Daně na špinavou energii
V roce 2007 pravděpodobně opět podraží energie. Může se tak stát díky ekologické daňové reformě, která se připravuje na Ministerstvu životního prostředí. Zelené daně slíbila ČR zavést při vstupu do Evropské unie právě do roku 2007.
V roce 2007 proběhne pravděpodobně velká daňová rošáda, která se projeví i v peněženkách Čechů.
Účty za elektřinu a teplo spolknou od tohoto roku o tisíce korun ročně víc. Zhruba stejně by však měli lidé dostat na výplatě díky nižším daním nebo sociálnímu pojištění. S tímto scénářem počítá návrh ekologické reformy z dílny ministerstva životního prostředí.
Přespříští rok se začnou zvyšovat daně z elektřiny, uhlí i zemního plynu a zavedou se nové daně z aut. Sazby porostou postupně až do roku 2015.
Takzvané zelené daně slíbilo Česko zavést při vstupu do Evropské unie, kde již platí. Češi mají v EU zatím výjimku právě do roku 2007. Návrh teď začnou projednávat další úřady. "Do voleb už se však schválit nestihne," říká ministr financí Bohuslav Sobotka.
Co je zelená daň ?
1. Speciální daň používaná v Evropské unii, například v Německu byla zavedena už před šesti lety. Česko si vyjednalo na její zavedení odklad.
2. Daň vybírá stát jako příplatek za každou spotřebovanou kilowatthodinu energie, vyrobenou v elektrárnách z uhlí a plynu nebo přímo připočtenou k uhlí a plynu při spotřebě v domácnostech. Daň bude připočtena na složence podobně jako DPH.
3. Daň by se měla zavést i na všechna auta, autobusy i motorky a měla by tak nahradit silniční daň, kterou nyní platí jen podnikatelé.
4. Zelená daň je vždy na druhé straně kompenzována snížením jiné daně, nemá to být zvýšení výnosů pro stát. Jejím smyslem je motivovat lidi k šetrnému využívání energií.
Cílem ekologické reformy je především zlepšit životní prostředí. Větším zdaněním elektřiny vyráběné z uhlí a jádra se stane cenově dostupnější elektřina ze sluneční energie, vodních elektráren či biomasy.
Nejméně si na nových daních připlatí rodiny využívající šetrnější zemní plyn. Zvýhodněna bude i na elektřině závislá veřejná doprava jako železnice, tramvaje či metro.
"Do ceny elektřiny se spravedlivě promítnou škody na životním prostředí, poškození zdraví obyvatelstva či příspěvek k celosvětovému oteplování," vysvětluje jeden ze spoluautorů návrhu Martin Bursík, předseda Strany zelených.
Některé evropské země už si zavedením zelených daní prošly a jejich zkušenosti ukazují, že se pak lidé začnou chovat šetrněji.
"Zvýšení ceny energií o procento vede ke snížení poptávky o něco méně než procento," říká další ze spoluautorů návrhu Milan Ščasný, šéf Centra pro otázky životního prostředí na Univerzitě Karlově.
Zřejmě nejspornějším bodem návrhu bude zavedení nové daně na auta, autobusy a motorky. Tato daň nahradí silniční daň, kterou dnes platí jen podnikatelé. "Daně z aut by měly zvýhodnit motoristy, kteří budou při nákupu automobilu hlídat jeho spotřebu a emise oxidu uhličitého," říká Bursík. Čím bude auto šetrnější k ovzduší, tím za ně bude majitel platit méně. V Německu šli cestou zvýšení spotřebních daní na benzin a naftu, to je však v Česku podle autorů návrhu politicky neprůchodné. Oblibu si zatím nezískaly ani nové daně na auta. "Tyto daně nepodporujeme," říká Sobotka.
Například na Fabii s nejúspornějším motorem a malými emisemi motorista zaplatí 1200 korun ročně. Terénní Range Rover přijde naopak na více než čtyři tisíce korun.
Výměnou za větší břímě z ekologických daní politici plánují snížit daně z příjmu nebo sociální pojištění. Variant je několik. Ministerstvo životního prostředí navrhuje snížit v různých kombinacích odvody na sociálním pojištění zaměstnancům nebo firmám, případně oběma.
Když například vláda sníží sociální pojištění jen zaměstnancům, dostane člověk s 18tisícovým platem měsíčně asi o 800 korun ve výplatě víc. Sobotka by raději snižoval dále daně než sociální pojištění. Rodinám s nízkými příjmy či s dětmi, které už teď skoro žádné daně neplatí, navrhuje dát větší slevy na děti.
"A kompenzace pro důchodce může být třeba ve formě větší valorizace," dodává Sobotka. I podle něj však musí platit princip, že stát na ekologických daních oproti dnešku nic navíc nezíská.
Ščasný připomíná, že na konci daňové rošády může být člověk i v plusu. "Záleží na tom, jestli dá vyšší reálné příjmy na zaplacení vyšších účtů za energie, nebo změní chování, sníží spotřebu energie a vyšší příjmy použije na dovolenou či lahev vína," uzavírá.