Opatření pro zlepšování ovzduší v Moravskoslezském kraji podporováno ze Švýcarských fondů, fondů EU a z OPŽP
Opatření pro zlepšování ovzduší v Moravskoslezském kraji podporováno ze Švýcarských fondů, fondů EU a z OPŽP
Soubor opatření počítá například i s tím, že už na podzim letošního roku budou moci města v Moravskoslezském kraji nakoupit za peníze z evropských fondů vozy na čištění prachu z ulic. Pomůže jim to s povinností pečovat o město v době hospodářské krize, uvedla Bízková na tiskové konferenci.
Města také budou moci žádat o podporu na ekologizaci hromadné dopravy. Celkově má ministerstvo pro tento účel ze švýcarských fondů k dispozici 500 milionů korun. Zatím je připraveno šest projektů, čtyři na výstavbu plnících stanic zemního plynu a dva na zlepšení bezpečnosti tramvajové dopravy v Ostravě.
Už letos v zimě by pak děti z postiženého regionu mohly vyjet na ozdravné pobyty, jejichž financování našlo ministerstvo školství v evropském operačním programu vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) je ministryni za její rozhodnutí velmi vděčný. Přestože byla Bízková jmenována ministryní pouze na několik týdnů, je nejkompetentnějším ministrem životního prostředí, s nímž se dosud setkal, řekl Kajnar.
Připomněl, že se s ministryní sešel jen krátce po jejím jmenování a na řadě kroků se shodli. Právě zrušení dálničního poplatku patřilo k jednomu z požadavků města. Tento krok je také součástí žaloby, které město kvůli životnímu prostředí podalo na stát. Přestože se vláda v brzké době promění, Kajnar se domnívá, že město má i u nové vlády šanci na úspěch se svými požadavky. "Každá vláda bude pod velkým tlakem, aby tady s životním prostředím něco udělala," míní Kajnar.
Ministerstvo jedná i s velkými znečišťovateli o usnadnění jejich cesty k evropským penězům. Protože jde většinou o hutnické závody, žádosti o peníze z EU jsou pro ně složitější. Ministerstvo jim chce pomoci tak, aby mohly získat celkovou podporu pět miliard korun. Zatím se pracuje na 45 projektech, většinou odprašnění provozů.
Ministryně životního prostředí také požádala ministra dopravy Gustava Slamečku, aby zbavil poplatků úsek dálnice D1 v Ostravě. Jde o jedno z opatření na zlepšení kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji.
Bízková dnes soubor opatření představila novinářům s tím, že rozhodně nejde o reakci na nedávnou žalobu města Ostravy na stát ve věci čistoty ovzduší. Žalobu zatím ministerstvo oficiálně nedostalo a vyjádří se k ní až po jejím prostudování.
Bízková poukázala hlavně na fakt, že v Moravskoslezském kraji může průmysl za padesát procent znečištění ovzduší. Za další čtvrtinu je odpovědná doprava a poslední čtvrtinu znečištění má na svědomí vytápění. Na tiskové konferenci představila mapku historického znečištění na začátku devadesátých let, kdy stejně jako Moravskoslezský kraj byl znečištěn sever Čech. Tam se podařilo situaci zlepšit například díky tomu, že města jsou tam častěji vytápěna dálkovým topením. Na veřejnost v Moravskoslezském kraji hodlá ministerstvo kvůli spalování nekvalitního paliva a odpadů v domácích topeništích apelovat v podzimní kampani.
Vyměnit staré kotle za účinnější a ekologičtější má od letošního roku veřejným institucím v Moravskoslezském kraji pomoci umožnění čerpání z evropských fondů. Ředitel Státního fondu životního prostředí (SFŽP) Petr Štěpánek uvedl, že zájem o program zateplování a výměn kotlů v rodinných domech "Zelená úsporám" má v Moravskoslezském kraji velký ohlas. Přičítá to levné pracovní síle a skutečnosti, že v kraji lze pořizovat levnější polystyren z Polska.
Dosud SFŽP podpořil 22.000 projektů za celkem šest miliard korun, podíl Ostravy na tomto balíku je podle něj větší, než by bylo úměrné jejímu počtu obyvatel. V kraji má fond k tomuto účelu dvě kanceláře, nikoliv jednu, jak je tomu v ostatních regionech obvyklé. Zájem o čerpání ze Zelené úsporám mají také velká bytová družstva na Ostravsku a v Karviné. Štěpánek počítá s tím, že v průběhu roku budou za peníze Zelené úsporám zatepleny desítky panelových domů.