Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Dopad cen na český trh s plynem po arbitráži RWE vs. Gazprom

Bohužel čeští zákazníci nejsou ochotni měnit dodavatele sami od sebe. Často stačí zaujmout třeba bonusy za věrnost. Nejsem si jistý, že zákazníky čeká díky vyhrané arbitráži výrazné zlevnění před topnou sezonou.

V tržním prostředí nerozhodují jen nákupní ceny a zisk, ale i možnost nebo schopnost uplatnit se na trhu i s vyššími cenami.

"Když se podívám na statistiku nových přípojek v posledních třech letech, je RWE třetím nejúspěšnějším dodavatelem, bohužel pro RWE celkový počet přípojek stále klesal, neboť odliv zákazníků byl vyšší než zisk nových. Tedy RWE umí si získat nové zákazníky bez toho, aby se zákazníkům cenově podbízel", říká Ing. Jan Schidler, analytik Kalkulátoru cen energií TZB-info a pokračuje:

Bohužel čeští zákazníci nejsou ochotni měnit dodavatele sami od sebe, spíš svěřují tyto starosti obchodním zástupcům dodavatelů, kteří je oslovují. Z toho vyplývá, že ten zákazník, který má ještě stále standardní produktovou řadu RWE Standard asi nebude příliš ochotný měnit dodavatele, tak jej stačí zaujmout třeba bonusy za věrnost. Neočekávám, že by se standardní ceny zemního plynu měly příliš měnit.

Druhou část produktového portfolia RWE tvoří produktové řady s fixní cenou se závazkem nejméně na 20 měsíců, kde každý měsíc je novým zákazníkům nabízena nová cena, která se mění podle okamžité situace na trhu. Myslím, že těmito nabídkami produktových řad bude RWE útočit na konkurenty na trhu, zejména na ČEZ, E.On, Bohemii Energy, Centropol.

V posledních měsících lze také sledovat měnící se situaci na maloobchodních burzách, kterou využívají státní instituce, města a firmy. (Českomoravské komoditní burze Kladno a Komoditní burze Profit), kde lze vypozorovat aktivitu a úspěšnost RWE. Zde RWE začíná vítězit a to i cenou a podle mne tento trend bude pokračovat.

Celkově bych neodhadoval výrazné snížení cen, nejlevnější dodavatelé jistě nebudou příliš zlevňovat, protože spotový trh prakticky nabízí stabilní ceny a u derivátu na rok 2014 nebo 2015 je zaznamenáván mírný pokles, i když ceny na rok 2015 jsou nižší než na rok 2014, z čehož plyne očekávání poklesu cen v dalších letech. Spíš by se dalo očekávat, že se zmenší rozdíl mezi cenou nejlevnějšího a nejdražšího dodavatele, tedy sníží se atraktivita trhu pro ty, kteří chtějí měnit dodavatele.

 
 
Reklama