Výhrady asociací OZE k novele zákona
Výhrady asociací pro obnovitelné zdroje energie k vládnímu návrh Zákona o podporovaných zdrojích energie
Výhrady asociací pro obnovitelné zdroje energie k vládnímu návrh Zákona o podporovaných zdrojích energie
V poslanecké sněmovně je před druhým čtením vládní návrh zákona o podporovaných zdrojích energie, který má nahradit stávající zákon. Tento návrh však zcela zásadně ohrožuje jak provoz stávajících zdrojů, tak rozvoj nových instalací obnovitelných zdrojů energie v ČR.
Profesní asociace, zahrnující všechny typy výroby energie z obnovitelných zdrojů (biomasa, vítr, voda, fotovoltaika a geotermální energie), se proto spojily a vytvořily společnou iniciativu, jejímž cílem je návrh zákona v kritických pasážích změnit. Ministerstvo průmyslu a obchodu hledá cestu, jak formálně vykázat Evropské komisi dosažení podílu výroby energie z obnovitelných zdrojů jinak než skutečnou výrobou ekologické, čisté energie. Navíc zneužívá zákona k tomu, aby rozvoj obnovitelných zdrojů zastavilo na podílu 13,5 % podílu energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě energie v r. 2020, což je v rozporu s evropskou směrnicí. Zákon jde na ruku velkým energetickým hráčům, kteří usilují o ovládnutí perspektivního oboru výroby energie z obnovitelných zdrojů a chtějí z trhu vytlačit malé decentralizované výrobce a výrobny. Naším společným cílem je ubránit se těmto tlakům.
Vládní návrh zákona:
1. Likviduje transparentní tržní prostředí pro malé a střední podniky v energetice.
2. Ruší zaručený výkup elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a tím znemožňuje
financování projektů formou bankovních úvěrů (to nahrává velkým, kteří mají
dostatek vlastních finančních prostředků).
3. Omezuje a zastropovává rozvoj obnovitelných zdrojů energie (vedle povinnosti
autorizace zdroje nad 1 MW ze strany MPO (energetický zákon) podmiňuje
podporu nepřekročením limitu instalovaného výkonu daného typu obnovitelného
zdroje v Národním akčním plánu ČR pro OZE - ten však může být vládou kdykoli
změněn).
4. Povede k nedostatku a zdražování biomasy pro domácnosti. Špatně stanoví
podporu výroby elektřiny i tepla z biomasy - rezignuje na nezbytnost ochránit trh se
zbytkovou biomasou z lesa a z průmyslového zpracování dřeva pro domácnosti a
malé decentralizované zdroje před spoluspalováním biomasy s uhlím nebo
využíváním biomasy ve velkých centrálních zdrojích. Zákon by měl stanovit, že pro
velké zdroje a spoluspalování s uhlím mohou provozovatelé používat pouze účelově
pěstovanou biomasu.
5. Povede ke zvýšení objemu spalovaného komunálního odpadu. Podporuje
netransparentní a vykazování nevytříděné biosložky komunálního odpadu při
spalování ve spalovnách jako obnovitelného zdroje energie.
6. Rezignuje na podporu výroby tepla z obnovitelných zdrojů.
Návrh zákona v předložené podobě není cestou k možnému využití potenciálu
obnovitelných zdrojů, je cestou k větší energetické závislosti na dovozu energetických
surovin. Navíc brání občanům, obecním samosprávám i malým podnikatelům, aby
posilovali vlastní energetickou soběstačnost - nutí je k závislosti na energetických
koncernech.
Pokud nebude Poslaneckou sněmovnou návrh zákona korigován, povede k útlumu rozvoje obnovitelných zdrojů energie a Česká republika se tak dobrovolně stane zemí ignorující technologický vývoj v energetice. Připraví se tím mj. o možnosti uplatnění našich vývojových a výrobních průmyslových kapacit v perspektivním sektoru OZE, v době ekonomické krize jediným prosperujícím průmyslovým odvětvím ve světě.
Iniciativu obnovitelných zdrojů energie tvoří tyto oborové asociace:
Centrum pro výzkum energetického využití litosféry.
Česká fotovoltaická průmyslová asociace
Česká společnost pro větrnou energii
České sdružení pro biomasu
Svaz podnikatelů pro využití energetických zdrojů
www.oze-asociace.cz