Neprodáváme zelené sny, ale udržitelný byznys
Dánská energetická společnost EnergiMidt považuje povinné snižování spotřeby energie u koncových zákazníků za podnikatelskou příležitost. Rolí politiků je sledovat přínos pro celou společnost.
Elena Markova na serveru EurAktiv hovoří o přístupu dánských energetických společností k povinnosti snižovat spotřebu energie u koncových zákazníků a o dánském přístupu k energetické efektivnosti obecně.
Dánsko v současnosti předsedá Evropské unii, jedním z cílů dánského předsednictví je novelizace Směrnice o energetické efektivnosti, do níž byla navržena mimo jiné povinnost energetických firem zajistit snížení spotřeby u koncových odběratelů o 1,5 % ročně. Některé státy včetně České republiky se však zavedení povinných cílů brání. EU se nedaří plnit cíl snížení spotřeby energie o 20 % do roku 2020, k němuž se členské státy zavázaly. Na základě revize národních cílů se ukazuje, že bude dosaženo snížení pouze o 9 %. Nákladově efektivní opatření přitom umožňují snížení o více než 20 %.
Některé otázky z rozhovoru:
Poradenské služby poskytujete klientům zadarmo nebo si za ně platí?
V našem systému podpory energetické účinnosti musí energetické společnosti u koncových zákazníků ročně ušetřit 1,5 % prodané energie a musí o tom povinně vytvářet veřejné povědomí. Služby sice klientům poskytujeme zdarma, ale jejich cena je de facto zahrnutá už v cenách, které za energie platí.
Jak tedy mezi sebou dodavatelé soutěží, když své služby poskytujete „zadarmo“?
Soutěžíme o to, kdo nabídne nižší náklady na úsporu energie. Systém je velmi transparentní. O službách, které jsme poskytli, informujeme Dánský energetický úřad, který informace zveřejňuje a každý hned vidí, jaké služby dánští dodavatelé energií poskytli, a může porovnávat náklady.
Soutěže se navíc neúčastní pouze dodavatelé energií. Můžeme do ní zvenčí přizvat firmy, které tyto služby zajišťují. Firmy pak dají informace o službách, které poskytly, nám a my je předáme energetickému úřadu.
Zástupci českých tepláren namítají, že by systém povinné podpory energetické účinnosti vedl k nárůstu administrativy a byrokracie. Jakou s ním máte zkušenost vy?
Dánský systém je velmi jednoduchý, a proto si ho také Komise vzala za vzor. V podstatě pouze vyberete peníze a ty pak rozdělíte. A to je také jeden z důvodů, proč by za úspory měli být zodpovědní dodavatelé energií. Systém je jednoduchý právě proto, že v něm nejsou tisíce a tisíce různých hráčů.
Peníze u nás putují od zákazníků do fondů, z fondů k dodavatelům energií a od dodavatelů zpět k zákazníkům. Odběratel je tedy na začátku i na konci celého řetězce – zaplatí, ušetří za kilowatthodinu a díky investicím si sníží náklady.
Celý rozhovor na serveru EurAktiv zde.