožné opravy ale často vyžadují použití různých chemických látek, jako jsou lepidla, tmely a čistidla. Proto je velmi důležité, jaké výrobky spotřebitel zvolí. Špatným výběrem může výrazně zasáhnout do stavu životního prostředí. Bohužel bezpečnost produktu k životnímu prostředí posuzují Češi při nákupu až na posledním místě. Klíčová je pro ně kvalita výrobku, jako velice důležitou ji vnímá 62 % lidí. V tomto ohledu se zcela lišíme od států západní a jižní Evropy. Zde je sice kvalita rovněž v popředí zájmu, ale tu hlavní roli hraje právě bezpečnost produktu k životnímu prostředí. Vyplývá to z výzkumu společnosti Henkel, který byl v České republice realizován společností Ipsos.
„Potěšující je, že i přes to, že bezpečnost kutilských výrobků k životnímu prostředí není pro Čechy důležitá, třetina lidí v minulém roce zakoupila nebo se alespoň snažila v obchodech najít udržitelnější výrobek,“ doplňuje Lidija Erlebachová ze společnosti Henkel a dodává, že dle průzkumu je podle mínění Čechů nejčastější bariérou v nákupu udržitelných výrobků cena (62 % respondentů), nedostatek ověřených informací (47 %) a obtížnost zjistit, zda je výrobek udržitelnější či ne (42 %).
U všech lepidel je klíčové jejich složení, jelikož bez správné receptury a nejmodernějších technologií by neuspokojily potřeby zákazníků. Zároveň je ale třeba myslet na zdraví uživatele, kterému například neprospívá toluen nebo cyklohexan. Zákaznici by se proto měli právě na tyto dvě látky zaměřit a snažit se vybírat takové výrobky, které je neobsahují. Účinnost výrobku totiž zůstává stejná. Společnost Henkel se u všech svých produktů snaží podporovat udržitelné chování lidí tím, že vyrábí produkty co nejšetrnější k jejich zdraví i životnímu prostředí. Právě proto jsou například korekční rollery značky Pritt vyrobeny z 89 % z přírodních plastů či lepidla Pattex neobsahují zmíněné škodlivé látky.
„Vedle složení je důležité dívat se i na obal, ve kterém se výrobek prodává. Jednou z nejčastějších udržitelných variant je, že je vyroben z recyklovatelného materiálu. Také velikost balení je pro udržitelné chování důležitá. Právě u kutilských výrobků, jejichž spotřeba není ve většině domácností každodenní záležitostí, je dobré kupovat pouze takové množství výrobku, které jsme schopni spotřebovat. Díky tomu tak nedochází ke zbytečnému plýtvání a vyhazování prošlých produktů do odpadu,“ doplňuje Erlebachová.
Ke kutilství lze přistupovat udržitelně nejen výběrem výrobků, ale také chováním, například místo kupování výrobků si nářadí vypůjčit. V České republice tento způsob dle průzkumu praktikuje pouze 9 % lidí. Lze však doufat, že trend bude pokračovat, protože již nyní si nejvíce půjčují nářadí mladí lidé do 34 let (12 %). Ve srovnání se západní či jižní Evropou se jedná pouze o zlomek populace. Například ve Španělsku si nářadí půjčuje či pronajímá celých 32 % lidí. Naopak Italové si půjčují nářadí ještě méně než Češi (8 % lidí).
Průzkum společnosti Henkel byl v České republice realizován ve spolupráci s agenturou Ipsos na reprezentativním vzorku 1 060 respondentů. Zahraniční průzkumy vznikaly na základě odpovědí celkem 5 500 respondentů ze států západní Evropy – Belgie, Francie, Itálie, Nizozemí, Řecko, Španělsko, Švédsko a Velká Británie.